A27: verbreding traject Houten – Hooipolder; Leven aan, op en in het water

Nieuwsbericht

A27: verbreding traject Houten – Hooipolder; Leven aan, op en in het water

Gepubliceerd op: 27 september 2018- Laatste update: 27 september 2018 16:00 uur

Aart van Beem (78) noemt het een eiland, het stukje Brabant van de Biesbosch tot Woudrichem en Aalburg. En hij heeft gelijk. Een van de meest idyllische stukjes van Nederland is omgeven met water. Goed voor de landbouwgrond, maar slecht voor de bereikbaarheid. Van Beem en zijn vrouw Riek kijken terug op de tijd dat ze afhankelijk waren van de veerpont en ‘het eiland’ na 20.00 uur onbereikbaar was.

Foto © Tahné Kleijn

‘Leven aan het water zit in mijn bloed.’ Aart van Beem, geboren en getogen in Woudrichem, heeft er nooit over nagedacht om de regio te verlaten. ‘Ja even, voor mijn studie in Utrecht. Maar ik heb nooit in de stad willen wonen. Ik houd van de ruimte en het water.’ Dat begon al van kleins af aan. Zijn ouders woonden in Oudendijk. Vanuit daar nam hij iedere dag de veerboot van Sleeuwijk naar Gorinchem. ‘Naar de bakker, slager en groenteboer konden we met de fiets, maar voor al het andere moest je met de boot. Op het eiland hadden we geen middelbare school.’

Onveilige situatie

Naast praktische zaken waren er ook genoeg veiligheidsredenen om het eiland beter bereikbaar te maken. ‘In 1953 stond ik in de tuin toen het water begon te stijgen. Ik riep mijn vader, maar hij geloofde me niet. Even later stond ons huis onder water.’ De watersnoodramp heeft in Woudrichem niet hetzelfde verwoestende effect gehad als in Zeeland. Toch werd het halve dorp geëvacueerd. ‘Meteen na de ramp ben ik met mijn moeder en zusje naar familie in veiliger gebied gegaan. Mijn vader bleef achter. Enerzijds om de heropbouw te overzien, anderzijds om het huis te bewaken tegen plunderaars.’

Liefde voor techniek

Toch heeft de ramp Van Beems liefde voor water niet kapotgemaakt. Hij begon op jonge leeftijd met zeilen. Vanaf zijn 11e timmert hij al zelf zijn boten in elkaar, een passie die nooit is verwaterd. Techniek is daarbij een belangrijk onderdeel. ‘Ik wist al snel dat ik iets met techniek wilde doen. Na de mulo ging ik een jaar naar de lts, later specialiseerde ik mij in motortechniek.’ De studie daarvoor zat in Utrecht en omdat kamers toen ook al schaars waren, ging Van Beem in de kost bij zijn tante in Baarn. Hij moest wel, vanuit Woudrichem was het te ver weg.

Reizen voor de liefde

Vanaf 1960 kreeg Van Beem er nog een reden bij om zijn eiland af en toe te verlaten. Op een strandje in de buurt leerde hij Riek kennen. Hij nam het 18-jarige meisje uit Amsterdam mee uit zeilen en de vonk sloeg meteen over. ‘Ik studeerde in die tijd al in Utrecht. Doordeweeks was ik daar, in het weekend ging ik naar Amsterdam of kwam Riek naar Baarn. Af en toe gingen we samen naar Woudrichem, maar dan was Riek ruim 5 uur onderweg.’ Toch ging het stel na hun huwelijk niet in Amsterdam of Utrecht wonen, maar in Oudendijk. ’Aart zegt altijd dat hij mij heeft gered’, vertelt Riek van Beem. ‘En in zekere zin is dat ook waar. Ik ben opgegroeid in de stad, maar genoot altijd van mijn vakanties bij mijn oma in Woudrichem. Ik hoefde geen seconde na te denken toen Aart me vroeg hier te komen wonen.’

Bereikbaarheid door Merwedebrug A27

Het jaar nadat Aart en Riek elkaar leerden kennen, werd de Merwedebrug gebouwd. Een gigantische verandering die het eiland ineens veel beter bereikbaar maakte. ‘Vanaf die tijd was de keuze om op het eiland te blijven ineens een stuk makkelijker. Met de snelweg A27 ben je in 10 minuten in Gorinchem en ook steden als Dordrecht, Rotterdam en Breda liggen ineens binnen bereik. Dat maakt het wonen hier nog prettiger!’ En dat bracht ook veel mensen uit de Randstad naar de omgeving. Daar konden ze nog ruim aan het water wonen. ’Er zijn toen veel mensen van buiten in de dorpen komen wonen. Echt last hebben we daar niet van gehad. Gelukkig gelden er hier strenge regels die voorkomen dat het gebied wordt volgebouwd.’

Verbreding A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder

Rijkswaterstaat gaat in 2022 van start met de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder. ‘Dat is hard nodig', vindt Van Beem. ‘Als ik in mijn tuin sta, zie ik de snelweg op de achtergrond. Ik kan dan precies zien wanneer er file staat en dat is vaak.’ Tijdens de wegverbreding wordt de Merwedebrug vervangen door 2 nieuwe bruggen. Op die manier kunnen de mensen in Woudrichem, Oudendijk, Almkerk en alle andere dorpen ook in de toekomst genieten van betere bereikbaarheid. ‘Hopelijk kan het verkeer dan weer beter doorrijden.’

Persoonlijk verhaal A27 tussen Houten en Hooipolder

Heeft u ook een persoonlijk verhaal over de A27 tussen Houten en Hooipolder? En wilt u dit graag vertellen in onze nieuwsbrief? Stuur dan een e-mail, met eventueel met foto’s, naar secretariaat A27 Houten-Hooipolder.

Meer nieuws A27: verbreding traject Houten - Hooipolder

Onderliggende pagina's