Sluisje Schalkwijkse Wetering bij Prinses Beatrixsluis probleemloos verplaatst

Nieuwsbericht

Sluisje Schalkwijkse Wetering bij Prinses Beatrixsluis probleemloos verplaatst

Gepubliceerd op: 06 juli 2017- Laatste update: 06 juli 2017 16:53 uur

Op donderdag 6 juli is het vierde en laatste deel van het sluisje Schalkwijkse Wetering ongeschonden op zijn nieuwe plek aangekomen. Daarmee is wederom een zwaar object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie succesvol verplaatst. Sinds 3 juli is het sluisje van zo’n 1,4 miljoen kg in 4 delen verplaatst.

De verplaatsing is een paar dagen eerder afgerond dan was gepland. Ruimte voor eventuele onzekerheden bleek niet nodig te zijn. Het sluisje was de derde in de reeks van objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die ruimte moeten maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.

1,4 miljoen kg in 4 etappes

De 4 delen van het sluisje liggen nu 120 m ten oosten van zijn oorspronkelijke plek. De verplaatsing door aannemerscombinatie Sas van Vreeswijk verliep vlekkeloos en ging ook hier weer met behulp van een groot hijsportaal op 128 wielen. De 4 delen van het sluisje zijn in 4 dagen tijd verplaatst. Iedere deel was ongeveer 2 uur onderweg en moest op zijn route 2 keer een bocht maken. In totaal weegt het sluisje 1,4 miljoen kg en is ongeveer 32 m lang, 7 m breed, 6 m hoog. Hij komt in de waterzone van de gemeente, net boven water te liggen.

Anders

Het sluisje is een heel ander object dan de reeds verplaatste kazematten. Dat maakt dat ook de verplaatsing voor een deel anders werd aangepakt. De meest in het oog springende verandering in aanpak is dat het sluisje in 4 delen is verplaatst en niet in zijn geheel. Dit is omdat de lange U-vorm waaruit het sluisje bestaat, de constructie kwetsbaar maakt en een verplaatsing in delen op een meer gecontroleerde manier kon gebeuren.

Stalen frame

Een ander verschil is dat het sluisje onder water is vrij gegraven en dat de palen onder water zijn doorgezaagd. Door het op de bestaande locatie op te hangen aan een stalen frame dat op damwanden van de bouwkuip rustte, konden duikers dit werk veilig doen. Het Mammoet hijsportaal tilde de sluisdelen compleet met stalen frame uit het water en hing deze op de nieuwe locatie op aan een set verhoogde damwanden. De volgende stap is het storten van de kolommen als fundering onder de sluis. De sluisdelen komen uiteindelijk te rusten op deze kolommen en de damwanden worden dan weer verwijderd.

Verplaatsing sluisje van 1,4 miljoen kg bij Prinses Beatrixsluis

Timelapse die laat zien hoe het sluisje bij de Schalkwijkse Wetering verplaatst werd om ruimte te maken voor de verbreding van het Lekkanaal. Het sluisje, dat 1,4 miljoen kg weegt, is het 3e object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie dat ruimte maakt voor deze verbreding. Hij werd in 4 delen over een afstand van ongeveer 120 m verplaatst met behulp van een Mammoetportaal.

(Beeldtitel: Verplaatsing sluisje Schalkwijkse Wetering bij Prinses Beatrixsluis.) LEVENDIGE MUZIEK TOT HET EIND VAN DE VIDEO (Bij een kanaal komt een rood hijsportaal met heel veel wielen over een zandvlakte aan. Het neemt een bocht en rijdt dan tot boven een bouwkuip met damwanden erlangs. Vervolgens plaatst het een U-vormige betonnen constructie in de kuip. Het hijsportaal rijdt weer achteruit, neemt de bocht en haalt het tweede deel van het sluisje op.) (Als ook dat deel in de bouwkuip hangt, begeeft het portaal zich via twee bochten naar de oude locatie van het sluisje en hijst het derde deel eruit. Intussen staat een man in een blauwe hoogwerker klaar om te assisteren.) (Nadat ook deel drie is geplaatst, is het vierde en laatste deel aan de beurt. Het hijsportaal brengt het naar de nieuwe locatie en laat het in de kuip zakken.) (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op prinsesbeatrixsluis.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2017.)

Nieuwe Hollandse Waterlinie

In totaal maken 3 kazematten, deze schutsluis en een duikerhoofd ruimte voor de verbreding. Zij zijn deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het is een uniek stuk cultuur-historisch erfgoed in Nederland, dat niet alleen de status van rijksmonument heeft maar ook is genomineerd voor de status van UNESCO Werelderfgoed. Kazematten Vreeswijk Oost en Schalkwijkse Wetering zijn al verplaatst in respectievelijk februari en mei. De laatste kazemat (Houtense Wetering) verplaatst Sas van Vreeswijk naar verwachting begin augustus, het duikerhoofd nog in juli.

Het sluisje gelegen in de Schalkwijkse Wetering maakt deel uit van de objecten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en had een functie voor de inundatie (onder water zetten). Het sluisje is een rijksmonument en werd ook gebruikt voor het schutten van particuliere bootjes naar het Lekkanaal.

Onderliggende pagina's