Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest

Nieuwsbericht

Berijdbare zonnepanelen nu ook op rijksweg getest

Gepubliceerd op: 21 september 2018- Laatste update: 21 september 2018 11:36 uur

Voor het aanleggen van grote velden met zonnepanelen is de ruimte in Nederland beperkt. Daarnaast hebben zonneparken impact op het landschap. Het vinden van ruimte voor het opwekken van zonne-energie vraagt daarom om creativiteit.

Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om rijkswegen hiervoor te benutten. Met BAM Infra onderzoeken we sinds deze week of ook het wegdek hiervoor in aanmerking komt. Zonnepanelen en een behuizing ontwikkelen die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt. Een behoorlijke uitdaging voor BAM Infra en de Franse leverancier Wattway. Uiteindelijk werd de behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer. 'Omdat het zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder te frezen', aldus innovatieadviseur Ad van ‘t Zelfde van BAM Infra. Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. 'We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.'

Vluchtstrook A2

Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Nu begint er een tweede proef, ditmaal op een rijksweg: op een vluchtstrook van de snelweg A2. Van ‘t Zelfde: 'We zijn blij dat nu ook Rijkswaterstaat wil investeren in deze duurzame techniek en haar wegennetwerk beschikbaar wil stellen. Ze spelen zo een onmisbare rol in de doorontwikkeling.'

Weg van de toekomst #RWSinnoveert Duurzame vluchtstrook 

Rijkswaterstaat bekijkt samen met BAM Infra of we het Nederlandse wegennetwerk kunnen inzetten voor het opwekken van zonne-energie. De eerste zonnepanelen op Nederlandse rijksweg zijn een feit. Voor het plaatsen zaagt BAM Infra een sleuf voor de elektrakabels. Daarna lijmen ze de laag zonnecellen op het bestaande asfalt. Opgewekte energie gaat direct het net in. De zonnepanelen zitten ter bescherming onder een laag licht doorlatende kunsthars en polymeer. De panelen zijn bedoeld voor op vluchtstroken. Op de rijbaan zou het te luidruchtig worden. De constructie wordt nu getest op de N401 en nu voor het eerst op de rijksweg langs de A2 richting Utrecht. Totaal 74 vierkante kilometer. Uit deze test locatie blijkt dat een oppervlakte van 50 m2 per jaar naar schatting 3500 kilowattuur oplevert. 50m2 levert voldoende stroom voor 1 huishouden per jaar In Nederland is in totaal 20 miljoen vierkante meter vluchtstrook beschikbaar. Stroom voor 400.000 huishoudens per jaar! Per seizoen monitoren wij de energie-opbrengst. Zo dragen BAM Infra en Rijkswaterstaat op een innovatieve manier samen bij aan een duurzame toekomst. #rwsinnoveert

400.000 huishoudens

De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m2 vluchtstrook rijk. Zou dat compleet zijn 'belegd', dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.

Wattway is onderdeel van de Weg van de toekomst die Rijkswaterstaat samen met partners tijdens de Innovation Expo op 4 oktober 2018 laat zien.

Underlying pages