Stalen staven geven zeesluis IJmuiden enorme kracht

Interview

Stalen staven geven zeesluis IJmuiden enorme kracht

Gepubliceerd op: 05 maart 2019- Laatste update: 05 maart 2019 13:11 uur

Speciale stalen staven geven de vloeren en wanden van de zeesluis IJmuiden enorme kracht. Projectuitvoerder Gerrit van Hak van Van Noordenne Wapeningsstaal vertelt hoe dat in zijn werk gaat. ‘Het is een geweldig project’.

Om de gigantische wanden en deuren van de nieuwe zeesluis in IJmuiden te kunnen dragen en bijvoorbeeld de werking van het water op te kunnen vangen, is heel veel kracht nodig. Om het beton sterk genoeg te maken, worden eerst honderdduizenden staven staal aangebracht: de wapening.

Grondige voorbereiding

Daar is heel wat voorbereiding aan vooraf gegaan, vertelt Hak. ‘We zijn al in 2016 begonnen met het voorbereiden van het vlechtwerk, samen met mensen van aannemersconsortium OpenIJ, constructeurs en tekenaars. Vooraf hebben we 3 proefopstellingen gemaakt. In Almere hebben we tests gedaan met het maken van kant-en-klare prefabmatten voor de wanden. Die kunnen we in hun geheel monteren. In Lelystad hebben we een proefvloer gemaakt om te kijken of het beton goed tussen de staven door vloeit. En op het terrein van OpenIJ hebben we met een stukje vloer getest of het sterk genoeg is voor de zogeheten verreikers, een soort kleine kranen die de staven neerleggen.’

T-heads: speciale staven

Die verreikers zijn wel nodig. De staven zijn 14 m lang en wegen maar liefst 140 kg. Hak: ‘In de wanden en vloeren worden ook heel veel T-heads gebruikt: staven met een kopplaat erop om nog meer kracht te kunnen opvangen. Die worden speciaal voor ons gemaakt en geleverd. Het staal zelf is niet bijzonder. Om het te beschermen tegen aantasting door het zoute zeewater moet het bedekt zijn met een laag beton van 7 cm.’

Transport over water

'Het grootste deel van het staal wordt bij ons op de zaak direct op flattracks geladen, vergelijkbaar met het onderstel van een trailer. Die flattracks kunnen in zijn geheel op een ponton worden gezet, zodat we niks hoeven over te laden. Met de ponton gaan de flattracks dan over water vanuit het logistiek centrum in Amsterdam naar de sluis in IJmuiden. Bij aankomst daar gaan de flattracks richting de deurkas, waar het staal vervolgens in wordt verwerkt.’

Werkverdeling zeesluis IJmuiden

Voor de wapening zit Van Noordenne Wapeningsstaal in een combinatie met Diepstraten en BBC (Wapeningscombinatie P.E.C.). Diepstraten en BBC zorgen voor de wapening voor de dijken, dammen en wanden van de sluiskolk: de bak waar de schepen straks doorheen varen. Ook hebben zij de wapeningskorven voor de diepwanden geleverd. Van Noordenne Wapeningsstaal is verantwoordelijk voor het buitenhoofd en het binnenhoofd: de constructies voor de sluisdeuren. De ploeg van Hak werkt aan het grotere binnenhoofd, waar ook de reservedeur in komt. Enthousiast vertelt hij wat daar allemaal bij komt kijken.

Zeesluis IJmuiden gaat de hoogte in

‘Begin 2017 zijn we begonnen met de wapening van de snijrand onder de bak van het binnenhoofd, die gebruikt wordt bij het afzinken. Daarop hebben we vervolgens een 4 m dikke vloer gemaakt. Daar werkten we op een gegeven moment met wel 4 verreikers over de volle breedte van de vloer. Uit de vloer steken zogeheten stekken: stukken staaf om de wanden van de deurkassen op vast te maken. Voor de wanden maken we eerst 6 lagen van elk 3,60 m. In totaal gaan we dus ruim 20 m omhoog. Na het afzinken voegen we nog een 7e laag toe. Daarna is de deurkas voor het binnenhoofd gereed.’

Bouw zeesluis IJmuiden is geweldig project

‘Het is hier heel hectisch’, vertelt Hak. ‘We werken in ploegendienst en maken lange dagen. Meestal gaan we zaterdag ook nog door. We werken met ruim 50 man tegelijk, verdeeld over een aantal kranen. Want zonder kranen kun je hier niks. Gelukkig werken we goed samen met OpenIJ en houdt iedereen de veiligheid goed in de gaten. Al met al is het een geweldig project. Dit maak je maar eens in je leven mee. Ik ga elke dag met trots naar mijn werk.’

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis

Onderliggende pagina's