Printfabriek van start met langste 3D-geprinte betonnen brug

Nieuwsbericht

Printfabriek van start met langste 3D-geprinte betonnen brug

Gepubliceerd op: 13 mei 2019- Laatste update: 13 mei 2019 15:00 uur

De langste 3D-geprinte voetgangersbrug ter wereld, die mede in opdracht van Rijkswaterstaat in het Nijmeegse Dukenburg wordt geplaatst, rolt binnenkort in Eindhoven uit de printer.

De 3D-printfabriek van BAM en Weber Beamix in Eindhoven

Op 13 mei 2019 begint het printproces, maar er is in het voortraject ook al veel gebeurd. Veel zaken gaan anders dan bij reguliere projecten, bijvoorbeeld het berekenen van constructieve veiligheid. Digitalisering van de bouw, van ontwerp naar uitvoering, leidt naar verwachting op termijn tot een ander bouwconcept met lagere faalkosten en betere bouwomstandigheden. 3D-printtechnologie heeft de potentie om betaalbaarder, sneller, duurzamer en vormvrijer te kunnen bouwen.

Van innovatie naar bewezen technologie

'We bouwen dus niet alleen een brug, wij bouwen de toekomst', aldus Nelly Kalfs van Rijkswaterstaat. 'Voor alle betrokken partijen geldt dat we geloven in deze innovatie en willen dat die potentie wordt benut. Daarom nemen we het voortouw en doen het gewoon. Michiel van der Kley als ontwerper. Rijkswaterstaat en Nijmegen als opdrachtgevers, de Technische Universiteit Eindhoven als kennispartner en BAM, Dywidag, Weber Beamix, Summum Engineering en Witteveen+Bos als Marktpartijen. Samen maken we van een innovatie een bewezen technologie.'

De brug wordt in 3D geprint

Nieuwe uitdagingen

'3D-printing biedt de mogelijkheid om vormvrijer te bouwen, maar dat levert ook nieuwe uitdagingen op', aldus Delfgaauw van Witteveen+Bos. 'Want hoe benader je de constructieve veiligheid en hoe bereken je zulke vormen? En wat is je invoer voor de 3D-printer? Daarvoor moet dat vormvrije ontwerp ‘gerationaliseerd’ worden, en dat kan met behulp van een ‘parametrisch model’. Met de uitkomsten van het parametrische model van Summum kon Witteveen+Bos de complexe vorm van de constructie vervolgens analyseren, naar het leverde ook invoer waar de 3D-printer mee uit de voeten kon.'

De geprinte brug wordt getest

3D-printfabriek

Uiteraard is ook de productie van de brug bijzonder. Waar een eerste ‘testbrug’ werd geproduceerd op de Technische Universiteit Eindhoven gaat BAM de uiteindelijke brug printen en assembleren. Samen met Weber Beamix heeft BAM een printfabriek op gezet. 'BAM ziet de potentie van 3D-betonprinten als een duurzame en betrouwbare oplossing voor constructieve kunstwerken', aldus Innovatiemanager Jeroen Nuijten van Bam. 'Wij willen een belangrijke bijdrage leveren aan het opschalen naar een professionele markt die bijdraagt aan een duurzamere samenleving. Wij hebben met deze fabriek expliciet gekozen voor 3D-printtechnologie. Het is nu aan de opdrachtgevers om lef te tonen en 3DCP (3D Concrete Printing) uit te vragen.'

Onderliggende pagina's