Uitbreiding ligplaatsen Boven-IJssel; aan wal zonder klimmen

Nieuwsbericht

Uitbreiding ligplaatsen Boven-IJssel; aan wal zonder klimmen

Gepubliceerd op: 17 december 2018- Laatste update: 17 december 2018 14:11 uur

Bij het maken van de plannen voor de overnachtingshaven Giesbeek zijn de afgelopen jaren alle belanghebbenden nauw betrokken. Ook Robin Vermeeren dacht mee. Als bestuurslid van brancheorganisatie Koninklijke BLN – Schuttevaer én als schipper van de Estero, die vaak over de IJssel vaart. Hij vertelt wat de komst van de overnachtingshaven voor hem betekent.

Hoe blij hij is met de komst van de overnachtingshaven? Daar kan schipper Robin Vermeeren kort over zijn: ‘Heel blij!’ Deze nieuwe haven, op een route waarlangs eigenlijk te weinig rustplekken zijn voor professionele schippers, betekent veiliger varen. Een goede rustplaats maakt het voor schippers eenvoudiger om zich te houden aan de verplichte rusttijden of om van personeel te wisselen. ‘Maar het is veel meer dan dat’, legt Vermeeren uit. ‘Het maakt het ook eenvoudiger om even van boord te gaan met de auto om boodschappen te doen. Er met je gezin op uit te gaan, naar een speeltuin of zwembad. Of bijvoorbeeld om bij iemand langs te gaan of bezoek te ontvangen. Het sociale aspect van een haven moet je niet onderschatten.’

Klimmen met je tas

Het is niet zo dat langs de IJssel helemaal niet wordt aangelegd door binnenschippers. ‘We kunnen in principe terecht in Doesburg of Zutphen, maar daar zijn geen echte steigers. Dat betekent dat je bij extreem hoge of lage waterstanden niet aan kunt leggen of een eind moet klimmen met je boodschappentas. En we hebben dit jaar alle extremen wel gehad qua waterstanden. In januari 2018 was het water heel hoog en sinds deze droge zomer juist weer laag. In Giesbeek hebben we straks meebewegende steigers, dan maakt de waterstand niet uit en kun je altijd aanleggen.’

Inspraak overnachtingshaven Giesbeek

Vermeeren was vanuit twee rollen betrokken bij de plannen voor de overnachtingshaven Giesbeek. ‘Ik ben er vanaf de eerste bijeenkomst bij geweest. Als bestuurslid van de afdeling Zuidoost-Nederland van onze belangenvereniging en natuurlijk vanuit mijn eigen werk. Ik heb mijn steentje graag bijgedragen, maar het was wel intensief. Dat na meerdere inspraakavonden de locatie wijzigt en dan het hele circus weer opnieuw begint. De ambtelijke molens maalden soms langzaam hoor. Tegelijkertijd snap ik wel dat omwonenden zeker willen weten dat het goed zit. Inspraak is belangrijk, iedereen moet zijn zegje kunnen doen.’

Veiligheid van de Valeplas

Een belangrijk punt voor de bewoners is veiligheid. De Valeplas wordt ook gebruikt door recreanten met kleine bootjes. Komen er geen ongelukken van als die bij de ingang van de overnachtingshaven de grote binnenvaartschepen tegenkomen? Vermeeren verwacht het niet: ‘Binnenvaart en pleziervaart varen overal samen, kijk maar naar de drukke watersportprovincie Friesland. De Valewaard is geen uitzondering. Met goede zichtlijnen en bebording bij de invaart kan dit gewoon veilig.’

Walstroom en verlichting

Ook de schippers konden hun vragen stellen en aangeven waar zij behoefte aan hebben. Vermeeren: ‘De bewoners maakten zich er hard voor dat de haven geen industriële uitstraling kreeg in de natuurlijke omgeving waar hij komt. Ik kan me dat voorstellen, maar voor ons als schippers maakt de kleur van de steigerpalen natuurlijk niet veel uit. Wel hebben wij ons hard gemaakt voor een vorm van verlichting. Dat is belangrijk voor onze veiligheid. En we zijn ook blij dat er walstroom komt. Dan hoeven we onze dieselgeneratoren niet te laten draaien als we in de haven liggen. Dat scheelt geluid en uitlaatgas. Fijn voor de omwonenden, beter voor het milieu en prettig voor ons.’

Overnachtingshaven Giesbeek: onbekend en onbemind

Uiteindelijk komt er een overnachtingshaven waar de binnenschippers blij mee zijn. Vermeeren: ‘Ik vind het wel jammer dat ik zoveel weerstand proefde bij de omwonenden. Daar zit wat onbekendheid met het vak van de binnenvaart bij vrees ik. Zo waren de bewoners bang dat de weg langs de overnachtingshaven heel druk zou worden. Maar wij rijden echt niet massaal de hele dag heen en weer als we ergens aanleggen. Ik verwacht dat er gemiddeld vier auto’s per dag zullen rijden. En van die vier auto’s kan de middenstand in Giesbeek ook gewoon profijt hebben. We gaan toch boodschappen doen, winkelen, een kopje koffie drinken ergens. Ik zag het laatst nog in Eefde. Daar zijn de wachttijden bij de sluis nu enorm vanwege de waterstand. We lagen er laatst een middagje en dan zie je toch dat vier, vijf auto’s op de kant worden gezet. Allemaal even boodschappen doen en het dorp bekijken. Dat is toch gewoon een mooi extraatje?’

Meer nieuws Boven-IJssel: capaciteitsuitbreiding ligplaatsen overnachtingshaven Giesbeek

Onderliggende pagina's