Rijkswaterstaat gunt onderhoud bediening Maasobjecten aan Mourik-Dynniq

Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat gunt onderhoud bediening Maasobjecten aan Mourik-Dynniq

Gepubliceerd op: 23 december 2019- Laatste update: 23 december 2019 15:55 uur

Rijkswaterstaat heeft het vaste en variabele onderhoud voor de bediening van bijna alle objecten in de Maas en de Maaskanalen gegund aan de combinatie Mourik-Dynniq uit Echt. De combinatie zal de komende 4 jaar het onderhoud verzorgen op het gebied van elektrotechniek (E), werktuigbouwkunde (W) en industriële automatisering (IA) voor sluizen, stuwen, gemalen en bruggen.

Mourik-Dynniq start met een periode van 6 maanden om zich het areaal eigen te maken. Dit is gebruikelijk bij dit soort contracten. Vanaf juni 2020 neemt Mourik-Dynniq de werkzaamheden definitief over van de huidige 4 onderhoudsaannemers. Zo komt het onderhoud bij één gespecialiseerde partij te liggen. ‘Bij de Brabantse en Limburgse kanalen hebben we hier al ervaring mee en dat bevalt goed’,vertelt Erik van Duijvendijk (contractmanager bij het cluster Natte Centrales van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland).

Borgen van expertise

Bij deze opdracht gaat het om specialistisch werk bij vitale onderdelen van de vaarweginfrastructuur. Dat verschilt wezenlijk van het ‘groene’ en ‘grijze’ onderhoud in prestatiecontracten. Om de kwaliteit te borgen, en risico’s beter te kunnen beheersen, is ook voor het hele Maasgebied het vaste E-, W- en IA-onderhoud in een apart meerjarig contract afgesloten. Dit omvat alle reguliere instandhoudingswerkzaamheden zoals monitoren, smeren, verhelpen van storingen en herstellen van kleinere gebreken.

Best Value

De aanbesteding heeft plaats gevonden volgens de zogeheten Best Value-methode. De combinatie Mourik-Dynniq kwam daarbij het beste uit de bus qua prijs-kwaliteitverhouding. Rijkswaterstaat heeft op basis van de ervaringen tijdens de aanbesteding, vertrouwen in de samenwerking voor de komende jaren.

Omvangrijk gebied

Nagenoeg alle vaarwegobjecten in de Maas behoren tot het onderhoudspakket van Mourik-Dynniq. Evenals de bediencentrale Maasbracht van waaruit operators sluizen, stuwen, pompgemalen en een beweegbare brug op afstand bedienen. In totaal gaat het om ruim 100 objecten in een gebied dat zich uitstrekt van Eijsden in Zuid-Limburg tot de snelweg A27 over de Bergsche Maas bij Keizersveer, inclusief het Julianakanaal, Lateraalkanaal, Kanaal van Sint Andries en de Afgedamde Maas.

Groot onderhoud in voorbereiding

Groot onderhoud van het E-, W- en IA-deel van de Maasobjecten zit niet in deze opdracht. Dat is onderdeel van een integraal contract voor zowel vast als (groot) variabel onderhoud, dat over enkele jaren in werking moet treden. Rijkswaterstaat buigt zich in de nu lopende planstudie onder meer over de vraag hoe een dergelijke complexe en omvangrijke aanbesteding het beste vorm kan krijgen, conform de nieuwste uitgangspunten voor samenwerking met de markt.

Onderliggende pagina's