[Interview] ‘Verkeersintensiteit en rijgedrag op A2 flink veranderd in 30 jaar’

Nieuwsbericht

[Interview] ‘Verkeersintensiteit en rijgedrag op A2 flink veranderd in 30 jaar’

Gepubliceerd op: 28 juni 2018- Laatste update: 28 juni 2018 11:40 uur

Maastrichtenaar Leon Lambrix kreeg 30 jaar geleden een baan in Roermond. En nog steeds is hij dezelfde werkgever trouw. Dat betekent dat hij 5 dagen per week een traject aflegt van twee keer 57 km, grotendeels via de A2. Omdat hij in een 5-ploegensysteem werkt, reist hij altijd op verschillende momenten van de dag. In de loop der jaren heeft Leon de verkeersintensiteit én het gedrag van de weggebruikers zien veranderen.

‘Ik vind de rit tussen Maastricht en Roermond goed te doen. Van deur tot deur lukt het in 35 tot 40 minuten. Voordat de tunnel onder Maastricht opende, duurde het 10 minuten langer. Eigenlijk vind ik dat het verkeer tegenwoordig op het gehele traject beter doorstroomt. Vroeger waren er meer files. Dan namen we vaker de sluipwegen binnendoor om de drukte te omzeilen.’

Carpoolen

‘Ik spreek over ‘we’, omdat ik met twee collega’s samen reis. We wonen bij elkaar in de buurt en rijden om de beurt. Carpoolen is gezelliger en goedkoper. Het scheelt ieder eenderde aan kilometers op de teller. We zorgen ook voor minder auto’s op de weg, een betere verkeersdoorstroming én het milieu. Verhuizen heb ik nooit overwogen. Want waar hebben we het eigenlijk over: een dik half uur valt reuze mee. Het openbaar vervoer is geen optie. Met de bus en trein ben ik meer dan anderhalf uur onderweg. Aangezien ik op onregelmatige tijden werk, is dat niet handig of mogelijk.’

Goed voorbereid de weg op

‘Vanwege onze ploegendiensten doorkruisen we de provincie op verschillende dagen en tijdstippen. We nemen ook geregeld een route door België, via Maasmechelen. Dat is een goed alternatief. Vooral op de drukke maandagochtend of na drie uur ’s middags. Op woensdag en ’s nachts is er juist haast geen verkeer op de weg. We houden ook rekening met drukte op dagen dat Belgen en Duitsers vrij hebben. En we checken met een app soms de actuele verkeersinformatie. Zo gaan we goed voorbereid de weg op.’

Agressief rijgedrag

‘We houden elke dag rekening met 1 uur reistijd. Dan weten we zeker dat we op tijd in Roermond zijn. Ook als we onderweg iets onvoorziens tegenkomen. Ik houd niet meer zo van haasten. Vroeger wilde ik zo laat mogelijk vertrekken en na werktijd zo snel mogelijk thuis zijn. Maar nu kijk ik niet meer op de klok, ik rij liever op mijn gemak. Dat gejaag en gejakker zie ik wel bij veel andere automobilisten. Als er íets is veranderd in die 30 jaar, is het vooral het gedrag op de weg. Het is uiteraard drukker geworden en er is meer vrachtverkeer. Maar ik zie ook meer agressiviteit: bumperkleven, rechts inhalen en mensen die geen tijd hebben.’

Derde rijbaan A2 openhouden

De verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide zie ik wel zitten. Ik zou straks wel de derde rijstrook continu openhouden voor vrachtverkeer en wagens met aanhangers en caravans. En gewoon 130 km per uur aanhouden. Ik ben natuurlijk niet dé expert, maar met wat ik dagelijks op de weg meemaak, lijkt me dat geen gek idee. Als het verkeer door die wegverbreding nóg beter gaat doorstromen, kan ik dit project alleen maar toejuichen.’

Meer nieuws over A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide

Onderliggende pagina's