‘Wat fijn dat er sluisstewards zijn’

Interview

‘Wat fijn dat er sluisstewards zijn’

Gepubliceerd op: 24 juli 2019- Laatste update: 24 juli 2019 11:52 uur

Het vaarseizoen is begonnen. Ook in 2019 zet Rijkswaterstaat tijdens de komende zomerperiode stewards op drukke sluizen. Zij helpen het vaarverkeer met kiezen van een plaats in de sluiskolk en bij het afmeren. Net als afgelopen 2 jaar staan Caroline Soesman en haar man Hennie als sluisstewards op de Roggebotsluis. Op Eerste Pinksterdag liepen we met ze mee.

De zon schijnt, er staat een zachte bries en de lucht kleurt helder blauw met hier en daar een wolkje. Er vaart een groot zeiljacht de Roggebotsluis bij het Drontermeer binnen. Een vrouw staat op het pas geverfde dek dat glimt in de zon. Een beetje nerveus gooit ze haar lijn naar Caroline die het zonder problemen opvangt. Opgelucht strijkt de vrouw haar hand langs haar voorhoofd: ‘Wat fijn dat jullie er zijn.’

Caroline werkte tot 2016 bij Rijkswaterstaat, en is – net als Hennie – inmiddels met pensioen. Sindsdien wonen ze in de wintermaanden in Spanje. 'Het is de bedoeling dat we half juni terugkeren naar Nederland, maar voor ons werk als sluissteward komen we eerder terug’, vertelt Caroline.

Eigen zeilbootje

Het varen is Caroline met de paplepel ingegoten. Als peuter hobbelde ze al in haar zwemvestje over het dek van de boot van haar ouders. En op haar 8e kreeg ze van haar vader haar eigen zeilbootje. ‘Ik heb mijn hele leven gezeild. Tijdens mijn studie werkte ik als instructeur op de zeilschool en heb ik van mijn hobby mijn vakantiebaan gemaakt. Dat doen we nu eigenlijk weer. Hennie en ik hebben gewoon een heerlijke zomerbaan.’

Onervaren schippers

Volgens Caroline zijn niet alle schippers even bedreven in het varen door de sluis. ‘Sommige mensen gaan onvoorbereid de sluis in. Ze hebben dan geen lijn klaarliggen of we krijgen een lijn die nergens aan vast zit. Dat gebeurt regelmatig. Dan gooien ze een lijn die ze niet aan hun boot hebben vastgebonden. We zien dat bijvoorbeeld bij mensen die niet vaak op het water zitten. Zij zijn onervaren, kennen de vaarregels en voorrangsregels niet.’

Op de hoogte van de vaarregels

Met zoveel ervaring op vaargebied heeft Caroline nog wel wat tips voor de vaarweggebruiker. ‘Ga goed voorbereid de sluis in. Lees je in over hoe het in z’n werk gaat in een sluis. Wat gebeurt er? Wat moet ik regelen? En wat ook belangrijk is: Zorg dat je op de hoogte bent van de vaarregels en ook van de voorrangsregels op het water, want daar gebeuren veel ongelukken mee. Hou ook rekening met de beroepsvaart. Dus kijk ook eens achterom of er niet een groot schip achter je zit.’

Levensverhalen

‘Het mooiste vind ik dat ik mijn hobby kan combineren met het helpen van mensen. De contacten onderling zijn leuk. Het schutten duurt ongeveer 10 minuten. In die korte tijd heb je vaak mooie gesprekken. Soms hoor je in 5 minuten een heel levensverhaal of vertellen mensen honderduit over hun boot. Dat is echt heel bijzonder. Hennie en ik vinden onze rol als gastheer en gastvrouw van Rijkswaterstaat erg belangrijk. Om vragen te beantwoorden, maar vooral om een helpende hand te bieden zodat ze veilig en goed de sluis in en ook weer uitkomen.’

