Rol Officier van Dienst en Rijkswaterstaat tijdens botsing op de Waal

Interview

Rol Officier van Dienst en Rijkswaterstaat tijdens botsing op de Waal

Gepubliceerd op: 20 maart 2019- Laatste update: 20 maart 2019 16:58 uur

Een Zwitsers cruiseschip botste in de nacht van dinsdag 19 op woensdag 20 maart 2019 op de Waal bij Nijmegen tegen een vrachtschip. Niet veel later ging bij Officier van Dienst Jan Cobussen de telefoon. 'Het was een hele grote aanvaring, een van de grootste waar ik ooit mee te maken heb gehad.'

Als Officier van Dienst coördineerde Cobussen de operatie ter plekke. 'Het zag er meteen ernstig uit', vertelt Cobussen die rond 04.00 uur arriveerde. 'Een stuk van het passagiersschip zat vast in het vrachtschip dat beladen was met auto’s.'

Brand op het cruiseschip

De situatie nam een wending toen er een brandmelding binnenkwam. Cobussen: 'Aan boord van het passagiersschip brak brand uit. Na een eerste blussing door de bemanning van het schip werd de brand door de brandweer geheel gedoofd. Toch bleef het risico op brand aanwezig waardoor we de passagiers wilden evacueren. Dat hebben we toen in gang gezet.'

Opvang steunpunt Rijkswaterstaat

Aan boord van passagiersschip Edelweiss bevonden zich 160 mensen, waarvan sommigen slecht ter been waren. Bussen zouden de passagiers ophalen en naar het stadhuis in Nijmegen brengen, maar wegens onduidelijkheid hierover nam Cobussen het besluit om ze tijdelijk op te vangen bij het steunpunt van Rijkswaterstaat. Twee blusboten van de brandweer en een vaartuig van Rijkswaterstaat pendelden heen en weer om de 160 passagiers naar het steunpunt te brengen. 'Dat was op 2 minuten varen en daar konden ze uit de wind en droog staan. Binnen hebben we ze van koffie en een soepje kunnen voorzien tot de bussen ze oppikten.'

Overleg over vervolgstappen

Vervolgens overlegde Cobussen samen met de hulpdiensten over de volgende stappen. Het belangrijkste punt was daarbij de berging van de schepen. Het passagiersschip had ook de pijler van een spoorbrug geraakt. 'De plek gaf zorgen over de berging want onder een spoorbrug krijg je hem niet zomaar uit. En omdat de pijlers van de brug waren geraakt moest ProRail komen kijken en werd het treinverkeer stilgelegd om de staat van de spoorbrug te beoordelen.'

Berging cruiseschip na botsing Waal

Via de rederij van het cruiseschip regelde Cobussen bergers die met twee sleepboten het schip onder de spoorbrug uittrokken en het gehavende passagiersschip naar de voorhaven Weurt voeren waar ze het op calamiteitenpalen neerlegden. Er werd een tweede cruiseschip geregeld dat rond 12 uur aankwam om de bagage op te halen en vervolgens doorvoer om de passagiers op te pikken zodat ze hun reis kunnen vervolgen.

Prettige samenwerking met hulpdiensten

'Ik heb er een goed gevoel over', vertelt Cobussen. 'Absoluut heel voldaan. Het is een prettige samenwerking geweest tussen alle hulpdiensten. We hebben geluk gehad dat het schip op het juiste punt is geraakt, dat het 's nachts gebeurde toen iedereen op bed lag en dat er maar een lichtgewonde gevallen is. Daarom ben ik Officier van Dienst geworden, om op deze manier mensen te helpen en te kunnen assisteren bij incidenten en calamiteiten.'

Onderliggende pagina's