Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (oktober 2019)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (oktober 2019)

Gepubliceerd op: 07 september 2019- Laatste update: 07 november 2019 16:30 uur

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

3 oktober 2019 - Lucht aflaten vanonder het caisson

Om het caisson (deurkas) van het binnenhoofd precies op de juiste diepte te kunnen plaatsen, moet vanonder het caisson de schone, gecomprimeerde lucht worden afgelaten. Vanmiddag gebeurt dit zo’n 5 keer. Dit aflaten duurt enkele minuten per keer en is hoorbaar in de omgeving. Het geluid is vergelijkbaar met dat van een stoomtrein. Tijdens het afzinken van het caisson wordt gewerkt onder verhoogde luchtdruk om te voorkomen dat het grondwater de ruimte onder het caisson vult. Het afblazen kan de komende week nog enkele malen voorkomen.

4 oktober 2019 - Volop belangstelling

Vanuit de omgeving is volop belangstelling voor de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De IJmuidense Rondvaartmaatschappij vaart regelmatig met groepen langs de zeesluis in aanbouw. Aan boord van de Koningin Emma krijgen zij toelichting op de werkzaamheden.

7 oktober 2019 - Allemaal staal

Als aansluiting op de deurkas van het buitenhoofd, wordt de drempel gerealiseerd in de zogeheten drempelkuip. De wanden van deze tijdelijke drempelkuip (de bouwkuip die nodig is om de drempel te realiseren) worden aan weerszijde met stalen buizen (stempels), op hun plek gehouden. Onderop deze drempelkuip, realiseren we de drempel; dat is de vloer waar de sluisdeur overheen rijdt tijdens het openen en sluiten van de sluis.

9 oktober 2019 - Knap staaltje werk

Een medewerker van OpenIJ last een hulpframe vast aan de bestaande wand in het buitenhoofd. Dit hulpframe dient als tijdelijk constructie voor het maken van het stempelraam. De totale constructie van het stempelraam, bestaande uit grote stalen buizen, zorgt ervoor dat de wanden van de bouwkuip op z’n plek blijven.

10 oktober 2019 - 2e deurkas succesvol afgezonken

Bij de aanleg van de nieuwe zeesluis is een belangrijke mijlpaal bereikt. OpenIJ heeft in opdracht van Rijkswaterstaat ook de 2e deurkas (caisson) van de nieuwe zeesluis IJmuiden succesvol afgezonken. Deze ligt nu op zijn definitieve positie. In deze deurkas van het binnenhoofd rolt straks de sluisdeur aan de kanaalzijde in en uit en is tevens plaats voor de reservedeur.

14 oktober 2019 - Goed (uit)zicht

Passagiers aan boord van de Koningin Emma bewonderen het Sluis Operatie Centrum (SOC), dat schuin afsteekt in het landschap. Het bediengebouw is gebouwd in een hoek van 15 graden, zodat de bedieners optimaal zicht hebben op de sluis en de voorhavens.

18 oktober 2019 - Inzet van netten

Tijdens de boorwerkzaamheden in het kanaal spannen we netten om te voorkomen dat boormateriaal in het water verspreid wordt.

21 oktober 2019 - Ontgraven op diepte

Dumpers voeren het zand uit de drempelkuip af. Dit is de plek waar straks de sluisdeur overheen rijdt. De uiteindelijke doorvaardiepte wordt 18 m. De man in het gele hesje is een rigger (begeleider van hijswerkzaamheden) en houdt contact met de kraanmachinist.

28 oktober 2019 - Publieksactie ‘Ik val op in Velsen’: zet altijd je verlichting aan

Rijkswaterstaat organiseerde vandaag een publieksactie om aandacht te vragen voor veilig fietsen in Velsen. De actie startte om 06.30 uur bij de veerponten in Velsen-Noord en Velsen-Zuid aan weerszijden van het Noordzeekanaal. Zo’n 1000 fietsers, scooters, auto’s en een paar tractoren kregen rode en witte fietslampjes en een kaart met tips. De campagne was een initiatief van Rijkswaterstaat in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, gemeente Velsen en IJmond Bereikbaar.

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.

Onderliggende pagina's