Gezamenlijke voorbereidingen verkeersmanagement rond mogelijk no-deal Brexit

Nieuwsbericht

Gezamenlijke voorbereidingen verkeersmanagement rond mogelijk no-deal Brexit

Gepubliceerd op: 09 oktober 2019- Laatste update: 09 oktober 2019 09:10 uur

Samen met alle partners zoals Douane, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Portbase en de betrokken gemeenten wordt weer hard gewerkt aan de voorbereiding op een eventuele no-deal Brexit op 31 oktober 2019.

Het doel van deze gecoördineerde actie is om oponthoud als gevolg van extra douaneformaliteiten op ferryterminals van Rotterdam, Vlaardingen en IJmuiden tot een minimum te beperken. Hiervoor worden zogenoemde verkeerscirculatieplannen gemaakt en parkeerlocaties ingericht voor vrachtwagens waarvan de papieren niet voldoen aan de nieuwe douaneformaliteiten zodra het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt.

Wees goed voorbereid

Exporteurs en importeurs moeten afspraken maken wie hun lading van of naar het Verenigd Koninkrijk vooraf digitaal voormeldt via Portbase. Dit kunnen zij zelf doen of uitbesteden aan een tussenpersoon, zoals een expediteur, douaneagent of vervoerder. Alle ferryterminals en het merendeel van de shortseaterminals stellen dit verplicht. Via deze Nederlandse ketenoplossing voor Brexit reist lading snel en zonder onnodig oponthoud door douanezaken van en naar het Verenigd Koninkrijk, ook na de Brexit.

Geen douanedocument, geen voormelding, geen oversteek

Voor vrachtwagens waarvan de papieren niet op orde zijn, worden de komende weken de bufferparkeerlocaties weer opgebouwd. Op deze tijdelijke locaties kunnen vrachtwagenchauffeurs contact opnemen met hun opdrachtgever of transportplanner om de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde krijgen. Deze tijdelijke bufferparkeerlocaties staan gemarkeerd op onderstaande kaarten. Indien deze extra capaciteit onverhoopt ontoereikend zou zijn, hebben partijen extra overloopgebieden achter de hand. Bovendien heeft Rijkswaterstaat in overleg met alle partijen verkeerscirculatieplannen gemaakt om een goede doorstroming te borgen.

Doorstroming verkeer

Er is voor elke terminal en omgeving een verkeersplan opgesteld met maatregelen om de mogelijke overlast van vrachtwagens te beperken. Dit verkeersplan heeft tot doel dat de doorstroming van het lokale en regionale verkeer op gang blijft. Dit doen we door het vrachtverkeer dat de papieren niet op orde heeft naar een aangewezen parkeerlocatie te begeleiden en wachtrijvorming bij de terminals te voorkomen.

Bufferparkeerlocaties inrichten

Rijkswaterstaat richt in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de gemeente Vlaardingen, de gemeente Velsen, en de provincie Zuid-Holland in totaal 6 bufferparkeerlocaties in. Al deze tijdelijke locaties zijn voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen en beveiliging. Van de circa 54 miljoen ton goederen die jaarlijks worden verhandeld tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland gaat circa 40 miljoen ton via de Rotterdamse haven, vooral via ferry- en shortseatransport. Zodra Brexit een feit is, vormen de Nederlandse zeehavens voor het Verenigd Koninkrijk een EU-buitengrens. Voor het goederenverkeer via de Nederlandse havens betekent dit onherroepelijk douaneformaliteiten. Bij een no-deal Brexit geldt dit per direct.

Rotterdam, Hoek van Holland en Vlaardingen

Op de noordoever in Hoek van Holland heeft de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel gerealiseerd. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferryterminal in Hoek van Holland. Rijkswaterstaat heeft daar ruimte gerealiseerd voor circa 200 vrachtwagens. In Maasdijk, gemeente Westland, heeft Rijkswaterstaat een bufferlocatie voor circa 24 vrachtwagens ingericht. In de gemeente Vlaardingen worden op het DFDS-terrein 80 plekken gerealiseerd. Daarnaast wordt aan de Waterleidingstraat een secundaire opvanglocatie ingericht voor circa 80 vrachtwagens.

Op de zuidoever worden in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam bufferparkeerlocaties ingericht aan de Moezelweg. Het grootste terrein aan de Moezelweg biedt ruimte aan circa 280 vrachtwagens. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferry- en shortseaterminals die opereren vanuit havengebieden Europoort en Rozenburg. Het terrein is goed bereikbaar vanaf de snelweg A15, zowel vanuit oostelijke als westelijke richting.

IJmuiden

Rijkswaterstaat richt samen met gemeente Velsen en Zeehaven IJmuiden een parkeerlocatie in op het ‘Blokkenterrein’ (opslagterrein van Rijkswaterstaat) aan de Zandvoortstraat in IJmuiden. Op deze tijdelijke locatie kunnen vrachtwagenchauffeurs in overleg met hun opdrachtgever of transportplanner de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde maken zonder (parkeer)overlast te veroorzaken. De tijdelijke parkeergelegenheid heeft capaciteit voor 45 vrachtwagens.

Onderliggende pagina's