'Tunnelonderhoud is niet alleen repareren of vervangen'

Interview

'Tunnelonderhoud is niet alleen repareren of vervangen'

Gepubliceerd op: 04 september 2018- Laatste update: 04 september 2018 17:12 uur

De Groene Loper boven op het dak van onze Koning Willem-Alexandertunnel wordt steeds verder ingericht. Sinds afgelopen zomer wordt er al druk gewandeld en geflaneerd in Maastricht.

Willy van Laanen, objectdeskundige tunnels, geeft in de Roer- en Swalmentunnel (A73) aanwijzingen aan de mannen die de camera opnieuw afstellen.

Maar onder deze nieuwe omgeving gaat nog een hele wereld schuil. En dan hebben we het niet alleen over de weggebruikers op de snelweg A2 die nu binnen zo'n drie minuten aan de andere kant zijn. Tijd om wat meer te vertellen over hoe Strukton en Rijkswaterstaat bezig zijn met het onderhoud aan de tunnel. Een verhaal over een wereld onder de grond.

Strakke regie Koning Willem-Alexandertunnel

'We sluiten zo’n zes keer per jaar de Koning Willem-Alexandertunnel twee nachten voor onderhoud', vertelt Mark Kuin, bedrijfsleider bij Strukton. 'Dat doen we tussen 22.00 en 06.00 uur, zodat de weggebruikers er zo min mogelijk last van hebben.' Zo’n tunnelsluiting wordt strak geregisseerd, aldus Mark. 'De wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat zorgen eerst voor de rode kruisen boven de weg. Zodra er geen verkeer meer in de tunnel is, wordt de weg afgezet en gaan de slagbomen omlaag. Daarna worden er extra barrières in de vorm van voertuigen voor de ingangen gezet, zodat er echt niemand naar binnen gaat. Dit is in verband met de veiligheid van het onderhoudsteam. Vervolgens gaan we in een gesloten colonne de tunnel in en kan het onderhoud beginnen.' De tijdsdruk is hoog. 'Absoluut, want we moeten echt om 06.00 uur weer open. Om 03.30 uur beginnen we daarom met alles te checken. Is alles klaar? Alles opgeruimd? Door de voorbereidingen en controle achteraf blijven er maar vier en een half uur over voor het daadwerkelijke onderhoud. Maar veiligheid staat voorop.'

Onderhoud: niet alleen repareren en vervangen

'Veel mensen denken in eerste instantie dat een tunnel niet meer is dan gewoon een betonnen bak met verlichting', vertelt Willy van Laanen, objectdeskundige tunnels bij Rijkswaterstaat. 'Maar alle installaties die niet meteen zichtbaar zijn maar die wel nodig zijn in een tunnel, moeten allemaal met elkaar blijven samenwerken. Het is heel belangrijk dat alles goed blijft functioneren.' Ook in de spiksplinternieuwe A2-tunnel is al onderhoud nodig. 'Onderhoud is niet alleen repareren of vervangen', vertelt Edwin Peters, hoofdmonteur. 'We werken juist preventief. Er zijn bijna zo’n honderd verschillende soorten installaties, van ventilatoren tot brandslangen en van verlichting tot bewakingscamera’s. Alles wordt gecontroleerd op kleine afwijkingen. Bijvoorbeeld een ventilator die één keer heeft gehaperd of te warm wordt. Dit houden we dan in de gaten en controleren we bij de eerstvolgende tunnelsluiting. Zo voorkomen we dat het een storing wordt.' Rijkswaterstaat houdt regelmatig audits. Dat zijn controles van onze werkzaamheden en processen. 'Ze hebben telkens geen op- of aanmerkingen, maar complimenteren ons voor onze aanpak. Daar ben ik ontzettend trots op.' Van Laanen kan dat beamen: 'Strukton werkt erg proactief. Bij het oplossen van storingen komen ze echt met goede voorstellen. Wachten niet af tot dingen uit de hand lopen.'

'Veel mensen denken in eerste instantie dat een tunnel niet meer is dan gewoon een betonnen bak met verlichting'

Willy van Laanen, objectdeskundige tunnels bij Rijkswaterstaat

Tunnels blijven testen

Het onderhoudsteam werkt natuurlijk niet alleen maar tijdens de tunnelsluiting. Wat doen ze de rest van de tijd? 'Een tunnelsluiting wordt optimaal voorbereid. Er zit heel veel ICT in deze tunnel. De ontwikkelingen gaan razendsnel en updates zijn noodzakelijk. Die testen we altijd vooraf in een testomgeving', zegt Kuin. 'En er liggen hier honderden kilometers aan kabel, we hebben een eigen serverruimte, een eigen waterbassin om te blussen bij brand, generatoren voor eigen stroomvoorziening. Dat brengt allemaal onderhoud met zich mee. We willen constant de status weten van onze installaties. Dus we blijven testen en meten, bijvoorbeeld hoe de camera’s functioneren.'

'In de tunnel hangen camera's', vertelt Van Laanen. 'De camera’s zijn er voor de veiligheid. Zo kunnen we het verkeer in de tunnel goed in beeld houden en bij afwijkend verkeersgedrag zoals een stilgevallen auto of een afgevallen lading direct reageren. Tijdens de sluitingen worden de camera's schoongemaakt, de lens moet zuiver zijn. Ook de techniek moet in orde blijven, we kunnen niet werken met een zwart beeld of uitvallende camera's terwijl het verkeer gewoon doorrijdt.'

Mark Kuin, bedrijfsleider bij Strukton, en hoofdmonteur Edwin Peters voor serverkasten vanwaar alle installaties van de A2-tunnel worden aangestuurd.

Met gerust hart

Het tunnelonderhoud is een samenwerking tussen Strukton en Rijkswaterstaat. Kuin: 'Het onderhoudsteam van Strukton bestaat uit tien monteurs, maar bij een tunnelsluiting zijn soms wel zeventig mensen betrokken. Willy was in het verleden zelf ook regelmatig bij de tunnelsluitingen aanwezig, vooral bij het onderhoud aan de A73-tunnels bij Roermond.'

'Vandaag de dag zijn contracten dusdanig opgesteld dat dit we dit niet meer structureel doen', zegt Van Laanen. 'En je ziet het, we kunnen het onderhoudswerk met een gerust hart aan onze aannemers overlaten.'

Onderliggende pagina's