Logistiek dienstverlener wil de snelweg A2 in beweging houden

Interview

Logistiek dienstverlener wil de snelweg A2 in beweging houden

Gepubliceerd op: 20 juni 2019- Laatste update: 20 juni 2019 11:21 uur

Nabij de haven van Born, niet ver van de snelweg A2 op industriepark Sluisweg, is Broekman Logistics Limburg gevestigd. Elke dag komen en vertrekken veel transporten naar deze logistieke dienstverlener. Veelal via het water, maar ook via de weg.

Dieter van Gortel, general manager Broekman Logistics Limburg

De eerste en laatste autokilometers gaan áltijd via de snelweg A2, door het smalste stukje Nederland. Vanwege incidenten of slecht weer staat het verkeer hier steeds vaker vast. Dat is niet prettig voor omwonenden en automobilisten, maar ook niet voor de logistieke planning en bedrijfsvoering van bedrijven als Broekman. De verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide zal dat leed hopelijk verzachten.

In de jaren 80 stond Broekman bekend als autoterminal. Vanuit Rotterdam werden Aziatische auto's via Born naar Duitsland gedistribueerd. Tegenwoordig is het een supplychainorganisatie. ‘Behalve complete auto's arriveren hier machines en machineonderdelen die wij verwerken tot producten voordat ze op transport gaan', legt general manager Dieter van Gortel uit. 'Het zijn met name onderdelen voor landbouwvoertuigen en hoogwerkers. Daar is veel plaats voor nodig en dat hebben we: 70.000 m2 buitenterrein, 55.000 m2 warehouses plus 20.000 m2 extra warehouses in Holtum-Noord.'

350 verkeersbewegingen per werkdag

De onderdelen en machines bereiken Born vooral via het water. 'Dat is langzamer dan via de weg. Maar het voordeel is dat we de wegen ontlasten', aldus Van Gortel. 'Ook is het betrouwbaarder, prijsgunstiger en minder milieubelastend. Omdat deze transporten meestal geen haast hebben, loopt 90% van onze containerstroom via de binnenvaart. Desondanks blijven er nog duizenden autoritten over. We ontvangen jaarlijks 8.000 container- en truckleveringen en er gaan 7.000 leveringen de deur uit. Daarvoor rijden trucks op en neer. Tel daar nog eens 50.000 ritten van onze medewerkers en 8.000 van bezoekers bij op. Dan kom je op 88.000 verkeersbewegingen per jaar, ofwel 350 per werkdag.'

Ruime openingstijden

Het merendeel van de ritten gaat via de snelweg A2 en dat betekent dat onze trucks geregeld in de file staan. De snelweg slibt namelijk herhaaldelijk dicht. Dat is volgens Van Gortel te verklaren. 'Door de gunstige ligging ten opzichte van het achterland, vestigen zich in deze regio steeds meer logistieke bedrijven. Daardoor wordt de A2 alsmaar voller. Bij Broekman houden we bewust ruime openingstijden aan. De eerste medewerkers starten om 06.00 uur en de laatste gaan niet voor 20.00 uur naar huis. Zo kunnen we de spits vermijden en de logistieke keten beter laten functioneren.'

Wegwerkzaamheden A2 Het Vonderen-Kerensheide

Van Gortel kijkt uit naar de derde rijstrook tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. 'We merken nu al dat het verkeer beter doorstroomt als de spitsstrook in gebruik is. Ik pleit dan ook voor een permanente openstelling daarvan. Het duurt immers nog jaren voordat de verbrede A2 klaar is. Tot die tijd zijn de geplande wegwerkzaamheden mijn grootste zorg. Dat wordt een spannende tijd. Ik probeer daarom nu al flexibele afspraken te maken met vervoerders. Ook kijk ik naar andere werktijden en modaliteiten, zoals vervoer via het spoor. Via de weg is er tenslotte weinig alternatief: de ruimte in deze 'flessenhals' is beperkt. Hopelijk informeert Rijkswaterstaat ons op tijd over de bouw. Ik denk graag mee hoe we de snelweg A2 en het verkeer in beweging kunnen houden.'

Meer nieuws A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide

Onderliggende pagina's