TESTFEST: weg- en in-car systemen leren met elkaar praten

Nieuwsbericht

TESTFEST: weg- en in-car systemen leren met elkaar praten

Gepubliceerd op: 11 juli 2017- Laatste update: 11 juli 2017 16:48 uur

17 internationale marktpartijen, 20 testauto’s, 4 testdagen, echte wegwerkzaamheden en vele, deels virtuele, verkeerssituaties: dat waren de ingrediënten voor het eerste Europese InterCor TESTFEST, begin juli in Dordrecht, met Rijkswaterstaat als gastheer. 3 betrokken partijen vertellen over hoe zij deze week hebben ervaren.

Ronald Adams

Tijdens het eerste TESTFEST, in een reeks van 4, stond de werking van een aantal ITS-diensten die de nieuwe ITS-G5 techniek gebruiken, ook wel Wifi-P genoemd, centraal. Ronald Adams, projectmanager van InterCor: 'Marktpartijen hebben deze week gekeken of de apparatuur die zij voor voertuigen ontwikkeld hebben, goed communiceert met de apparatuur die wij als wegbeheerder ontwikkelen voor de wegkant. Dat deden we in een 'lab setting' op het terrein van het steunpunt in Dordrecht, maar vooral tijdens echte wegwerkzaamheden op de A16.'

Testscenario's

Een van de aanwezige marktpartijen was Aricent, een Amerikaanse ontwikkelaar van in-car apparatuur voor autofabrikanten. 'Voor ons is dit eerste TESTFEST belangrijk, omdat het Nederlandse C-ITS Corridor-team uitdagende testscenario’s heeft bedacht waar wij veel van kunnen leren. Daarnaast is het interessant om te zien hoe wegbeheerders uit verschillende landen de nieuwe communicatietechniek willen implementeren. Die kennis kunnen wij gebruiken bij de ontwikkeling van onze systemen.'

Optimale aansluiting

Ook voor de aanwezige wegbeheerders blijkt kennisdeling waardevol, vertelt Alexander Frötscher van AustriaTech, uitvoeringsorganisatie van het Oostenrijkse ministerie van Transport, Innovatie en Technologie. 'Door nu al data en kennis te delen kunnen we ervoor zorgen dat apparatuur in de auto en onze installaties langs de weg straks optimaal op elkaar aansluiten. Daar is de Europese weggebruiker bij gebaat.'

Eerste resultaten

Tijdens dit TESTFEST stonden langs de kant van de A16 systemen opgesteld die informatie verzenden over wegwerkzaamheden en andere afwijkende situaties op en langs de weg. Deze informatie werd vervolgens via apparatuur van de deelnemende marktpartij als bericht in de auto getoond. Op die manier waarschuwt de 'on-board unit' de bestuurder op een veilige manier voor mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties. Andreas Groh van Aricent vertelt: 'De eerste resultaten zijn erg goed. De verschillende berichten komen goed aan in ons testvoertuig.' Frötscher: 'We hebben gekeken of ons testvoertuig uit Oostenrijk goed communiceert met de ITS-G5-apparatuur uit Nederland. Dat blijkt gelukkig zo te zijn.

Perfect geregeld

De bemoedigende testresultaten blijken mede te danken aan een goede Nederlandse organisatie, beaamt Groh: 'Het TESTFEST was perfect geregeld. De sfeer was goed, de belangstelling groot. Er werd veel kennis uitgewisseld tussen zowel publieke als private organisaties en de testscenario’s zaten erg goed in elkaar. Complimenten aan de organisatie!' Ook Frötscher is positief over het testevenement: 'Ik moet zeggen dat het TESTFEST geweldig georganiseerd was. Dat zorgde voor een productieve week.'

Data verzamelen en delen

Ronald Adams kijkt, mede door de positieve reacties, terug op een geslaagde week. 'Ik ben bijzonder trots dat Rijkswaterstaat hier op het steunpunt in Dordrecht gastheer mocht zijn van dit eerste grote testevenement. Het belangrijkste van deze week, maar ook van de nog volgende 3 TESTFESTs, zijn de data die we verzamelen. Daaruit moet blijken waar we staan en welke stappen wij - maar ook andere wegbeheerders en en marktpartijen die in-car apparatuur ontwikkelen - nog moeten zetten om tot Europees breed gedragen specificaties te komen. Het is dan ook cruciaal dat alle partijen de vrijgekomen data met elkaar delen. Alleen dan slagen we erin om gezamenlijk tot goede, geharmoniseerde diensten te komen voor de weggebruiker.'

Op de goede weg

Met dit eerste TESTFEST is een belangrijke stap gezet in de richting van de uitrol van ITS-G5 in Europa. Hoe lang toepassing in de praktijk nog duurt? Frötscher: 'Ik denk dat het binnen 2 à 3 jaar zeker wel aan de orde is. De marktpartijen bewijzen met hun aanwezigheid hier al dat het serious business is; het bewijs dat we de goede kant op gaan!'

Dit artikel is onderdeel van de Smart Mobility Stories #6. Op de website van de Innovatiecentrale vindt u meer informatie over Smart Mobility Stories.

Onderliggende pagina's