Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (juli 2019)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (juli 2019)

Gepubliceerd op: 09 augustus 2019- Laatste update: 09 augustus 2019 09:28 uur

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

1 juli 2019 - Oud en nieuw

Tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe Zeesluis IJmuiden moet de bestaande Middensluis met toeleidingskanalen beschikbaar blijven. Daarom bouwen we de Tussendam, Fuikwand en Voorhavendam. De Tussendam en Fuikwand worden onderdeel van de waterkering op nieuwe hoogte (+8,85 m boven NAP).

3 juli 2019 - Het betere vlechtwerk

Medewerkers van OpenIJ vlechten de wapening voor het landhoofd dat we realiseren voor de verkeersbrug over de deurkas buitenhoofd.

10 juli 2019 - Het grove geschut

Voor de bouw van de grootste zeesluis ter wereld zetten we ook groots materieel in zoals walsen en dumpers. Deze 2 voertuigen werken vaak samen: de een zorgt dat het zand op de juiste plaats wordt gestort, de ander drukt het zand weer plat. Momenteel verdichten we de grond bij de Tussendam.

12 juli 2019 - Gespetter

Om het verstuiven van zand tegen te gaan, zet OpenIJ bij droog weer sproeiwagens in. Op onderstaande foto ziet u een sproeiwagen die bij de in aanbouw zijnde Tussendam rijdt.

15 juli 2019 - Steigerwerk

Voor de realisatie van de geleiderail voor de bovenrolwagen van de deurkas buitenhoofd is een uitgebreid steigerwerk nodig.

19 juli 2019 - Verankeren

Voor het borgen van sluiswand Noord gebruiken we 475 GEWI-ankers (dat zijn schroefdraadankers). De ankers zijn van metaal en wegen 1.750 kg per stuk. Deze ankers worden voor aanbrengen voorzien van een dubbele corrosiebescherming. Dit beschermt de ankers gedurende de levensduur van 100 jaar tegen roesten.

22 juli 2019 - Op gelijke hoogte

Nu de wanden staan moet de tussenruimte worden aangevuld. In totaal komt er een zandlaag tot 8,85 m boven NAP: de nieuwe waterkerende hoogte.

24 juli 2019 - Vanaf grote hoogte

Nu is het nog een mooi uitzichtpunt maar de deurkas binnenhoofd zinkt langzaam af naar zijn definitieve positie. Vanaf de deurkas heb je nu nog goed zicht op het Sluis Operatie Centrum: een modern ontworpen bediengebouw dat door zijn design optimaal is voor de sluiswachters van de toekomst. Door de schuine hoek hebben zij namelijk geen last van de weerspiegeling van de zon in de ramen. Ondertussen wordt er verder gewerkt aan het lokale bediengebouw en de sluiskolk. Volop bedrijvigheid dus.

26 juli 2019 - Beton en staal

De wanden van de deurkas binnenhoofd zijn opgebouwd uit behoorlijk wat wapeningsstaal en beton. Maar goed ook: deze deurkas is bedoeld voor niet 1 maar 2 deuren; de sluisdeur aan de kanaalzijde en de reservedeur!

31 juli 2019 - Afzinken

De deurkas van het binnenhoofd moet nog een heel aantal meters afzinken. Na bijna 6 m zitten we nog niet op de helft. In totaal moet de deurkas zo’n 18 m in de grond verdwijnen, tot op een positie van -25,5 NAP.

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.

Onderliggende pagina's