[Interview] ‘Wij kleden de brug min of meer uit en leggen haar geheimen bloot’

Nieuwsbericht

[Interview] ‘Wij kleden de brug min of meer uit en leggen haar geheimen bloot’

Gepubliceerd op: 28 juni 2018- Laatste update: 28 juni 2018 16:31 uur

Met meer dan tien mensen zijn ze. Het team van ontwerpers voor de renovatie van de Nijmeegse Waalbrug. Waarom zoveel ontwerpers voor een brug die al staat? Voor alleen een nieuw betondek, nieuw asfalt en een likje verf? Een van de ontwerpers is Pieter Prins van Aannemerscombinatie Team Waalbrug: ‘Ons werk is echt ontzettend gaaf. Wij leggen min of meer de geheimen van de brug bloot.’

Foto: © William Moore Fotografie

De Waalbrug werd in 1936 geopend. De bouwtekeningen uit die tijd zijn er nog. ‘De brug is al best op leeftijd en heeft in al die jaren ook heel wat meegemaakt’, vertelt Prins. ‘We kunnen er dan ook niet van uitgaan dat de bestaande constructie nog overeenkomt met het originele ontwerp. Als ontwerpers brengen we met inspecties en scans daarom eerst de bestaande constructie goed in beeld. Hoe staat de brug er nu bij? En dat dan tot in het kleinste detail. Voor elke pijler, langsligger, staalplaat en klinknagel.’ Alle gegevens bij elkaar verwerkt het ontwerpteam in een 3D-model, een BIM (Bouw Informatie Model). Dit model is de blauwdruk van alle renovatiewerkzaamheden en het wordt daarom continu bijgewerkt. ‘Het 3D-model laat zien of alle aanpassingen die we willen doen, passen in de coördinaten x, y en z. Of eigenlijk is het een 4D-model, waarin we ook de factor tijd meenemen. Het model is namelijk gekoppeld aan de planning van de werkzaamheden. Dan kunnen we direct zien of het ook nog nodig is om die aan te scherpen.’

Kijken met een 3D-scan

In februari van dit jaar is de brug enkele nachten buiten gebruik geweest, om de stalen constructie onder het wegdek te scannen. Met een laagwerker, hellend over de balustrade van de brug. ‘Het was net hoogwater’, vertelt Prins, ‘waardoor de minimale doorvaarhoogte voor schepen in de knel dreigde te komen. Gelukkig hadden we ons werk goed afgestemd met de scheepvaart. En hadden we een tijdvak gereserveerd voor onze werkzaamheden.’ De 3D-scan werd uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Het resultaat? Een vertaling van de onderzijde van de brug in miljoenen puntjes. Prins: ‘Met de scan kleden we de brug min of meer uit. Zo kunnen we zien waar de brug in het verleden gehavend is geweest. Door bijvoorbeeld een aanvaring of gebeurtenis tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo is de constructie wat vervormd op het punt waar de brug ‘geknakt’ in de Waal heeft gelegen. Nadat het Nederlandse leger de brug opblies, in een poging om de opmars van de Duitsers te voorkomen.’
Foto: © William Moore Fotografie

Noemenswaardig?

Van viaducten tot spoorwegonderdoorgangen. Dat zijn de technische projecten waar Pieter ‘normaal’ aan werkt. De renovatie van de Waalbrug vindt hij wel bijzonder. ‘De Waalbrug markeert Nijmegen. De stad waar ik van jongs af aan kom’, vertelt Prins. ‘Pas was ik met mijn zoontje van 3 in Nijmegen en wees ik de brug aan. Je kunt dan laten zien waaraan je werkt. Dat vind ik mooi!’ Voor Prins is het project van de renovatie van de Waalbrug geslaagd als weggebruikers zien dat er aan de brug gewerkt wordt, maar er zonder al te veel hinder overheen kunnen. En het allerbelangrijkste: dat er verder niks ‘noemenswaardigs’ voorvalt tijdens de werkzaamheden, zoals een ongeluk met letsel. ‘Een goede voorbereiding is voor de veiligheid ontzettend belangrijk. Ook is het goed als weggebruikers zich wat bewuster zijn van de maximumsnelheid. Die is er niet alleen voor hen, maar ook voor de veiligheid van de mensen die bouwen aan de brug. Denk ook daaraan. En dus aan de rem.’

Onderliggende pagina's