Vervanging omloopwiel Nieuwe Botlekbrug in het weekend van 29 op 30 april 2017

Nieuwsbericht

Vervanging omloopwiel Nieuwe Botlekbrug in het weekend van 29 op 30 april 2017

Gepubliceerd op: 26 april 2017- Laatste update: 26 april 2017 10:28 uur

Vanaf zaterdagochtend 29 april 05.00 uur tot zondagochtend 30 april 05.00 uur gaat Rijkswaterstaat een omloopwiel van de Nieuwe Botlekbrug vervangen voor een reservewiel met nieuw lager. Bij een weersverwachting met veel wind wordt de operatie uitgesteld naar een ander weekend.

Gevolgen voor wegverkeer

Voor de vervanging van het omloopwiel wordt een mobiele 300-tonskraan op de rijbaan opgebouwd. Om de brug na het vervangen van het omloopwiel weer goed in bedrijf te kunnen nemen is het noodzakelijk een aantal functioneringstesten uit te voeren. Tijdens de werkzaamheden en deze testen is de Nieuwe Botlekbrug van zaterdagochtend 29 april 05.00 uur tot zondagochtend 30 april 05.00 uur volledig gestremd voor het wegverkeer.

Omleidingen

Verkeer vanuit Hoogvliet richting Maasvlakte en vanuit de Maasvlakte naar Hoogvliet wordt omgeleid via de Spijkenisserbrug. Doorgaand verkeer kan gebruik maken van de Botlektunnel. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische route-informatie aangegeven.

Gevaarlijke stoffen

Vervoerders van routeplichtige gevaarlijke stoffen worden tijdens de stremming van de Nieuwe Botlekbrug van zaterdagochtend tot zondagochtend omgeleid via de eilandenroute. Voor niet-routeplichtige gevaarlijke stoffen geldt deze eilandroute als adviesroute. De omleidingsroutes worden ter plaatse met gele borden en dynamische route-informatie panelen aangegeven.

Gevolgen voor (hoge) scheepvaart

Tijdens de werkzaamheden (van zaterdagochtend 05.00 uur tot zondagochtend 05.00 uur) is de vaarweg niet beschikbaar voor de hoge scheepvaart omdat de hijskraan zich op het westelijk hefdeel van de brug bevindt. De vaarweg blijft wel beschikbaar voor de lage scheepvaart (< 14 m). Tijdens het uitvoeren van de hijswerkzaamheden zelf en tijdens de functioneringstesten zal de lage scheepvaart moeten wachten tot deze werkzaamheden zijn afgerond. Scheepvaart kan voor meer details terecht bij het Bericht Aan de Scheepvaart (BAS) op de website Vaarweginformatie.

In 2016 was er een mechanische storing in één van de lagers van de omloopwielen op de middenpijler van de brug. Het omloopwiel, dat op circa 50 m hoogte zit, is toen verwijderd om de exacte oorzaak te achterhalen. De lagers van de omloopwielen worden gemonitord. Naar aanleiding van deze monitoring heeft Rijkswaterstaat al 5 keer preventief een omloopwiel vervangen door een wiel met een nieuw lager.

Er wordt steeds een wiel per keer vervangen omdat er maar 1 reservewiel beschikbaar is. Er is destijds 1 extra wiel besteld om gebruikt te worden bij eventuele beschadiging van een wiel tijdens de bouw. Daar dit tijdens de bouw niet nodig is gebleken, kan dit wiel nu ingezet worden als reservewiel.

Het reservewiel is voorzien van een nieuw lager en vervangt het wiel dat in gebruik is. Het oude wiel wordt op zijn beurt reservewiel en alvast uitgerust met een nieuw lager. De in totaal 64 omloopwielen hebben een diameter van 3.7 m en een gewicht van 12 ton per stuk.

De komende periode verwacht Rijkswaterstaat nog een aantal keer een omloopwiel te moeten vervangen. Later dit jaar wordt een besluit genomen over eventuele aanvullende maatregelen zodra het nog lopende onderzoek is afgerond.

Overige werkzaamheden

Naast de vervanging van het omloopwiel vinden ook metingen aan de brug plaats ter voorbereiding op de afbouw van het spoor op de brug. Daarnaast is het grendelontwerp herzien op advies van een team van onafhankelijke experts. Bijna alle grendels zijn inmiddels aangepast. Dit weekend wordt de laatste hiervan in gebruik genomen.

Meer informatie

Meer informatie over wegwerkzaamheden is te vinden op de pagina Geplande wegwerkzaamheden of of via de gratis landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat, 0800-8002 (gratis). Actuele informatie over de situatie op de weg is verkrijgbaar via radio, navigatiesysteem en internet. Kijk ook voor alternatieve reismogelijkheden op de website Filedier.

Onderliggende pagina's