Opruimen vaarwegmarkering recreatievaart

Interview

Opruimen vaarwegmarkering recreatievaart

Gepubliceerd op: 13 november 2019- Laatste update: 13 november 2019 16:18 uur

Als de blaadjes van de bomen vallen, breekt de periode aan waarin we de markering die in de zomer de recreatiegeulen aangeven, uit het water halen. Henk van der Sluis, adviseur vaarwegmarkering, is ook in de herfst van 2019 nauw betrokken bij het weghalen van de tonnen, boeien en bakens. ‘Als we die recreatiemarkering niet opruimen, dan kunnen er problemen ontstaan.’

De hoofdvaarwegen worden, zeker in de zomerperiode, gebruikt door zowel beroepsvaart als recreatievaart. Om de veiligheid van de recreatievaart te vergroten leggen we waar het kan zogenoemde recreatiegeulen aan. Die zijn door heel Nederland te vinden, bijvoorbeeld op de Westerschelde, het Veerse Meer, Grevelingenmeer, het IJsselmeer en de Randmeren, de Waal, het IJ en de Waddenzee. Zo leggen we ruim 1700 recreatieboeien voor het vaarseizoen.

Opruimen strak gepland

‘Als het vaarseizoen in het najaar voorbij is krijgen we van de beheerder van het vaarweggebied het verzoek om de recreatiemarkering op te ruimen. Met een kraan worden de boeien uit het water gehesen.’ De boeien worden aan de wal opgeslagen, waar ze onderhouden kunnen worden.

Voorbereiden op winterse omstandigheden

Op sommige wateren kan de markering het hele jaar blijven liggen, maar dat kan niet overal. Op wateren die smal en ondiep zijn, worden de boeien op hun plaats gehouden door een lichte steen, die bij ijsvorming kan verplaatsen. Van der Sluis: ‘Als we die boeien niet vervangen voor andere markering, dan kunnen er problemen ontstaan. Met ijs zouden de lichte boeien alle kanten op gaan en kunnen ze in vaargeulen belanden of onder het ijs terechtkomen. Om dat te voorkomen, vervangen we de markering in het voor- en najaar.’

Vaarwegmarkering volop in ontwikkeling

De vaarwegmarkering is volop in ontwikkeling. Op steeds meer plekken hebben we de boeien vervangen voor winterbestendige ijssparren die het hele jaar kunnen blijven liggen, bijvoorbeeld op het IJsselmeer en het Markermeer. ‘De geulen hier zijn dieper en daar kunnen we ijsbestendige markering uitleggen’, legt Van der Sluis uit.

‘We gebruiken zogeheten sparren, verlichte ijsbestendige boeien, die bij ijsvorming kunnen blijven liggen. Daarnaast zijn we vrijwel helemaal omgeschakeld van stalen boeien naar kunststof. Al het staal dat we hebben liggen, is voor 98 procent vervangen door kunststofboeien. Deze kunststofboeien zijn duurzamer: ze zijn gemaakt van recyclebare materialen en hebben veel minder onderhoud nodig. Zo’n kunststof boei gaat zonder problemen 15 tot 20 jaar mee.’

Onderliggende pagina's