Inhijsen derde en vierde sluisdeur 3e kolk Beatrixsluis verwacht op 13 en 14 september 2018

Nieuwsbericht

Inhijsen derde en vierde sluisdeur 3e kolk Beatrixsluis verwacht op 13 en 14 september 2018

Gepubliceerd op: 06 september 2018- Laatste update: 06 september 2018 17:13 uur

Op donderdag 13 september en vrijdag 14 september 2018 verwacht Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat de derde en vierde sluisdeur in Nieuwegein op zijn plek te kunnen hijsen. Deze deuren komen in de deurkassen van het binnenhoofd van de sluis aan de kanaal- en brugzijde.

Update: het inhijsen van de derde en vierde sluisdeur is vanwege te veel wind uitgesteld.

De lokale verkeersbrug is op de inhijsdagen beschikbaar voor voorbijgangers om een kijkje te nemen. Ook fietsers kunnen passeren. Ook dit keer kunnen datum en verloop van het inhijsen nog wijzigen.

De eerste sluisdeur is op 23 augustus succesvol geplaatst. Op 25 augustus volgde de tweede deur als onderdeel van de Aanleg 3e kolk Beatrixsluis en verbreding Lekkanaal, na een dag uitstel vanwege de harde wind. Het plaatsen was een precisiewerk dat heel wat uren in beslag nam. Na de eerste twee deuren is het nu tijd om de tweede set deuren op hun plaats te hijsen. Deuren 3 en 4 zijn van dezelfde omvang (28 m x 14 m x 6.25 m) en gewicht (49.000 kg) en zijn de afgelopen weken ook in Schiedam afgebouwd.

Over de hele 3e kolk Beatrixsluis heen

De plaatsing van deze twee deuren gaat volgens dezelfde methode als in augustus. Ook nu met behulp van een kraan die is verankerd aan een ponton. Het optillen gebeurt op dezelfde plek aan de Lekzijde. Verschil met sluisdeuren 1 en 2 is dat deze twee deuren ook de gehele 3e kolk in lengterichting, dus 300 m extra, afleggen.

Langzaam en precies

Net als bij de eerste twee deuren, zal het verloop van de operatie langzaam gaan. Dat geldt voor zowel het ophijsen uit de duwbak, als het manoeuvreren over het buitenhoofd en de hele 3e kolk heen naar het binnenhoofd bij de brug, als voor het aflaten van de deur in de deurkas. Ook dat is een precisiewerk omdat de deur in balans moet blijven. Omdat dit een bijzondere operatie is waarbij de veiligheid voorop staat en ook de waterstand op de Lek en weersomstandigheden van invloed kunnen zijn, kan de datum en het verloop van de hijsoperatie nog wijzigen. Houd daarvoor de website van Prinses Beatrixsluis in de gaten.

Toegankelijkheid en livestream 3e kolk Beatrixsluis

De lokale verkeersbrug is toegankelijk, maar de brug en de directe omgeving zijn op de inhijsdagen anders dan gebruikelijk ingericht. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk zijn met enkele medewerkers aanwezig om een goed en veilig verloop op en bij de brug te begeleiden. Volg altijd hun aanwijzingen en die van eventuele verkeersregelaars op. De plaatsing is ook digitaal te volgen. Tijdens beide dagen is er op de website van Prinses Beatrixsluis een livestream en plaatsen we op de Facebookpagina van Prinses Beatrixsluis regelmatig foto’s en updates over het verloop. Komt u ter plekke kijken, kom dan indien mogelijk met de fiets.

Waarom vier deuren?

De 3e kolk heeft straks vier sluisdeuren in totaal, twee aan iedere kant. Het voordeel hiervan is dat als een deur defect of in onderhoud is, er altijd nog een tweede deur in bedrijf is en het schutten gewoon door kan gaan. Reparatie en gepland onderhoud kunnen bovendien dankzij het rolsysteem in de deurkas gebeuren; de deur hoeft daarvoor niet op transport. Ander voordeel is het Schutten XL: bij gebruik van de twee buitenste sluisdeuren, is de kolk 300 m lang en kunnen er twee schepen van ieder 135 m tegelijk worden geschut. Dat is efficiënt en scheelt straks wachttijd.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart

De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.

Onderliggende pagina's