Puzzelen voor een soepele doorstroming op de Waalbrug

Interview

Puzzelen voor een soepele doorstroming op de Waalbrug

Gepubliceerd op: 12 juni 2019- Laatste update: 12 juni 2019 16:41 uur

Met welke slimme oplossingen laten we het verkeer op en rondom de Waalbrug zo soepel mogelijk doorstromen? Met die vraag ging Ivo Kalsbeek, operationeel verkeersmanager van de gemeente Nijmegen, aan de slag.

Foto: © William Moore Fotografie

De Waalbrug of De Oversteek

Wie vanuit het noorden richting Nijmegen wil, komt voor de keuze om via de Waalbrug of de brug De Oversteek te rijden. Als het verkeerslicht richting De Oversteek sneller op groen springt, is de keuze makkelijk gemaakt. Althans, dat hoopt Ivo Kalsbeek, die als operationeel verkeersmanager de verkeerslichten rondom de Waalbrug afstelt. Ivo: ‘Omdat er op de Waalbrug nog maar 1 rijstrook open is in elke richting, moeten we alternatieve routes aantrekkelijker maken. Op een keuzepunt, zoals in Lent, hebben we de verkeerslichten zo ingeregeld dat de stroom naar De Oversteek sneller groen krijgt.’

En Ivo heeft voor nog meer dingen gezorgd. Zo lezen automobilisten op diverse punten in en rond de stad hoeveel tijd het kost om de stad te bereiken via de twee bruggen. Dit gebeurt met DRIP’s, Dynamisch route-informatiepaneel. ‘Weggebruikers zien zo dat de route via De Oversteek soms wel 5 tot 10 minuten sneller is in de spits’, aldus Ivo.

Een druk op de knop

Een week lang was Ivo bezig met het afstellen van de verkeerslichten rondom de Waalbrug. ‘Ik stond letterlijk op straat. Als je de computers ín de verkeerslichten bedient, zie je direct wat er gebeurt. En kun je het vervolgens weer aanpassen, als dat nodig is. Nu het goed is ingeregeld, gaat het vanzelf vanuit de verkeerscentrale.’

Behalve de operationeel verkeersmanager zelf zitten er op de gemeentelijke verkeerscentrale 13 mensen aan de knoppen. Ze houden zich niet alleen bezig met de verkeerslichten, maar ook met de beweegbare paaltjes die de binnenstad afsluiten en parkeersituaties. Ook ’s nachts zijn er altijd 2 operators aanwezig. Want stel dat er een ongeluk gebeurt, dan moeten de verkeerslichten en de DRIP’s direct aangepast worden.

‘Een tijdje terug reed een te hoge vrachtwagen zich klem op de Waalbrug. In de verkeerscentrale kregen we daardoor een waarschuwing dat er meer dan een kwartier vertraging was richting de brug. Met één druk op de knop zetten we dan een scenario in gang om weggebruikers te waarschuwen en naar de alternatieve routes te leiden. De teksten op de DRIP’s veranderen. Zo lees je niet alleen langs de aanrijdroutes, maar ook op bijvoorbeeld de snelweg A73 al dat de Waalbrug dicht is. En de verkeerslichten die naar de alternatieve route leiden, blijven langer op groen.’

Foto: © William Moore Fotografie

Verkeersveiligheid Waalbrug

Het gaat Ivo en de gemeente Nijmegen niet alleen om een zo kort mogelijke reistijd en zo weinig mogelijk files. Het gaat ze vooral om de verkeersveiligheid. ‘Op de Waalbrug zelf moet altijd beweging zijn. Een file op de brug is om veiligheidsredenen niet wenselijk. Als er een ongeluk gebeurt, moeten de hulpdiensten er bij kunnen. Daarom doseren we het verkeer dat de brug over gaat, met als gevolg een langere wachtrij voor de brug. Die mag dan weer niet te lang zijn, omdat op de Oranjesingel fietsers veilig moeten kunnen oversteken. En niet tussen wachtende auto’s door hoeven. Daarom beginnen we het verkeer al voor de singels te verdelen.’

Het is een hele puzzel om het verkeer soepel Nijmegen in, door en uit te laten rijden. Dat maakt het werk ook een mooie uitdaging voor de verkeersmanager. ‘Ik vind het leuk om files op te lossen en om iedereen tevreden te krijgen. Van busmaatschappij tot fietser. Dat ik zelf aan de knoppen kan zitten en het verschil kan maken, maakt het nog interessanter. De renovatie van de Waalbrug is een groots project. Het doet goed om met zoveel verschillende partijen de ontstane situatie op te lossen.’

Hij herinnert zich die eerste week op straat, toen hij op het Keizer Traianusplein bezig was in de computerkast van de verkeerslichten. Mensen spraken hem aan. Niet zeurend, maar positief. ‘Ze hadden begrip voor de situatie. Op zo’n moment zie je met eigen ogen waar je het voor doet. Voor die man op de fiets of in de auto. Dat is mooi.’

Meer nieuws Renovatie Waalbrug

Onderliggende pagina's