Verbreding A27 traject Houten – Hooipolder; een korte historie van de Merwedebrug

Nieuwsbericht

Verbreding A27 traject Houten – Hooipolder; een korte historie van de Merwedebrug

Gepubliceerd op: 27 september 2018- Laatste update: 27 september 2018 15:58 uur

Tijdens de verbreding van de snelweg A27 tussen Houten en Hooipolder wordt de Merwedebrug vervangen door 2 nieuwe bruggen. Daarom heeft Rijkswaterstaat de brug met een bouwhistorisch onderzoek in al zijn glorie vastgelegd voor het nageslacht. Wat komen we hierdoor te weten over de geschiedenis van de brug?

De eerste plannen voor een brug over de Merwede bij Gorinchem stammen uit 1927. De plannen maakten deel uit van het Rijkswegenplan, het plan voor de doorontwikkeling van het Nederlandse wegennet. De Merwedebrug was het laatste project van dit plan. Door de Tweede Wereldoorlog werd de bouw van de brug echter uitgesteld. Wel waren de plannen tegen die tijd al zo ver uitgewerkt dat de aanbesteding voor de onderbouw van de brug was afgerond en de materialen zelfs al waren aangekocht. Om te voorkomen dat het Duitse leger de materialen zou gebruiken, werden ze tijdens de oorlog opgeslagen. Na de oorlog werden de materialen echter niet gebruikt voor de bouw van de brug, maar voor de wederopbouw van Nederland.

Uniek ruimtelijk effect Merwedebrug

In de jaren 50 werden de plannen voor de Merwedebrug weer uit de kast gehaald. Wel moest er toen een nieuw ontwerp worden gemaakt, omdat de verkeersprognoses niet meer strookten met de prognoses van voor de Tweede Wereldoorlog. De nieuwe plannen werden gemaakt door Wijnand Jan van der Eb (1904-1966), de ingenieur die ook het ontwerp van de Van Brienenoordbrug maakte. Hij bedacht voor de Merwedebrug een vaste dubbele boogbrug met stalen rijdek, waarbij elk deel een overspanning van 170 m kreeg. Doordat een deel van de brug niet zou worden geklonken maar gelast, werd er enorm op materiaal bespaard. Bovendien ontstond er door de toepassing van 2 bogen een uniek ruimtelijk effect dat goed paste in het rivierenlandschap.

Feestelijke opening

Van der Eb kwam uit op een brug met een lengte van 790 m met 2 weghelften van 2 rijstroken. Hij bedacht aan de noordzijde, in het verlengde van de brug, een aanrijviaduct van 550 m over het Kanaal van Steenenhoek en de spoorlijn Gorinchem - Dordrecht. Aan de noordzijde nam hij een beweegbare brug op, met een doorvaartbreedte van 30 m. Aan beide kanten van de brug kwam ook een fietspad. De constructie van de brug werd voor een deel ter plekke gebouwd, met uitzondering van de klep van de beweegbare brug, die werd ingevaren. De Merwedebrug werd op 15 maart 1961 feestelijk geopend door koningin Juliana. Met een druk op de knop liet ze het bewegende deel van de brug neer, waarmee de nieuwe noord-zuidverbinding een feit was.

Aanpassingen Merwedebrug

Na de opening is de Merwedebrug diverse keren aangepast. Zo werden er in 1972 slagbomen aan beide zijden van de beweegbare brug geplaatst, inclusief machinerie en kasten. In 1976 kreeg de brug 46 nieuwe lichtmasten. Het houten rijdek bij de beweegbare brug werd in 1978 vervangen door een stalen rijdek. In 1979 werden de remmen van het bewegende deel van de Merwedebrug vernieuwd, waarna in 1987 het hele bewegingswerk werd herzien. De weg kreeg in 1994 en 2012 een nieuwe asfaltlaag. De laatste grote aanpassingen vonden plaats in 2016 toen er haarscheurtjes in de hoofdliggers werden geconstateerd. In de zomer van 2018 is tot slot de slijtlaag van de brug vernieuwd.

Maatschappelijk belang

De Merwedebrug wordt tijdens de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder vervangen door 2 nieuwe bruggen. Ook de Keizersveerbrug en Hagesteinsebrug worden vervangen door nieuwe bruggen. De Houtensebrug wordt hergebruikt en aan de westkant verbreed. Net als de Merwedebrug zijn deze bruggen nader onderzocht door middel van een bouwhistorisch onderzoek. Rijkswaterstaat heeft deze onderzoeken laten uitvoeren vanwege het maatschappelijke belang van de bruggen. Dankzij de onderzoeken zijn alle 4 de bruggen nu in al hun glorie vastgelegd voor het nageslacht.

Meer nieuws A27: verbreding traject Houten - Hooipolder

Onderliggende pagina's