#Hoedan?! - Zonder brokken door een sluis varen

(Een rood bootje vaart over water, met een man erin. Bart Kuijpers:) OPGEWEKTE MUZIEK BART KUIJPERS: Tijdens de zomervakantie wordt het steeds drukker op het water. Binnenvaartschepen en plezierbootjes kunnen daardoor makkelijk in elkaars vaarwater terechtkomen. Vooral bij sluizen is het vaak een drukte van jewelste. Je wil natuurlijk een beetje vlot en veilig blijven passeren, maar hoe dan? (In 3D-letters verschijnt: #hoedan?! Op een gebouw staat: Sluis Linne.) Ik ben vandaag bij Sluis Linne, in de buurt van Roermond. Vooral op warme dagen is het hier superdruk met bootjes. Lang niet alle recreatievaarders vinden het makkelijk om zo'n sluis door te gaan. Daarom zijn er stewards van Rijkswaterstaat die de schippers daarbij helpen. Zo blijft het veilig rondom de sluis. Vandaag spreek ik Roel. In het dagelijks leven is hij student en tijdens de zomer steward bij Sluis Linne. Hij gaat ons alles vertellen over zijn werkzaamheden. Hey, Roel. ROEL VESTJENS: Hai, Bart. Toffe bijbaan heb jij. -Jazeker. Wat doe je eigenlijk op zo'n sluis de hele dag? We helpen de jachtschippers vooral met het afmeren van de sluis en geven instructies. BART: Waar hebben de schippers vooral problemen mee als ze een sluis in varen? ROEL: Sommige schippers kunnen voor een dag een bootje huren. En dan zijn ze nog nooit door een sluis gevaren, wat lastig kan zijn. Waar moeten ze op letten? -Dat ze goed binnenvaren op volgorde van aankomst en dat de lampen op groen zijn. En dan zijn ze in de sluis en dan moeten ze het touw zelf om een bolder maken. BART: Oké, want ik heb ook wel eens gehoord dat als je zo'n touw vastknoopt het helemaal fout kan gaan. -Dat klopt. Ze kunnen zichzelf ophangen. En dat betekent eigenlijk dat het water zakt, maar de boot blijft boven hangen. We zeggen ze dan hoe ze het kunnen voorkomen en als het gebeurt, zeggen we dat ze het touw kunnen doorsnijden. BART: Ik heb hier een bootje liggen en ik wil zo meteen door deze sluis varen. Wat moet ik dan precies doen? -Heb je een grote of kleine boot? Ik heb een heel klein bootje. Dan kun je het beste aan de trap gaan liggen en gewoon met je hand vasthouden. Oké, en als ik volgend jaar terugkom met zo'n groot jacht? Dan kun je het beste bij een bolder gaan liggen en het touw om een bolder maken. Ik ga het eens proberen. (In het rode bootje vaart Bart rustig de sluis in en stopt bij een trap.) DE OPGEWEKTE MUZIEK SPEELT VERDER Roel, en wat moet ik nu doen? -Houd de trap maar even vast. Het water gaat zo zakken, en dan hoor je ook nog een sirene en dan ga je mee met het water en pak je steeds lager vast. Moet ik de motor ook uitzetten? -Ja, dat is wel fijn want het jachtje achter jou kan er last van krijgen, dadelijk. (Bart houdt zich met één hand stevig vast aan de trap.) Bart, hoe gaat het? -Het gaat best wel snel naar beneden. (Langzaam gaat de sluis open.) ROEL: Als de uitvaartlichten op groen staan, mag je de motor weer aanmaken en dan mag je uitvaren. En in welke volgorde varen we uit? -In de volgorde van aankomst. (Terwijl Bart voor andere boten uitvaart, steekt hij juichend z'n wijsvinger in de lucht.) BART JUICHT BART: En, hoe vond je het gaan? ROEL: Je ging netjes aan de trap liggen, dat ging helemaal goed. En hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Dat hoop ik ook, want ik vond het niet makkelijk. Zonder jou was het misschien wel fout gegaan. Bedankt voor je hulp. Graag gedaan. BART: Zo, weer veel geleerd vandaag. Zo weet ik dat je met je bootje zo ver mogelijk moet doorvaren in een sluis als het water daalt of stijgt, je met je handen mee moet bewegen of het touw laten vieren, en niet geheel onbelangrijk naar de aanwijzingen van de steward luisteren. Ik val deze zomer in ieder geval niet buiten de boot. Tot de volgende aflevering van 'Hoe dan?!'. Later. (In 3D-letters verschijnt: #hoedan?! Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rws.nl/veiligdoordesluis. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2019.)

Onderliggende pagina's