Veilig werkvervoer naar bouwlocatie zeesluis IJmuiden

Interview

Veilig werkvervoer naar bouwlocatie zeesluis IJmuiden

Gepubliceerd op: 05 maart 2019- Laatste update: 05 maart 2019 13:11 uur

Elke dag komen er 400 medewerkers naar de bouwlocatie waar ze aan het werk zijn voor de nieuwe zeesluis IJmuiden. Om veiligheidsredenen gebeurt dit niet op eigen gelegenheid, maar is hier busvervoer voor geregeld. Tweelingbroers Frans en Jan van Rossum zijn chauffeur op de bus. Zij vertellen over hun werk.

De 69-jarige tweeling Frans en Jan van Rossum staat nog volop in het leven. Reden voor hen om na hun pensionering niet stil te gaan zitten, maar 2 tot 3 dagen te werken op de personeelsbus van OpenIJ die medewerkers naar de juiste locatie op het sluizencomplex in IJmuiden brengt. ‘Niets doen is niets voor mij’, vertelt Frans van Rossum. ‘Zowel Jan als ik doen nog van alles en ook dit kwam op ons pad.

Ploegendiensten busvervoer zeesluis IJmuiden

Frans en Jan maken deel uit van een chauffeursploeg van 10 personen, die samen 4 elektrobussen en 4 dieselbussen van OpenIJ besturen. ’s Ochtends vroeg zijn de eerste chauffeurs al in touw. Om 04.45 uur start de eerste werkploeg, dus dan staan er 3 chauffeurs paraat. ’s Middags om 15.00 uur – als de eerste ploeg klaar is met werken en de tweede ploeg begint – draait het chauffeursteam op volle sterkte met 5 chauffeurs. ’s Avonds om 23.00 uur wordt de late ploeg weer naar de poorten van het sluiscomplex gebracht. ‘Maar als er bijzondere werkzaamheden zijn, bijvoorbeeld een nachtelijke betonstort, dan kan het zijn dat we tot 03.00 uur doorwerken’, legt Jan uit.

Huisregels bouwterrein

De chauffeurs rijden het hele terrein over, iedere locatie heeft een vaste bushalte. Naast het werkploegenvervoer zorgt het team ook voor incidenteel vervoer tussendoor, bijvoorbeeld van uitvoerders of van facilitaire medewerkers. ‘Wij controleren het pasje van iedereen die instapt’, vertelt Frans. ‘Dat is puur voor de veiligheid. Heeft iemand geen pasje, dan is die persoon niet op de hoogte van de huisregels op het bouwterrein en kan die niet worden toegelaten. Er zijn hier ontzettend veel vervoersbewegingen op een kleine oppervlakte. Kranen, shovels, noem maar op. Je kunt hier niet zomaar gaan rondlopen.’

Veiligheid op bouwterrein

Veiligheid boven alles. Alle chauffeurs hebben daarom een VCA-diploma en zijn BHV’er. Jan: ‘Als BHV’er zijn we herkenbaar aan onze rode helm. Daarnaast dragen we, net als iedereen, veiligheidskleding. De route heeft vaste EHBO-punten en er is een calamiteitenroute aangelegd. Een verkeersregelaar zorgt voor een ordentelijk verloop van het verkeer op het terrein. Als het op veiligheid aankomt, is er aan alles gedacht.'

Vrolijke boel bij busvervoer zeesluis IJmuiden

Frans en Jan vinden het heerlijk om dit werk te doen. ‘Het is zinnig werk, je hebt veel sociale contacten en het is mooi om van zo dichtbij getuige te zijn van de bouw van ’s werelds grootste zeesluis’, aldus Frans. Jan besluit: ‘We werken hier met veel verschillende nationaliteiten en niet iedereen spreekt even goed Nederlands, maar met Engels en Duits kom je een heel eind. En zelfs als dat niet lukt, houden we de moed erin. Het is bij ons iedere dag een vrolijke boel.’

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis

Onderliggende pagina's