‘Telkens een betonplaat van 6 bij 9 meter eruit en een nieuwe er weer in’

Interview

‘Telkens een betonplaat van 6 bij 9 meter eruit en een nieuwe er weer in’

Gepubliceerd op: 26 maart 2019- Laatste update: 26 maart 2019 09:54 uur

De Waalbrug is een belangrijke brug voor Nijmegen, vooral vanuit het verleden en qua verkeersintensiteit. Het is best een groot project om te plannen. In welke volgorde vinden de werkzaamheden plaats? Wie gaat er over de planning? ‘Het geweten van het project ben ik’, zegt procesmanager Edwin de Graaf van Team Waalbrug. ‘Zo zie ik mijn rol.’

Foto: © William Moore Fotografie

Binnen het renovatieproject van de Waalbrug stuurt Edwin aan op processen en houdt hij de balans tussen tijd en kwaliteit. Maar hij staat er niet alleen voor. ‘Gelukkig niet. Ik heb een heel team van experts om me heen’, vertelt Edwin. ‘Van system engineer en planner tot risico- en kwaliteitsmanager. Aan mij de opdracht om het totale proces te leiden en alle disciplines bij elkaar te laten komen.’

Stuk wegdek van 6 bij 9 meter

Eind maart 2019 is het constructieve werk aan de brug gestart: het wegdek wordt vervangen en waar nodig wordt de staalconstructie versterkt. ‘Telkens halen we er een stuk wegdek van 6 bij 9 meter uit. En gaat er weer een nieuw stuk in.’ Dit plaatsen van de betonplaten valt onder repeterend werk dat Team Waalbrug nauwkeurig monitort. Op basis hiervan stelt het team steeds zijn processen en werkzaamheden bij en kan het een slag maken in efficiency.

Planning werkzaamheden Waalbrug

Waarmee is allemaal rekening gehouden bij het opstellen van de planning? ‘Alles wat we weten, kunnen incalculeren of inschatten, hebben we voorbereid en is dus voorzien', legt Edwin uit. ‘Eerste prioriteit is en blijft veiligheid. Stel dat een draagbalk van het wegdek zo slecht is, dat deze misschien aan vervanging toe is. Dan isoleren we de plek en stellen we een speciale werkgroep op. Een collega heeft dan allang berekend of de brug betrouwbaar blijft terwijl we de balk vernieuwen. Tussentijds gaan alle geplande werkzaamheden ook zo veel mogelijk door. Dit soort scenario’s hebben we voorbereid: als dit, dan dat. We proberen op alles vooruit te denken. En daarmee zoveel mogelijk risico’s te voorzien.’

Zo veel mogelijk, want niet alles is nu al te voorspellen. Zo ligt het wegdek al sinds de Tweede Wereldoorlog op stalen balken en de bovenkant van deze balken is pas te zien als het wegdek eraf gaat. De brug is en blijft een oude dame die onverwachte ouderdomskwaaltjes kan hebben.

Foto: © William Moore Fotografie

Overige werkzaamheden Waalbrug

Een andere opdracht aan het team is het stralen en verven van de stalen boogconstructie, ook steeds in delen. Ook pakt het team de balkons, leuningen en verlichting aan. Het originele ontwerp uit 1936 dient als inspiratie. Het zijn de zogenaamde zichtwerkzaamheden. ‘Dat levert zeker een mooi plaatje op’, zegt Edwin. ‘Als we klaar zijn, zal dat ook een mooi moment voor heel het team zijn. De Waalbrug past dan weer goed in het rijtje met de andere 2 bruggen. Nijmegen heeft dan na alles weer een mooie Waalbrug.’

Onderliggende pagina's