Friese scheepswerf bouwt innovatieve vloot voor Rijksrederij

Nieuwsbericht

Friese scheepswerf bouwt innovatieve vloot voor Rijksrederij

Gepubliceerd op: 27 maart 2018- Laatste update: 27 maart 2018 10:17 uur

Vrijdag 16 maart 2018 is in de Friese plaats Wartena de ‘Merwestroom’ te water gelaten. Het schip is gebouwd door scheepswerf Bijlsma Wartena in opdracht van Rijkswaterstaat. Een bijzonder moment voor Bijlsma Wartena, Rijkswaterstaat en de Rijksrederij. Voor het eerst in 20 jaar treedt Rijkswaterstaat namelijk weer op als opdrachtgever voor nieuw te bouwen schepen. En voor de markt is de manier van aanbesteden alles behalve alledaags.

Foto: © Dikken en Hulsinga

In het Vlootvervangingsprogramma vernieuwt de Rijksrederij de komende jaren een deel van zijn 110 schepen. De Merwestroom is een van die vervangende vaartuigen. Het eerste in een serie van zeven zogenaamde Multi Purpose Vessels (MPV). Duurzame en breed inzetbare schepen die zowel in rustige binnenwateren als op de ruwe open zee uit de voeten kunnen.

Markt uitgedaagd

‘In de aanbesteding hebben wij de markt uitgedaagd om zelf met innovatieve ideeën te komen', vertelt projectmanager Mart de Goffau van Rijkswaterstaat. ‘Efficiënt en duurzaam werken is onze doelstelling. Het streven naar meer werk met minder schepen, omdat die op alle typen water breed inzetbaar zijn. Schepen die bovendien energiezuinig opereren met zo min mogelijk CO2-uitstoot. Door de markt al vanaf de tender te betrekken bij het verjongen van de vloot, maken we optimaal gebruik van hun expertise. En dat is goed voor Rijkswaterstaat, de Rijksrederij, de markt en het milieu.’

Op het moment dat in 2016 de opdracht op de markt kwam, meldde algemeen directeur Tjeerd Wiebe Bijlsma van scheepswerf Bijlsma Wartena zich als belangstellende bij Rijkswaterstaat. Bijlsma: ’De aanbesteding was voor ons een geheel nieuwe uitdaging. Wij zijn gewend om schepen te bouwen volgens de specifieke wensen van de klant. Zijn wil is wet. Rijkswaterstaat legde juist geen groot pakket aan eisen op tafel. Wij kregen alle vrijheid om naar eigen inzicht aan de slag te gaan. Onze ervaring in de offshore was daarbij een belangrijke voordeel.’

Watergedragen verf en batterijpakket

Het uiteindelijke resultaat is dat van alle 5 aanbiedingen het voorstel van Bijlsma Wartena als beste werd beoordeeld. Inmiddels wordt er volop gewerkt op de scheepswerf. Bijlsma: ‘In september vorig jaar hebben wij de kiel van de Merwestroom gelegd en op 16 maart 2018 hebben we het schip te water gelaten. Tot en met september 2018 werken we aan de afbouw en testen we De Merwestroom voordat we het schip overdragen aan de klant.’ Rijkswaterstaat koos voor de ontwerpen van Bijlsma vanwege de innovatieve ideeën. ‘De nieuwe vloot zit dan ook boordevol met duurzame techniek’, vertelt Bijlsma trots. ‘Van watergedragen verf tot zonnecollectoren. Ook wordt het koelwater van de generatoren gebruikt voor de verwarming van de bemanningsruimtes. En dankzij een batterijpakket is het vaartuig bovendien in staat is om dagelijkse werkzaamheden uitsluitend op de accu uit te voeren.’

Multifunctioneel door slim ontwerp

Behalve innovatief moet de nieuwe vloot van de Rijksrederij ook multi-inzetbaar zijn. De Merwestroom combineert diverse functies zoals vaarwegmarkering, patrouilleren, meten en visserijonderzoek op één schip. De Goffau: ‘Normaal gesproken bevinden de schroeven zich op het achterschip onder het werkdek. Bij werken met veiligheidslijnen geeft dat een extra risico van een lijn in de schroef. Daarom zijn de schroeven onder het voorschip geplaatst. Bovendien hebben die een draaicirkel van 360 graden. In combinatie met stuurroosters aan het achterschip kan het schip manoeuvreren in alle richtingen.’ 

Tjeerd Wiebe Bijlsma is trots dat Rijkswaterstaat in een internationale aanbesteding kiest voor een Nederlandse opdrachtnemer. ‘Het levert ons en onze leveranciers maar liefst een kwart aan nieuwe arbeidsplaatsen op.’