Renovatie Waalbrug: strakke planning, veiligheid eerste prioriteit

Interview

Renovatie Waalbrug: strakke planning, veiligheid eerste prioriteit

Gepubliceerd op: 29 januari 2020- Laatste update: 29 januari 2020 14:47 uur

De Waalbrug renoveren doe je niet zomaar even. Dat vraagt om een goed doordachte en strakke planning. Mark van Thiel, technisch manager realisatie van Team Waalbrug, weet hier alles van.

‘Gelukkig liggen we nog steeds op schema. Daarom lijkt het ons op dit moment zeer waarschijnlijk dat we de oplevering van fase 1, waarin het betondek wordt vervangen, dit najaar gaan halen’, vertelt de technisch manager. Hoe zorgt Van Thiel dat de renovatie soepel en volgens schema blijft verlopen?

Foto: © Thea van den Heuvel Fotografie

Op 4 plekken tegelijk

Tot eind december 2019 werkten alle 130 mensen aan de oostkant van de brug waarbij ze verspreid over 4 locaties tegelijkertijd aan de slag waren. Een flinke operatie om in goede banen te leiden. Van Thiel: ‘Elke ochtend om 09.00 uur start ik samen met alle uitvoerders met een stand-upvergadering. Dan staan we voor ons planningsbord, waarop staat wat wanneer en waar gedaan moet worden. Vervolgens bespreken we bijvoorbeeld op welke plekken we het beton eruit gaan zagen of op welke plek al een nieuwe betonplaat in kan. We kijken dan in precies 15 minuten terug op de afgelopen 24 uur en vooruit naar de komende 24 uur. Wat ging er goed en wat kan beter? In dat kwartier staat iedereen op scherp om te bepalen of alles nog volgens onze weekplanningen verloopt, en zo nee, wat er moet gebeuren om bij te sturen. Voordat we hierover beslissingen maken bekijken we eerst welke gevolgen dit voor de veiligheid van onze mensen kan hebben. Veiligheid is en blijft altijd onze eerste prioriteit.’

Plannen met verschillende kleuren

Op het planningsbord zijn een heleboel post-its in verschillende kleuren te zien. Op deze post-its staan ook cijfers. Wat betekenen deze briefjes precies? Van Thiel: ‘De cijfers op de post-its zijn onze werklocaties. We hebben er 82 aan de oostzijde en 82 aan de westzijde. Daarbij staan alle kleuren voor een aparte bewerking. Zo hebben het inhijsen van nieuwe betonplaten, het ijzervlechten en het aanstorten van de natte knopen met beton allemaal hun eigen kleur. Op deze manier hebben wij tijdens onze stand-upvergadering snel het overzicht van wanneer welke werkzaamheden waar moeten gebeuren.’

Vijanden van de planning

Sinds begin januari 2020 gaan de werkzaamheden verder aan de westkant van de brug. Ook weer op 4 locaties tegelijk. Ondanks een duidelijke planning vooraf, zijn er toch 2 vijanden in het spel die voor verrassingen kunnen zorgen: het weer en de toestand van het staal. Van Thiel: ‘Pas bij het uithijsen van de betonplaten zien we hoe het staal eronder er uitziet. Misschien is de staat ervan erger dan verwacht. In dat geval moet er meer hersteld worden dan we van tevoren hadden ingecalculeerd. Dan sturen we bij in onze planning. Ook het weer, zoals regen, kan ons werk bemoeilijken. Daarom is het fijn dat we elke ochtend kort bij elkaar komen. Hierdoor kunnen we inspelen op onverwachte situaties.’

Goede sfeer tijdens renovatie Waalbrug

Ook al is er een strakke planning, om de renovatie van de Waalbrug te laten slagen is een goede sfeer onderling net zo belangrijk. En die is er. Van Thiel: ‘Natuurlijk is er wel eens wat wrijving. Er werken namelijk veel gepassioneerde mensen mee aan deze renovatie. Maar, zonder wrijving geen glans. En we hebben allemaal hetzelfde doel. Dat is dat we de brug straks in goede staat opleveren.’

Team Waalbrug is de naam van de aannemerscombinatie die de Waalbrugrenovatie uitvoert in opdracht van Rijkswaterstaat. Onder andere KWS, VolkerRail en diverse andere specialistische bedrijven zijn onderdeel van dit speciale projectteam.

Onderliggende pagina's