Start betonstort voor bouw tweede sluiskolk bij Eefde

Nieuwsbericht

Start betonstort voor bouw tweede sluiskolk bij Eefde

Gepubliceerd op: 05 juni 2018- Laatste update: 01 juni 2018 11:42 uur

De werkzaamheden voor de bouw van de tweede sluiskolk bij Eefde zijn in volle gang. Dinsdag 5 juni 2018 is aannemerscombinatie Lock to Twente (L2T) gestart met het storten van beton. Hoe gaat dat precies in zijn werk? En wat gaat de omgeving merken? Sjoerd Opdam is projectmanager bij L2T en neemt ons mee in de werkzaamheden.

Drie bouwkuipen

‘Tot nu toe zijn we vooral bezig geweest met werkzaamheden, die voorbereiden op de daadwerkelijke bouw van de tweede sluiskolk’, vertelt Opdam. ‘Dat komt vooral neer op bouwplaatsinrichting, damwanden plaatsen en grond afgraven. Zo hebben we drie bouwkuipen gecreëerd. Dat zijn rechthoekige, diepe putten waarin de toekomstige sluis gebouwd wordt. In de eerste bouwkuip komt het bovenhoofd, het sluishoofd aan Kanaalzijde. In de tweede bouwkuip, aan de IJsselzijde, gaan we het benedenhoofd bouwen. De laatste bouwkuip is bedoeld voor de kolk: het gedeelte tussen de sluisdeuren waar de schepen worden geschut.’

‘Het is belangrijk dat de damwanden van de bouwkuipen tijdens het ontgraven niet naar binnen gaan buigen. Daarom hebben we stempelramen aangebracht in de bouwkuipen van het boven- en benedenhoofd. Dat zijn horizontale, stalen buizen die tussen de wanden zijn geplaatst en zo de druk die daarop staat opvangen. In de bouwkuip van de schutkolk gebruiken we geen stempelraam maar groutankers. Dat zijn ankers in de vorm van stalen staven die door de damwand heen gaan en in de achterliggende grond vastzitten. Zo zorgen we voor een stabiele constructie waarin we veilig kunnen werken.’

Onderwaterbeton storten

Nu de damwanden voor de drie bouwkuipen in de grond staan en de grond is ontgraven is het tijd voor een nieuwe fase, legt Opdam uit. ‘Binnenkort kunnen we starten met het betonwerk van de nieuwe sluis. Dat doen we in eerste instantie door een vloer te maken van onderwaterbeton. De onderwaterbetonvloer is nodig om de bouwkuip, die tijdens het ontgraven nog vol staat met water, leeg te kunnen pompen en het definitieve betonwerk in een droge bouwkuip te kunnen realiseren.’ 

‘Het onderwater storten van beton gebeurt met een betonpomp die van boven wordt aangestuurd. Voor en tijdens het storten zuigen duikers zand en slib weg, zodat die niet in of onder het beton terechtkomen. Wanneer de onderwaterbetonvloer is gestort en verhard, wordt het water uit de bouwkuip gepompt. Dan storten we normaal beton om een constructievloer en wanden te maken. Dit geldt alleen bij de hoofden, bij de sluiskolk zit het net iets anders. Hier wordt geen constructievloer op het onderwaterbeton gestort, maar storten we enkel een gewapende onderwaterbetonvloer. Door de continu wisselende waterstanden in de kolk verandert de belasting op het beton namelijk steeds, en die wordt opgevangen door het staal in gewapend beton.’

Planning werkzaamheden

De werkzaamheden staan gepland van begin juni 2018 tot medio 2019. In de maanden juni, juli en augustus wordt het onderwaterbeton gestort. Dit gebeurt in drie etappes. Daarna zijn de constructievloer en wanden aan de beurt. ‘Wanneer we het onderwaterbeton storten voor de sluishoofden werken we tien uur achter elkaar. Het storten van beton kunnen we namelijk niet tussentijds afbreken. Het storten van het onderwaterbeton voor de sluiskolk duurt 27 uur. Dinsdag 5 juni storten we het onderwaterbeton van het eerste sluishoofd. Het voornaamste dat mensen hiervan merken is meer vrachtwagens op onze transportroute. Dat zijn tijdens het storten van het onderwaterbeton circa 10 vrachtwagens per uur. Wanneer we meer informatie hebben over wanneer een volgende betonstort zal zijn, informeren we omwonenden uiteraard.’ Dit zodat zij precies weten wat ze kunnen verwachten.'

Meer informatie bouwwerkzaamheden tweede sluiskolk bij Eefde

Aannemerscombinatie Lock to Twente heeft een app ontwikkeld, waarop de werkzaamheden te volgen zijn. Deze L2T App is gratis te downloaden in de appstore of playstore. De werkzaamheden zijn ook te volgen op de Facebookpagina Twentekanalen.