Zwaaikom Doesburg: haveninvaart is gereed, zwaaikom volgt spoedig

Interview

Zwaaikom Doesburg: haveninvaart is gereed, zwaaikom volgt spoedig

Gepubliceerd op: 22 februari 2019- Laatste update: 22 februari 2019 13:41 uur

De werkzaamheden aan de haven Het Zwarte Schaar bij Doesburg zijn in november 2018 gestart. We passen de haveninvaart aan en maken een zwaaikom waardoor schepen voortaan in de haven kunnen keren. Projectleider Stephan de Jong van Tebezo Waterbouw vertelt over de stand van zaken.

Het Zwarte Schaar bij Doesburg met vorst

Allereerst is de toegang tot de haven verplaatst en aangepast door de oevers te ontgraven en stortsteen te verwijderen met een graafmachine. Door de stenen te zeven zijn de materialen (onder andere steen, hout en puin) gescheiden van elkaar. De Jong: 'De bruikbare stenen plaatsten we vervolgens weer in de oeververdediging. We proberen zoveel mogelijk materiaal opnieuw te gebruiken.'

Werkzaamheden zwaaikom in de haven Doesburg

Ook is de zwaaikom inmiddels met een damwandconstructie afgeschermd van de hoofdvaargeul. Daarnaast zijn damwanden geplaatst die de zwaaikom markeren. In het voorjaar van 2019 wordt de zwaaikom op diepte gebracht. Zo kunnen schepen veilig keren in de haven en deze ook veilig in- en uitvaren.

Markering voor een veilige en vlotte vaarweg

'Verder hebben we de scheepvaartmarkering vervangen', vertelt De Jong, 'De markering is nu verlicht en werkt op zonne-energie. Daardoor werkt deze altijd en is de markering goed zichtbaar. De markering voldoet nu aan de eisen die Rijkswaterstaat in heel Nederland uniform toepast. Hiermee creëert Rijkswaterstaat een veilige en vlotte vaarweg.'

Voorkomen gevaarlijke situaties IJssel

De Jong liep met zijn team in de uitvoering ook tegen onverwachte omstandigheden aan. 'De IJssel heeft voor uitdagingen gezorgd. Door een langere periode van lagere waterstanden was er in de bocht van de IJssel bij Doesburg weinig ruimte. Wanneer wij met onze werkschepen ook in de rivier zouden liggen, zouden we voor gevaarlijke situaties zorgen. Ook in de haven konden we niet liggen, daar stond het water te laag. Noodgedwongen hebben we de werkzaamheden gedeeltelijk via het land uitgevoerd.'

Lostrekken vastgelopen schip Gelderse Bronkhorst

Door het lage water konden de sleepboot en het kraanschip dus niet optimaal ingezet worden bij Doesburg. Een toeval was dat vlakbij, bij het Gelderse Bronkhorst, afgelopen december een passerend schip overdwars kwam te liggen. 'Rijkswaterstaat heeft ons toen gevraagd te assisteren en met onze sleepboot en kraanschip hebben we het vastgelopen schip weer los getrokken.' De sneeuw en vorst hebben gelukkig weinig invloed gehad op het werk volgens De Jong. 'Het werken tijdens de vorst was koud voor onze mannen, maar leverde ook prachtige beelden op.'

Onderliggende pagina's