Zonder vertraging naar je zomerbestemming

Interview

Zonder vertraging naar je zomerbestemming

Gepubliceerd op: 13 augustus 2019- Laatste update: 13 augustus 2019 11:08 uur

De zomertijd is de tijd voor uitstapjes en ontspanning. Heerlijk in het zonnetje genieten van de warmte of juist vertoeven in de schaduw. Op weg naar familie, een vakantiebestemming of een festival. Maar dan moet je natuurlijk wél op je plaats van bestemming kunnen komen. Dat kan in de zomer nog wel eens een uitdaging zijn.

Zomer. Mooi weer. Vakantie. En… festivaltijd! Maar ook een periode vol wegwerkzaamheden. Rijkswaterstaat gebruikt de verkeersluwe zomervakantie namelijk om veel werk te verzetten. Vaak wordt er 7 dagen achter elkaar doorgewerkt en worden er hele stukken snelweg afgesloten. Je zal maar net over die snelweg naar bijvoorbeeld je favoriete zomerfestival willen rijden. Hoe zorgt Rijkswaterstaat er dan voor dat het verkeer in goede banen wordt geleid? 

Daarvoor praten we met Hans Kramer, omgevingsmanager bij Praktijkproef Amsterdam (PPA), een samenwerkingsverband van de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, Rijkswaterstaat en NDW.

Bereikbaarheid verbeteren

Kramer vertelt dat Praktijkproef Amsterdam bestaat uit een serie grootschalige praktijktesten, gericht op het integreren van innovatieve systemen in de auto en op de weg. ‘De proeven leveren nieuwe en verbeterde diensten op voor weggebruikers, met als doel een betere doorstroming van het verkeer, veiliger verkeer en een schonere stad.’

Dat klinkt mooi, maar wat hebben automobilisten hieraan die ’s zomers onderweg te maken krijgen met werkzaamheden?‘ Een van de proeven van PPA richt zich op verkeer van en naar evenementen, in ons geval het gebied rond de Johan Cruijff ArenA’, licht Kramer toe. ‘We proberen de bereikbaarheid van het gebied te verbeteren als er evenementen zijn die samenvallen met de avondspits en de leegloop van de kantoren en de Woonmall.’

Interactief verkeersmanagement

Het project ontstond in 2014 toen er al het nodige was geprobeerd om de verkeersstromen tijdens evenementen in het ArenA-gebied in goede banen te leiden. ‘Het evenementenoverleg - bestaande uit de eigenaren van de evenementenlocaties, de Woonmall, de gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat, de hulpdiensten en de eigenaren van de omliggende parkeergarages - had al de nodige maatregelen genomen. Zoals de uitbreiding van het aantal toegangsroutes en afspraken met de NS. Maar dat was niet voldoende om files en opstoppingen te voorkomen. Daarom zijn we begonnen met interactief verkeersmanagement.’

Realtime data delen

Hierbij delen publieke en private partijen realtime hun data. ‘Ook de verschillende verkeerscentrales zijn met elkaar verbonden’, aldus Kramer. ‘Door alle data te combineren, hebben we een veel beter beeld van de actuele verkeersituatie. We weten bijvoorbeeld wie er wanneer vanuit welke locatie op weg gaat. Daarvoor maken we dan weer gebruik van sociale media.’ Kramer legt uit dat ‘de achterbank’ van de auto op weg naar een concert uitvoerig via WhatsApp, Twitter of Facebook communiceert. ‘Door dit te monitoren, weten we wie wanneer waar vertrokken is en weten we hoe de verkeersstromen lopen.’

Het mooie van de COP is dat je waar ook ter wereld kunt inloggen; het is dan ook tegelijkertijd op de verschillende verkeerscentrales beschikbaar

Hans Kramer, omgevingsmanager bij Praktijkproef Amsterdam

Verkeersmaatregelen

In de Johan Cruijff ArenA werd ook een commandocentrum ingericht, het Operationeel Mobiliteits Centrum (OMC). Het OMC maakt gebruik van de Common Operational Picture (COP). Dit is een scherm dat in een oogopslag een overzicht geeft van de actuele verkeerssituatie, de parkeersituatie en andere relevante informatie, zoals berichtgeving op sociale media. 

