Brug Itteren wordt vervangen

Nieuwsbericht

Brug Itteren wordt vervangen

Gepubliceerd op: 02 februari 2018- Laatste update: 02 februari 2018 17:15 uur

Een nieuwe brug over het Julianakanaal in Itteren zorgt voor een veiligere en snellere oversteek voor vrachtverkeer, fietsers en automobilisten.

Met dit besluit starten het Rijk, provincie en gemeente Maastricht de planstudiefase voor de nieuwe brug, waarin onder meer het bestemmingsplan moet worden aangepast. Alle inspanning is erop gericht om in 2020 de vereiste procedures te hebben doorlopen, waarna het besluit definitief is. Het streven is dat de nieuwe brug in 2023 gereed is voor gebruik.

Uit studies is gebleken dat het aanleggen van een nieuwe brug op langere termijn goedkoper is dan het renoveren van de bestaande brug. De nieuwe brug wordt breder en komt hoger te liggen dan de huidige brug zodat ook in de toekomst de vierlaags containervaart op het Julianakanaal de brug kan passeren.

Aanpassingen in huidige situatie

De huidige verkeerssituatie op de brug is niet de meest ideale situatie. Daarom gaan de partijen een tijdelijke constructie aan de brug hangen zodat fietsers veilig en vrij van autoverkeer de brug kunnen gebruiken. De uitvoering van deze tijdelijke oplossing wordt dit jaar nog gerealiseerd. De brug is niet alleen belangrijk voor een goede ontsluiting van de kern Itteren. Ook behoort het fietspad over de brug tot het hoofdfietsnetwerk van de Provincie Limburg en is het een belangrijke fietsroute voor kinderen uit Itteren die naar Bunde naar school gaan. Daarnaast geeft de tijdelijke staalplatenoplossing op de brug geluidsoverlast. Daarom zal deze dit jaar nog vervangen worden. Deze nieuwe constructie blijft bestaan tot de nieuwe brug gereed is.

Historie brug Itteren

De brug Itteren is gebouwd tussen 1931 en 1934 en is dus ongeveer 87 jaar oud. Door onder andere de economische ontwikkelingen in de regio wordt de brug intensief gebruikt door zwaar vrachtverkeer en auto- en fietsverkeer. De brug heeft de afgelopen jaren daardoor veel meer (zwaar) verkeer moeten verdragen dan aanvankelijk tijdens de bouw voorzien had kunnen worden.

De constructie van brug Itteren

Bij de brug in Itteren zijn verschillende overheidsinstanties betrokken. De Gemeente Maastricht als wegbeheerder, de Provincie Limburg voor het economische belang van de bedrijven en het fietsbeleid en Rijkswaterstaat als brugbeheerder. Daarom hebben deze partijen de koppen bij elkaar gestoken om alternatieven te onderzoeken en het probleem structureel op te lossen. Er is een breed gedragen voorkeur voor een nieuwe verkeersbrug, geschikt voor alle verkeer, op 9,10 m doorvaarthoogte (vierlaags containervaart). Dit is een toekomstvaste oplossing voor al het verkeer over de weg en het water.

Meer informatie

De vervanging van brug Itteren maakt onderdeel uit van het programma Vervanging en Renovatie. Met dit programma wordt ingezet op het verjongen en vernieuwen van oude bruggen en tunnels in ons land. Meer informatie is te lezen op de website van Rijksoverheid.