Bouw circulair viaduct bij Kampen

Nieuwsbericht

Bouw circulair viaduct bij Kampen

Gepubliceerd op: 10 oktober 2018- Laatste update: 10 oktober 2018 15:10 uur

Rijkswaterstaat, aannemer Van Hattum en Blankevoort en prefab-bouwer Consolis Spanbeton bouwen eind 2018 samen het eerste circulaire viaduct van Nederland. Dat doen ze vlakbij Kampen, waar het viaduct getest gaat worden door werkverkeer bij de bouw van de Reevesluis.

We experimenteren binnen het project met nieuwe techniek en brengen een nieuwe manier van samenwerken in de praktijk. Ook delen we de kennis die het project oplevert met andere partijen om bij te dragen aan de ontwikkeling van circulair bouwen. Dat doen we binnen een open leeromgeving.

Circulair viaduct

Het viaduct is circulair, omdat de betonnen elementen, waar het viaduct uit bestaat, op een andere locatie volledig en ongeschonden opnieuw bruikbaar zijn. Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw gebruikt. Dit is het eerste betonnen viaduct in Nederland dat zo wordt gebouwd.

Nieuwe manier van samenwerken

Bij dit project werken we ook op een nieuwe manier samen. Om de circulaire innovaties verder te brengen willen we als Rijkswaterstaat nauwer betrokken zijn bij de ontwikkeling ervan. Daarom werken we bij dit project al vanaf het begin intensief samen met de bouwers en leveranciers. Samenwerking binnen de hele keten is noodzakelijk om volledig circulair bouwen mogelijk te maken.

Open leeromgeving

Met het circulaire viaduct creëren we een open leeromgeving waarbinnen we onze kennis delen met iedereen die een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van circulair bouwen. Dat doen we om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Ook dagen we iedereen uit die zelf kennis heeft van circulair bouwen om die binnen de leeromgeving te delen. Meedoen? Stuur een e-mail.

Met het eerste circulaire viaduct van Nederland dragen we zo op een innovatieve wijze bij aan de duurzame ambities van Rijkswaterstaat en Nederland. Namelijk: 49% minder CO2-uitstoot (ten opzichte van 1990) én circulair werken in 2030.

Het viaduct wordt gebouwd bij het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta nabij Kampen.

Circulair ontwerpen en bouwen

Onderliggende pagina's