‘Het mooie van de COP is dat je waar ook ter wereld kunt inloggen; het is dan ook tegelijkertijd op de verschillende verkeerscentrales beschikbaar. Hierdoor kunnen we gezamenlijk besluiten over verkeersmaatregelen nemen.’ Weggebruikers krijgen daarna op maat gemaakt en realtime reisadvies. ‘Bijzonder is ook dat we dit advies op steeds meer manieren aanbieden. Niet alleen via signalering langs de weg, maar ook via de app van Flitsmeister of een webapplicatie als LiveCrowd. Zo verspreiden we het verkeer beter en stroomt het beter door.’ Daarbij komt de privacy van weggebruikers niet in het geding. ‘Hun privacy is altijd geborgd’, legt Kramer uit. ‘We houden ons aan alle geldende regels.’

Minder files

Het interactieve verkeersmanagement is uitvoerig getest bij een aantal grote evenementen in het ArenA-gebied, waaronder concerten van U2 en The Rolling Stones. Met succes! ‘We slagen er inderdaad in om op basis van de beschikbare informatie beslissingen te nemen over de beste aanrijroutes en parkeergarages en die persoonlijk terug te koppelen aan concertgangers. Bijvoorbeeld via de navigatie-apps waarmee we samenwerken of door persoonlijk advies op sociale media. Gevolg is dat de files stukken minder zijn geworden en dat mensen op tijd bij het evenement zijn. Ook de files na afloop zijn fors afgenomen.’

Kennisdelen

Kramer vertelt dat ook andere evenementen interesse tonen in interactief verkeersmanagement en ervan gebruikmaken. ‘De TT in Assen bijvoorbeeld en Sail Amsterdam. We delen onze kennis ook graag met geïnteresseerden, want uiteindelijk willen we er met z’n allen voor zorgen dat bezoekers van evenementen op tijd aankomen en ook na afloop snel weer weg kunnen rijden.’ Ook bij de combinatie zomerfestival en wegwerkzaamheden ziet Kramer een rol weggelegd voor interactief verkeersmanagement. ‘Het scheelt vertraging en daarmee gepaard gaande frustratie. En nog belangrijker: het voorkomt dat mensen hun auto ergens lukraak parkeren om toch nog op tijd bij het festival te zijn. Zo dragen we ook bij aan de veiligheid op en rond de weg.’

Hoe Dan?! Aflevering 6 - in de vakantie werken aan de weg

Rijkswaterstaat-reporter Bart loopt een ochtend met een wegwerkersploeg om te ontdekken waarom ze juist in de zomer aan de weg werken. Bekijk onderstaande video om erachter te komen hoe het is om te werken terwijl het vakantieverkeer aan ze voorbij rijdt.

