[Interview] 'Door Rijkswaterstaat is Sint Maarten weer bereikbaar via zee'

Nieuwsbericht

[Interview] 'Door Rijkswaterstaat is Sint Maarten weer bereikbaar via zee'

Gepubliceerd op: 12 oktober 2017- Laatste update: 12 oktober 2017 15:43 uur

Verschillende collega's van Rijkswaterstaat werken mee aan het herstel van Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius, na orkaan Irma en Maria. Patrick Engelen, programmamanager Caribisch Nederland bij Rijkswaterstaat, is sinds dag 1 vanuit Nederland betrokken bij de crisisbeheersing op de Caribische eilanden.

Patrick Engelen

De zee rond Saba en Sint Eustatius hoort namelijk bij het beheergebied van Rijkswaterstaat. 'Na Irma bleek dat de schade op Saba en Sint Eustatius meeviel. Er waren geen schepen gezonken en geen olielekken. Maar op Sint Maarten was het een chaos. Omdat het onderdeel uitmaakt van het Koninkrijk der Nederlanden, verzocht het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) om te helpen en de haven van Sint Maarten weer bereikbaar en beschikbaar te maken. Vanwege de calamiteit heeft Rijkswaterstaat direct gehandeld en een Nederlands bergingsbedrijf (Koole/Mammoet) erop gezet, dat nog in de regio was en direct inzetbaar was', vertelt Patrick.

Multifunctionele berger

Het bergingsbedrijf was nog maar net in Sint Maarten, toen ze weer moesten vluchten naar Curaçao, omdat orkaan Maria eraan kwam. 'Er was een schreeuwend tekort aan water, voedsel en bouwmaterialen. Dus toen de berger op Curaçao was, hebben ze het schip volgeladen en zijn ze na Maria via Saba en Sint Eustatius naar Sint Maarten gevaren om de spullen af te leveren.'

Heel Sint Maarten ligt op zijn kop. Zo zijn alle hijskranen in de haven kapot. 'De berger heeft niet alleen zijn werk gedaan als bergingsbedrijf, maar ook schepen geladen en gelost, zoals de Karel Doorman en de Zeeland van het ministerie van Defensie.'

Zware omstandigheden

Patrick vertelt over de zware omstandigheden waarin de mensen daar werken: 'Vooral in de eerste weken was het zwaar behelpen. Er was nauwelijks stroom, geen stromend water. Er was geen internet, dus communicatie ging vooral via de satelliettelefoon. Ook is er geen verlichting, dus het werk begint zodra de zon opkomt en stopt om 18.00 uur, als het weer donker is.' Patrick zelf werkt door de urgentie en het tijdverschil (het is 6 uur vroeger in de Cariben) ook 's avonds en in het weekend door vanuit Nederland.

Laatste klus

De laatste klus op Sint Maarten was het bergen van enkele jachten die de toegang naar Simpson Baai blokkeerden. Door deze blokkade kon bijvoorbeeld de ferry van en naar Saba niet varen. 'Heel wat mensen van Saba waren gevangen op Sint Maarten, dakloos en zonder water, terwijl ze 45 km verderop een woning hebben op Saba.'

Saba en Sint Eustatius

'Door het werk van Rijkswaterstaat is Sint Maarten weer bereikbaar via zee en kan er weer bevoorraad worden. De komende weken gaat het bergingsbedrijf naar Saba en Sint Eustatius om daar de haven uit te baggeren en de zeewering te herstellen. Orkaan Irma hebben ze weliswaar goed doorstaan, maar door Maria ligt er enorm veel rommel in de haven van Saba, zoals zand, rotsen en brokken beton.'

'De kleine pier is aan gruzelementen, en een andere pier is onbruikbaar. Vissers zitten nu werkeloos thuis en duikscholen hebben geen klanten, want die kunnen niet op het eiland komen. Er is geen luchtverkeer naar Saba en de ferry vaart nog niet. Volgende maand komen de cruiseschepen weer. De passagiers moeten aan land kunnen komen, anders blijven ze weg.'

'Het bergingsbedrijf gaat de kleine pier herstellen en zorgen dat de vissers weer kunnen vissen, de duikers weer kunnen duiken en de toeristen aan land kunnen. Pas dan kan het normale leven weer worden opgepakt.'

De komende tijd plaatsen we nog meer updates van collega's die bezig zijn met het herstel van Sint Maarten na orkaan Irma.

Onderliggende pagina's