Weginspecteur draagt bij aan veilige A2 en vlotte verkeersdoorstroming

Interview

Weginspecteur draagt bij aan veilige A2 en vlotte verkeersdoorstroming

Gepubliceerd op: 08 oktober 2018- Laatste update: 08 oktober 2018 16:25 uur

Maar liefst 65.000 per jaar. Zoveel kilometer rijdt elke weginspecteur van Rijkswaterstaat om te zorgen dat de wegen veilig blijven en het verkeer blijft doorstromen. Eén van hen is Arno Catta.

Al ruim 15 jaar doorkruist deze weginspecteur de Limburgse autosnelwegen. Hij komt dus ook geregeld over de snelweg A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen. Daar ziet hij het verkeer nu nog geregeld stagneren, ook als de spitsstroken open zijn. Hij praat ons daar graag over bij.

Weginspecteur

Als weginspecteur zorgt Arno Catta dat het verkeer vlot en veilig doorstroomt. Of er nu gaten in de weg zitten, een vrachtwagen schaart, een caravan kantelt, een auto stilvalt met pech of dat er iemand spontaan bevalt. ‘We komen op en langs de weg heel wat tegen. Leuke, maar ook minder leuke dingen. Want ook incidenten en ongevallen,soms met dodelijke afloop, maak je in dit vak mee.’

Rode kruizen

De verkeerscentrale geeft door waar een incident is gebeurd. De dichtstbijzijnde weginspecteur gaat ter plaatse. Sommigen rijden op een motor, de meesten in een jeep. ‘Een voordeel is dat al onze voertuigen momenteel worden omgebouwd. Ze krijgen een blauw zwaailicht en sirene. Dan zijn we sneller, want mensen gaan eerder aan de kant voor blauw dan voor oranje-geel’, aldus Catta. ‘Kom ik als eerste aan bij een calamiteit, dan is mijn prioriteit: alles veiligstellen. Brandweer, politie en ambulance zijn er soms al, maar niet altijd. Ik vraag de verkeerscentrale om op de betreffende plek de rijstroken met rode kruizen af te sluiten. Mits daar wegsignalering is, want dat hebben niet alle wegen. Bij grote ongevallen moeten we de rijbaan compleet afsluiten en het verkeer omleiden. Ik kan met mijn jeep het verkeer blokkeren of naar één zijde van de weg verwijzen door mijn wagen fend off te zetten, schuin naar links of rechts. En als het nodig is, laat ik de aannemer met een afzetting komen of met andere middelen waarmee we de calamiteit veilig en snel kunnen oplossen.’

Drukker op de snelweg A2

In de loop der jaren heeft Catta de situatie op de snelweg A2 flink zien veranderen. ‘Mensen hebben steeds meer haast en het wordt alsmaar drukker. Vooral het vrachtverkeer blijft toenemen. Zo’n 10 jaar geleden haalde ik nog wel eens rommel van de weg en plaatste ik zelf borden. Maar dat is veel te gevaarlijk geworden. Nu doet de aannemer dat meestal met een afzetting. Doordat ik in wisselende diensten werk, merk ik dat het op bepaalde dagen en in sommige periodes rustiger of juist drukker is. Op feestdagen is er altijd veel verkeer, net als in de zomer als veel mensen via Limburg naar zuidelijke vakantiebestemmingen afzakken.’

Spitsstrook A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen

Bij grote drukte gaat tussen Kerensheide en Het Vonderen de spitsstrook open, waardoor minder files ontstaan. Catta is dan ook voorstander van het verbreden van de A2 tussen deze 2 knooppunten. ‘Het verkeer zal beter doorstromen als hier 2 x 3 volwaardige rijstroken met vluchtstrook liggen. Met de spitsstrook als extra rijbaan, hapert het nu nog vaak. Veel mensen durven daar namelijk niet te rijden. Het voelt voor hen onwennig om over de doorgetrokken streep te gaan.’

Meer parkeergelegenheid

Catta merkt dat automobilisten soms vrezen voor pech. ‘Ook al is de vluchtstrook in gebruik als rijstrook, weet dat er om de kilometer een pechhaven is. Vaak red je het tot zo’n haven. En zo niet, dan detecteert de verkeerscentrale dat het verkeer stagneert. Ik kan daar als weginspecteur op anticiperen en te hulp schieten. Ik zorg bijvoorbeeld dat die pechhavens zoveel mogelijk vrij blijven. Vrachtwagenchauffeurs willen daar nog wel eens parkeren, maar dat is natuurlijk verboden. Zo houden we met elkaar het verkeer beter op gang.’

Meer nieuws A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide

Onderliggende pagina's