Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught

Nieuwsbericht

Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught

Gepubliceerd op: 11 oktober 2018- Laatste update: 11 oktober 2018 07:30 uur

Rijkswaterstaat start een proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2. Het doel is de doorstroming te verbeteren op het traject vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting. De proef start deze week en duurt tot en met november 2018.

Voor het traject A2 Deil-Vught wordt momenteel een verkenning uitgevoerd. Op lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Aangezien doorstroming en bereikbaarheid nu ook onder druk staan, proberen we met een aantal kleinschalige maatregelen tevens op korte termijn verbeteringen aan te brengen.

Proef met dynamische maximumsnelheden

Eén van deze kleine ingrepen is mogelijk het invoeren van dynamische snelheidslimieten in noordelijke richting tijdens drukte. Dat zijn vaak de ochtend- en avondspitsen, maar kunnen ook andere perioden zijn. Om de effecten van de ingreep te meten, starten we nu een proef. Op basis van het verkeersaanbod wordt via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid in de spits aangepast naar 90 km/h. Dit gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Met deze maatregel willen we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat het aantal files en kop-staartbotsingen mogelijk afneemt.

Verkeersgegevens A2 Deil-Vught

Uit analyses blijkt dat op het A2-traject van knooppunt Empel tot net voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal geregeld zogenoemde schokgolven optreden. Bijvoorbeeld door rembewegingen omdat de weg bij knooppunt Empel van 5 naar 3 rijstroken gaat vlak voor de Maasbrug, gevolgd door traject met veel instromend verkeer. Dit leidt tot ongevallen en files waarin ook weer aanrijdingen plaatsvinden, met nieuwe files tot gevolg. Uit de verkeersgegevens blijkt dat in mei/juni en in oktober/november het aantal files op de snelweg A2 in de ochtendspits (tussen 06.00 uur en 10.00 uur) en in de avondspits (tussen 15.00 uur en 19.00 uur) aanzienlijk hoger is dan in alle overige maanden van het jaar. Ook ontstaan er in noordelijke richting meer files dan in zuidelijke richting.

Doorlooptijd proef

De doorlooptijd van de proef betreft daarom in elk geval de maanden oktober en november. De voortgang van de proef of de mogelijk definitieve invoering van de maatregel worden bepaald door de monitoringsresultaten. Als de eerste resultaten bijvoorbeeld geen positieve effecten tonen op doorstroming en veiligheid van het verkeer, kan de proef direct worden stopgezet. Wanneer de monitoringsresultaten positief zijn, volgt definitieve invoering.

MIRT A2 Deil-Vught

Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant, provincie Gelderland, regio Rivierenland en gemeente ‘s-Hertogenbosch hebben de handen ineengeslagen om de doorstroming op de A2 tussen knooppunt Deil en knooppunt Vught te verbeteren. Binnen het Programma A2 Deil-Vught werken we samen om de bereikbaarheid in het gebied te vergroten. Met 28 maatregelen wordt gewerkt aan oplossingen voor de korte, middellange en lange termijn. Kijk op de website MIRT A2 Deil-Vught voor meer informatie.

Onderliggende pagina's