Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (april 2019)

In Beeld

Fotoreportage nieuwe zeesluis IJmuiden (april 2019)

- Publication date: 13 mei 2019- Latest update: 13 mei 2019 12:55 hour

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag. Met deze fotoreportage brengen we de voortgang van de werkzaamheden in beeld. Mocht u begrippen of locaties tegenkomen die u niet kunt plaatsen, kijk dan even op de overzichtskaart.

Bouwterrein Zeesluis IJmuiden (voorjaar 2019)

29 april 2019 - Werk aan de winkel

Links het 'scheve' bediengebouw. Vanuit dit doordachte Sluis Operatie Centrum wordt straks de sluis bediend. Daarnaast is de betoncentrale van OpenIJ, waar alle beton voor de bouw van de zeesluis wordt samengesteld, zichtbaar. In het midden zien we de zuidelijke wand van de sluiskolk.

15 april 2019 - Bovenrolwagens voor testfase naar Logistiek Centrum Amsterdam

Vorige week zijn de 2 bovenrolwagens voor de sluisdeuren van de nieuwe zeesluis IJmuiden vanuit Krimpen aan den IJssel naar het Logistiek Centrum van aannnemersconsortium OpenIJ in Amsterdam verscheept.

10 april 2019 - Route sluizencomplex uiterlijk eind maart 2021 open

De route over het sluizencomplex IJmuiden gaat uiterlijk eind maart 2021 open. Tot die tijd blijft de route afgesloten voor doorgaand verkeer. Door de vele bouwactiviteiten aan de nieuwe zeesluis kan Rijkswaterstaat de veiligheid onvoldoende waarborgen. 

Op verzoek van de gemeente Velsen financiert Rijkswaterstaat de uitbreiding van de spitspont met 3 uur per dag om de overlast voor inwoners en bedrijven in de IJmond zoveel mogelijk te beperken (de vaartijd gaat van 7 naar 10 uur per dag). Ook onderzoekt Rijkswaterstaat samen met de gemeente Velsen of de calamiteitenbogen bij de Velsertunnel sneller en vaker open kunnen als daar reden toe is.

Bram Diepstraten (wethouder Velsen), Nanou Beekman (directie Rijkswaterstaat) en Jeroen Verwoort (wethouder Velsen) geven een toelichting over de afsluiting van de sluizenroute

9 april 2019 - De opbouw van het laatste gedeelte van de wanden van het buitenhoofd

2 april 2019 - Brievenbuskuip

De Hitachi Zx350LC 5 is een speciale hydraulische graafmachine die voor het ontgraven van de brievenbuskuip wordt ingezet. Dit is een bouwkuip van 4 m breed, 27 m lang en maar liefst 25 m diep. Deze krappe bouwkuip vormt de aansluitkuip tussen deurkas en drempel van het buitenhoofd en moet 'in den natte' worden ontgraven. De Hitachi heeft een telescopische grijperarm. Hiermee wordt zand van grote diepte snel en loodrecht naar boven gehapt en in een dumper gedumpt.

Meer informatie bouw nieuwe zeesluis IJmuiden

Benieuwd naar het project? Bekijk dan de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.