BART KUIJPERS: Zo! Maar goed dat ik mijn route nog even check want ik heb net mijn spullen gepakt, morgen wil ik op vakantie maar Rijkswaterstaat werkt blijkbaar aan de weg. Daarom ga ik morgenochtend eerst even langs bij een wegwerkersploeg om eens te kijken waarom ze juist nu aan het werk zijn. (Op een viaduct.) Ik loop hier boven de A50, het is nog enorm vroeg. Ik heb zo een afspraak met Sjoerd Methorst. Hij kan mij alles vertellen over het werk van Rijkswaterstaat tijdens de zomerperiode. Want wegwerkzaamheden tijdens de zomer, hoe dan? (In 3D-letters verschijnt #hoedan?! Bart staat nog op het viaduct.) Sjoerd, waarom staan we op dit tijdstip boven de A50? SJOERD METHORST: We zijn aan het werk om nieuw asfalt aan te brengen op de A50. Dit doen we bij deze werkzaamheden in zeven dagen aaneengesloten. Dat zou normaal zijn in zes weekenden. En waarom doen we het nu in de zomer? Omdat het dan rustiger is qua verkeer. Dus eigenlijk heeft het publiek er dan zo min mogelijk last van op deze manier? Dan heeft de automobilist de minste hinder. (Bart en Sjoerd lopen op de afgesloten A50.) BART: Hoe kiezen jullie het moment voor de werkzaamheden? Negen maanden geleden zijn we begonnen met de voorbereidingen. We hebben bepaald: wat moeten we doen? Daarna hebben we gekeken: hoe kunnen we dat doen? BART: Doe je dat met partners samen, of hoe werkt dat? We bespreken dat met partners, zoals gemeenten, provincies, hulpdiensten zodat die ook goed bereikbaar zijn. We kijken naar evenementen. Op die manier zijn wij tot de zomerperiode gekomen. Ik ben wel benieuwd. -Laten we gaan kijken. (Machines brengen een nieuwe asfaltlaag aan.) SJOERD: Zoals je kan zien, wordt hier asfalt aangebracht. Dit is de eerste laag asfalt. Maar voor we zover zijn, hebben we al een aantal stappen doorlopen. We zijn begonnen met de weg dichtzetten om een veilige werklocatie te creëren voor onze werkmensen. Daarna hebben we het oude asfalt gefreesd en 'n scheurremmende laag aangebracht om de werking tussen de ondergrond en het asfalt op te vangen. Daarna hebben we de eerste laag asfalt aangebracht. Zodra we daarmee klaar zijn, pakken we onze machines op gaan we naar het begin van het werkvak en brengen we de definitieve deklaag aan. Die walsen we af, we brengen markering aan en dan kunnen we de weg weer veilig openstellen. (Een man draait verkeersborden om.) BART: Als ik die asfalteermachine bekijk, dan zie ik de hitte eraf komen. Wat betekent die hitte voor de wegwerkers in de zomer? Het is altijd al warm op een asfalteermachine maar in de zomer, met deze hitte, nog wat extra. We hebben maatregelen getroffen. Zo hoeft de helm niet op, omdat dan via het hoofd de hitte weg kan. Daarnaast een veiligheidshesje dat wat luchtiger is. Maar een veiligheidsbroek zal wel nodig zijn, want veiligheid staat voorop. Daarnaast nemen we extra pauzes en wordt er extra water uitgedeeld zodat ze goed kunnen drinken. Zou ik mee kunnen werken? -Tuurlijk. (Bart stapt op een machine. Later praat hij met de bestuurder, bekijkt het asfalt en doet met een doekje alsof hij zweet van z'n hoofd veegt. Met Sjoerd loopt Bart over een verlaten stuk A50.) STEVIGE MUZIEK Afsluitend heb ik nog één vraag: ik rijd regelmatig in de auto en dan zie ik zo'n soort weg en dan denk ik het lijkt of hier niet gewerkt wordt, hoe zit dat? Er wordt wel gewerkt, alleen we werken in treintjes. We werken van voor naar achter in het werkvak. Dat doen we vanwege de veiligheid, maar ook de kwaliteit. Wanneer we op één locatie werken is het duidelijk waar iedereen zit, en dat is veiliger. Door het in één keer aan te brengen, halen we een betere kwaliteit van ons asfalt. Top. Sjoerd, bedankt voor deze leerzame dag. En ik weet welk stuk weg ik in ieder geval moet vermijden. (Later zit Bart in een auto.) Ik ben onderweg, jullie ook allemaal een goede reis en vergeet vooral niet om de route te checken. Tot de volgende aflevering van 'Hoe dan?!' Later. (In 3D-letters verschijnt: #hoedan?! Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/werkzaamheden. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2019.)

Onderliggende pagina's