‘Het mooie van water is dat alles met elkaar samenhangt’

Interview

‘Het mooie van water is dat alles met elkaar samenhangt’

Gepubliceerd op: 31 augustus 2018- Laatste update: 31 augustus 2018 10:36 uur

De Prins Bernhardsluizen bij Tiel waren door droogtemaatregelen begin augustus 2018 één dag gestremd. Waarom eigenlijk en hoe is de situatie nu? Een gesprek met onze collega Wim Vriens, nautisch operationeel adviseur en al 38 jaar in dienst bij Rijkswaterstaat. Hij vertelt over zijn rol tijdens deze droogteperiode.

Wim Vriens en minister Cora van Nieuwenhuizen bij de Prins Bernhardsluizen bij Tiel.

Wat is je rol tijdens de droogte/hitte?

‘Ik coördineer het scheepvaartverkeer- en watermanagement op het Noordzeekanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal, het Merwedekanaal (boven de Lek) en de haven van Marken. Ik geef daarbij (on)gevraagd advies aan bijvoorbeeld handhaving en schippers. Ook bewaken we dagelijks de waterstanden, zodat we weten wanneer we weer moeten schutten met de Prins Bernhardsluis. Tijdens deze droogte ga ik iedere ochtend vanaf de Zuidersluis in Nieuwegein naar Haarlem voor droogte-overleg met collegaspecialisten. We bespreken de actuele situatie en welke acties er op welke locaties nodig zijn. Praktijkmensen met lokale kennis zijn in deze situatie onmisbaar.'

Waarom gingen de sluizen dicht?

‘We kregen 5 augustus 2018 de melding dat we moesten stoppen met het schutten van schepen bij de Prins Bernhardsluizen bij Tiel. Dit omdat mogelijk extra stroming zou kunnen ontstaan, doordat de stuw bij Hagestein gedeeltelijk was opengezet om extra water door te laten om verzilting van de Lek en Hollandsche IJssel tegen te gaan. Uit veiligheid is er besloten dat er voorlopig geen schepen door de Prins Bernhardsluizen mochten varen. Gelukkig bleek de extra stroming mee te vallen. Aan het eind van de dag kon de scheepvaart weer gebruik maken van de sluizen die de scheepvaartverbinding vormen tussen de Waal en het Amsterdam-Rijnkanaal.'

Hoe is de situatie nu?

‘De scheepvaart gaat nu gewoon weer door en er is weinig overlast in het gebied Noord-West. Het enige verschil is dat er nu telkens maar één schip per kolk door de Prins Bernhardsluis mag. Zo voorkom je, door onverwachte stroming, aanvaringen in de sluiskolk. Op sommige plekken, zoals bij de Irenesluis, zijn er wat langere wachttijden. Het heeft ook weer voordelen. De Prins Bernhardsluizen staan nu permanent open, dus we hoeven minder handelingen uit te voeren.’

Hoe heb je de afgelopen weken ervaren?

‘Heel druk, maar dat is al dit hele jaar. Al mijn andere werkzaamheden als nautisch adviseur staan op een lager pitje. Eerst hadden we hoogwater in januari. Toen kwam er een ijsperiode en nu al wekenlang de droogte. Het is anders dan anders, het zijn andere disciplines en er zijn andere maatregelen nodig dan normaal. Dat maakt het werk voor mij als nautisch adviseur interessant. Ik ben een schipperskind en ben op een schip geboren. Ik heb altijd met water gewerkt. Het mooie is dat alles met elkaar samenhangt. Grijp je ergens in, dan heeft dat direct gevolgen voor andere plekken. Het water, de schepen en bootjes, de bruggen en sluizen, dat maakt mijn werk zo mooi en geeft mij plezier.’

Wat is de meestgestelde vraag die je krijgt tijdens de droogte?

‘Toch wel of er nog genoeg drinkwater is. Nou, dat is er voorlopig nog voldoende hoor! En ook varen is geen probleem.’

Onderliggende pagina's