Hard werken aan bediening Beatrixsluis

Nieuwsbericht

Hard werken aan bediening Beatrixsluis

Gepubliceerd op: 11 december 2018- Laatste update: 11 december 2018 09:28 uur

Hij lijkt af, maar is dat allerminst. De 3e kolk van de Beatrixsluis vergt nog veel werk, onder andere aan de bediening en bewaking. Projectmanager Weslie Saarloos van onderaannemer Agidens legt uit wat er nog moet gebeuren.

Voor de openstelling van de Beatrixsluis begin 2019 moet er achter de schermen nog veel gebeuren. Zo zijn er geautomatiseerde systemen nodig om ervoor te zorgen dat de sluismeesters de sluis kunnen bedienen en bewaken. Agidens Infra Automation voert dit werk uit in opdracht van aannemersconsortium Sas van Vreeswijk. Projectmanager Weslie Saarloos: ‘In totaal zijn er zestien verschillende systemen. Die moeten we allemaal op elkaar aansluiten en eerst uitvoerig testen. Is de 3e kolk eenmaal in gebruik genomen, dan volgt nog de renovatie van de bestaande twee kolken.’

Landelijke Sluizenstandaard

De twee bestaande kolken worden nu nog bediend vanuit de bedienruimte tussen de 1e en 2e kolk in. Daarbij werken de sluismeesters deels met camerabeelden en deels op basis van het uitzicht vanuit de bedienruimte. Saarloos: ‘Het nieuwe systeem zoals dat in de witte huisjes wordt ingevoerd, maken we volgens de laatste eisen en normen van de landelijke Sluizenstandaard. Dat betekent onder andere dat de interactie met de schippers en de invarende schepen volledig digitaal moet zijn. Dus alleen met camerabeelden en marifoon. In principe wordt daarmee ook bediening op afstand mogelijk.’

Bedienruimte Beatrixsluis

De sluismeesters blijven hun werk voorlopig gewoon op het sluiscomplex zelf doen. De voormalige dienstwoningen, in de volksmond bekend als ‘witte huisjes’, zijn gerenoveerd en omgebouwd tot bedienruimte. Daar staan nu drie lessenaars klaar om alle drie de kolken mee te bedienen. ‘Als eerste stap gaat de 3e kolk met het nieuwe systeem werken’, aldus Saarloos. ‘Daarvoor moeten ook alle ondersteunende installaties voor bediening, besturing en bewaking (3B) klaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan verlichting, camera’s en de omroepinstallatie. Zo zijn er straks over het hele terrein meer dan honderd luidsprekers aangebracht, zodat bijvoorbeeld bij calamiteiten de volledige voorhaven bereikbaar is.’

Testweekend aanleg 3e kolk Prinses Beatrixsluis

De komende periode wordt getest of al deze systemen in de 3e kolk goed werken. De bestaande kolken worden na openstelling van de 3e kolk eerst deels gerenoveerd en pas daarna aangesloten op het nieuwe systeem. Saarloos: ‘Zijn uiteindelijk ook de bestaande twee kolken in het nieuwe systeem geïntegreerd, dan volgt de allergrootste test voor het hele complex. Dit is een zogenaamde Site Integration Test (SIT)’. Hiervoor zal het volledige sluiscomplex van 25 mei 20.00 uur tot 26 mei 2019 08.00 uur en van 31 mei 22.00 uur tot 2 juni 2019 08.00 uur volledig gestremd zijn. De komende tijd zijn er meer gedeeltelijke scheepvaartstremmingen nodig. Waarvoor zij nodig zijn en wanneer zij plaatsvinden, staat in het nieuwsbericht Scheepvaartstremmingen rondom ingebruikname 3e kolk Prinses Beatrixsluis beschreven.

In de in het bericht genoemde planning zit enige ruimte om aanpassingen op basis van de testen op te kunnen vangen. Na de Site Integration Test volgt een tweede renovatiefase van de bestaande kolken, vooral gericht op het verbeteren van de bestaande hefdeuren en van de verkeersbrug die over beide kolken loopt. Na deze tweede renovatiefase, nazomer/medio september 2019, zijn alle drie de kolken beschikbaar.

Meer nieuws Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal

Onderliggende pagina's