Veilig de Waalbrug over dankzij verkeersregelaars als Jos

Interview

Veilig de Waalbrug over dankzij verkeersregelaars als Jos

Gepubliceerd op: 26 juni 2019- Laatste update: 26 juni 2019 12:36 uur

Om fietsers veilig de brug over te laten gaan, houdt verkeersregelaar Jos van Zoggel (53) van Team Waalbrug ze goed in de gaten. Net zoals te hoge of te zware vrachtwagens. ‘Schoolkinderen doen het hartstikke goed.’

Foto: © William Moore Fotografie

Werkvak Waalbrug

Kom je op de fiets vanuit Nijmegen, dan zie je hem in de verte al staan. Met een geeloranje fluorescerend hesje aan staat Jos van Zoggel midden op de Waalbrug. Voor het geval een fietser niet ziet dat hij de bocht van het fietspad moet volgen, maar in plaats daarvan rechtdoor rijdt: het werkvak in waar aan de Waalbrug wordt gewerkt. De arm van van Jos gaat dan de lucht in en de fietser weet dat hij moet stoppen. ‘Fietsers mogen niet in dit werkvak komen. Dat is veel te gevaarlijk, omdat er een paar grote gaten in het wegdek zitten. Daar wil je als fietser niet in terechtkomen’, vertelt Jos. ‘Maar ook een hijskraanmachinist kan een fietser over het hoofd zien. Daarom let ik er goed op dat fietsers op het fietspad blijven.’

Boze automobilisten Waalbrug

Toch gebeurt het zo’n 25 keer per dag dat Jos een fietser moet stoppen. Meestal zijn het toeristen of wielrenners die rechtdoor willen, het werkvak in. ‘Schoolkinderen doen het hartstikke goed’, lacht hij. Of de tot stoppen gemaande fietsers ooit boos worden? ‘Dat niet’, zegt Jos. ‘Wel hoor ik vaak dat ze niet gezien hebben dat ze een bocht moeten maken. Dan loop ik mee terug en wijs naar het rode fietspad, het bord met de fiets erop en de pijlen. Dan valt het kwartje wel.’ 

Boze automobilisten, met wie Jos eigenlijk niets van doen heeft, zijn er wel. ‘Soms draaien ze hun raampje open, steken de middelvinger op en roepen dat ik harder moet werken. Ach, ik laat het maar gaan.’

Foto: © William Moore Fotografie

Hoogte en gewicht vrachtverkeer Waalbrug

Jos houdt zich ook bezig met te hoge of te zware vrachtwagens. Zijn ze zwaarder dan 3,5 ton of hoger dan 3,10 m, dan mogen ze de brug niet op. Hij is er inmiddels bedreven in om een snelle inschatting van hoogte en gewicht te maken. Meestal zijn het de opleggers die niet verder kunnen. Springt hij er voor als ze wel doorrijden? Lachend: ‘Nee, nee, ik maak een stopteken en bel de weginspecteur, die op de motor rondrijdt. Hij begeleidt de vrachtwagens terug de brug af, maakt foto’s van de vrachtwagens en stuurt ze door naar de politie. Of ze een boete krijgen, weet ik niet.’ Boze vrachtwagenchauffeurs heeft de verkeersregelaar zelden ontmoet.

Inmiddels is Jos zo’n 10 weken aan het werk op de Waalbrug. Elke werkdag staat hij er van 7 uur ’s ochtends tot 7 uur ’s avonds. Met gemiddeld 25 fietsers die hij moet terugsturen, en een sporadische vrachtwagen, blijft er veel tijd over. Dan loopt hij wat op en neer, maakt een praatje met een van de collega’s die aan de brug werken, en geniet van het uitzicht. Totdat de volgende fietser zich meldt. En dankzij de aanwijzingen van Jos alsnog de veilige route naar de overkant neemt.

Meer nieuws Waal: Renovatie Waalbrug

Onderliggende pagina's