Nieuw MPV 30-schip Rijkswaterstaat: vogels tellen tijdens markeren

Nieuwsbericht

Nieuw MPV 30-schip Rijkswaterstaat: vogels tellen tijdens markeren

Gepubliceerd op: 02 november 2018- Laatste update: 02 november 2018 14:03 uur

Vrijdag 2 november 2018 is het derde Multi Purpose Vessel 30-schip (MPV 30), de Scheldestroom, van Rijkswaterstaat te water gelaten. Het vaartuig gaat een breed scala aan taken uitvoeren voor de klanten van de Rijksrederij.

Nieuwe MPV 30-schepen

De nieuwe MPV 30-schepen van Rijkswaterstaat zijn energiezuinig en multifunctioneel inzetbaar en worden ingezet door de Rijksrederij. De Rijksrederij beheert de schepen van Douane, Kustwacht, ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Rijkswaterstaat. Voorheen hadden deze organisaties hun eigen vaartuigen waarop zij hun specialistische taken konden uitvoeren. Nu kunnen meerdere taken gecombineerd worden op één schip. Het is voor het eerst dat Rijkswaterstaat met dit type schip gaat werken. De drie schepen vervangen vijf schepen uit de jaren 80 die aan het einde van hun technische en economische levensduur zijn. De nieuwe schepen worden ingezet op de ruime binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot 30 mijl uit de Nederlandse Kust.

Jaarprogramma

Tony ’t Mannetje is werkzaam bij de Rijksrederij en samen met zijn collega’s verantwoordelijk voor de inzet van de schepen. 'De schepen gaan vaarwegmarkeringswerkzaamheden, patrouille, visserijonderzoek en meetonderzoek zoals hydrografie, waterkwaliteit en water kwantiteit uitvoeren. De vaartuigen kunnen daarnaast ondersteunen bij olieverontreiniging. Op de MPV 30 is het mogelijk om werkzaamheden van meerdere klanten te combineren Zo kun je voor of na het markeren ook prima een vogeltelling doen.''

Uniforme werkwijze

De schepen gaan zes dagen per week varen. 'De bemanning kan daarbij kiezen voor een drie- of zesdaags rooster. Zij worden niet ingezet op een vast schip of in een vaste ploeg, maar vormen met elkaar een bemanningspoule voor de MPV 30 schepen. De drie MPV 30-schepen zijn identiek aan elkaar en daarom kan de bemanning op elk schip aan het werk. Een zieke gezagvoerder hoeft dan niet te betekenen dat een schip niet kan varen. Met elkaar zorgen we voor een uniforme werkwijze. Ik ga deze samen met de bemanning opstellen en regelmatig bijstellen. Dit houdt de flexibiliteit van de bemanning en het schip zo groot mogelijk. Als je bijvoorbeeld bij onze huidige betonningsschepen aan boord stapt is de werkwijze op elk schip anders. Dat wil niet zeggen dat de ene werkwijze goed is en de andere slecht. Maar als er nieuwe mensen aan boord stappen betekent dit wel dat ze veel tijd kwijt zijn aan het inwerken. Voor de bemanning is het wel wennen. Ze werken vaak al jaren op een vast schip, de ploegen zijn hecht. Toch zien zij ook wel uit naar de uitdaging van de nieuwe werkzaamheden en werkgebieden en varen met de nieuwste technische snufjes is natuurlijk ook interessant.'

Vlootvervangingsprogramma

De MPV 30-schepen zijn door scheepswerf Bijlsma Wartena B.V. ontworpen en gebouwd. Na de tewaterlating wordt de Scheldestroom verder afgebouwd op de werf. De nieuwe schepen zijn onderdeel van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren 80 die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn.

Onderliggende pagina's