Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (november 2019)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (november 2019)

Gepubliceerd op: 24 december 2019- Laatste update: 24 december 2019 12:43 uur

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

4 november 2019 - Gewijzigde route

Om ruimte te maken voor het werkverkeer, slopen we een gedeelte van de wand van de oude hoogwaterkering. Met behulp van een knijper breken we de wand in stukjes. Het puin en de oude wapening voeren we af. De machinist van de knijper beschermen we tegen rondspattend puin dankzij de kooi om zijn cabine.

6 november 2019 - Zware last

Hijskranen vervoeren wapening naar de werkplek. Deze medewerker van OpenIJ bedient de kettingen die hiervoor gebruikt worden. Deze wapening gebruiken we voor de aansluiting van de Tussendam op de deurkas van het buitenhoofd.

11 november 2019 - Rolbaan voor de bovenrolwagens

De constructie waar straks de bovenrolwagen voor de sluisdeur zeezijde komt te rijden is in volle productie. Medewerkers van OpenIJ zorgen ervoor dat de diverse onderdelen op elkaar aansluiten. De bovenrolwagen zorgt voor de aandrijving van de sluisdeur, zodat de sluis geopend en gesloten kan worden. De man op de steiger voert meetwerkzaamheden uit en heeft als functie maatvoerder.

13 november 2019 - Drempel buitenhoofd

Met verschillende graafmachines verwijderen we de aanwezige zandlaag. Dit ter voorbereiding op de vloer van de drempel van de sluisdeur.

18 november 2019 - Nieuwe route

Grote schepen varen nu nog door de Noordersluis om richting Amsterdam hun weg te vervolgen. Vanaf 2022 gaan zij gebruik maken van de nieuwe zeesluis IJmuiden.

20 november 2019 - Klaar voor de start

Cutterzuiger De Biesbosch ligt rustig te wachten in een afgezet gedeelte van de sluiskolk tot hij aan het werk kan. Dit vaartuig gaat de sluiskolk baggeren zo gauw het kan.

25 november 2019 - Binnenhoofd

Onlangs is de deurkas van het binnenhoofd afgezonken tot op z’n definitieve positie. Deze deurkas biedt ruimte voor de sluisdeur kanaalzijde (rechts) en de reservedeur (links). Hier zie je de deurkas van de sluisdeur kanaalzijde. Natuurlijk is de bouwplaats netjes opgeruimd; een vereiste om valgevaar te voorkomen.

27 november 2019 - Bouwkuip deurkas binnenhoofd

Voorheen stond hier nog de rode torenkraan, die gebruikt werd voor de bouw van deze deurkas (caisson). Nu staat de bouwkuip in het water. Samen met de luchtdruk onder het caisson zorgde het water ervoor dat het caisson gecontroleerd afgezonken kon worden.

29 november 2019 - Bekisting

Bekistingsplaten worden met behulp van een hijskraan opgeruimd. Tijdens deze werkzaamheden dragen de medewerkers van OpenIJ naast de reguliere persoonlijke beschermingsmiddelen ook handschoenen. Op de achtergrond zie je de betoncentrale, waar we totaal 300.000 m3 beton wordt gemaakt. Dat zijn 30.000 betonvrachtwagens vol beton. Als je die in één lijn achter elkaar zou plaatsen, ontstaat er een file van Groningen tot Maastricht.

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.

Onderliggende pagina's