Bouw zeesluis IJmuiden; het hoogste punt van de grootste sluis

Interview

Bouw zeesluis IJmuiden; het hoogste punt van de grootste sluis

Gepubliceerd op: 09 november 2018- Laatste update: 09 november 2018 15:45 uur

Het bereiken van het hoogste punt van het bediengebouw voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden is een belangrijke mijlpaal. Dat werd dan ook gevierd met bier, gebak en erewater. Projectleider Steffan Haver van IBB Kondor vertelt vol trots wat dit gebouw zo bijzonder maakt.

Op 4 oktober 2018 bereikten de bouwers van OpenIJ het hoogste punt van het Sluis Operatie Centrum (SOC), het bediengebouw van de zeesluis IJmuiden. ‘Dat is meteen ook het hoogste punt van het hele sluizencomplex’, vertelt projectleider Steffan Haver van onderaannemer IBB Kondor. ‘In de bouw zijn we gewend om dat te vieren met zogeheten pannenbier. Als een opdrachtgever zich niet aan die traditie houdt, hangen we in plaats van de vlag een bezem in top. Dat hebben we van tevoren ook uitgelegd aan onze collega’s uit de infra, die dat gebruik niet kennen. Gelukkig hebben ze dat goed opgepakt. Zeker bij zo’n complex project mag die mijlpaal best gevierd worden. We zijn trots dat we meewerken aan de grootste zeesluis ter wereld en hier zo’n gebouw kunnen neerzetten.’

Fantastisch uitzicht over zeesluis IJmuiden

Naast bier om te proosten, alcoholvrij vanwege de veiligheid, was er gebak met een fotootje van het bediengebouw voor alle betrokkenen, zowel op kantoor als op de werf. Op de bovenste verdieping van het gebouw zelf was een bijeenkomst voor alle werklieden en engineers. Daar kregen ze complimenten dat het bouwwerk er al zo goed uitziet. Vooral het fantastische uitzicht over de sluis maakte veel indruk en het idee werd dan ook geopperd om de geplande vergaderruimte daar zo snel mogelijk in te richten. Haver: ‘Er kwam ook nog een patrouilleboot van het havenbedrijf langs varen bij het bediengebouw. Met een waterkanon sierde de patrouilleboot zichzelf met metershoge waterbogen erewater. Dat was voor ons juist weer een bijzondere ervaring.’

Bouwkundige uitdagingen

‘Voor ons is dit gebouw vooral bijzonder door de hoge eisen’, vertelt Haver. ‘Het maakt onderdeel uit van een zeekering. Daar is bijvoorbeeld zwaarder beton en staal voor nodig. Bovendien staat het bediengebouw licht voorover, in een hoek van 15 graden, in de richting van de sluis. Op die manier hebben de sluiswachters bovenin geen last van de weerspiegeling van de zon op het water in de ramen. Tegelijk zorgt dat wel voor de nodige bouwkundige uitdagingen. Een extra uitdaging is de afstemming met verschillende partijen over de techniek voor de sluis. Anderen sluiten de installaties voor het bedienen van de sluis aan, maar dat moet allemaal samenkomen in het bediengebouw. Dat vraagt om veel coördinatie en continu anticiperen.’

Buitengevel Sluis Operatie Centrum

'Het meest opvallend is misschien nog wel de buitengevel. Die krijgt een speciale, grillige ribbelstructuur, waardoor het bediengebouw eruit gaat zien als een verweerde rots in de branding. De architect heeft het reliëf daarvoor zelf in de fabriek in beton gebeiteld. Daar zijn mallen van gemaakt die wij gebruiken voor unieke gevelplaten. We zijn nu bezig met de voorbereidingen en binnenkort gaan we aan de slag om het hele gebouw daarmee af te werken. Dat is best lastig, omdat we de platen blind moeten bevestigen: je mag er niks van zien.’

Afbouwen, inrichten en installeren

‘We zijn nog zeker tot begin 2019 bezig om het gebouw op die manier helemaal dicht te maken. Dat is ook afhankelijk van het weer. Met wind staan de kranen al snel stil. Als de gevel klaar is, gaan we verder met afbouwen en inrichten. Dan volgen nog de gebouwgebonden installaties, zoals klimaatbeheerssysteem en elektriciteit en het aansluiten van de sluisgebonden installaties voor de bediening van de sluisdeuren. Dat duurt in ieder geval nog tot de zomer.’

Laat uw mening horen

Wat vindt u van de informatievoorziening over het project nieuwe zeesluis IJmuiden? We werken aan de verbetering van de communicatie rondom de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Om erachter te komen wat we kunnen verbeteren in onze communicatie, hebben we uw hulp nodig. Daarom nodigen we u uit om deel te nemen aan een online enquête. Het invullen van de online vragenlijst kost u hooguit 10 minuten en levert ons een schat aan informatie op.

Meer nieuws IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis

Onderliggende pagina's