Steeds op de hoogte met het burenoverleg bij bouw zeesluis IJmuiden

Nieuwsbericht

Steeds op de hoogte met het burenoverleg bij bouw zeesluis IJmuiden

Gepubliceerd op: 11 april 2017- Laatste update: 11 april 2017 09:27 uur

Een aantal keer per jaar is er een burenoverleg over de nieuwe zeesluis IJmuiden. Hierin vertellen Rijkswaterstaat en aannemer OpenIJ aan de buurtbewoners wat er allemaal staat te gebeuren. Ook kunnen de bewoners er terecht met al hun vragen. Deelnemers Jack Tiets en Geert Jan Ebbinge zijn er dik tevreden over.

Diverse bewoners van het sluiscomplex, afgevaardigden van bedrijven en vertegenwoordigers van wijkverenigingen nemen deel aan het burenoverleg. Jack Tiets en Geert Jan Ebbinge zijn deelnemers van het eerste uur. Beiden wonen op het sluiseiland, in meer dan 100 jaar oude sluiswachterswoningen. ‘Een mooier uitzicht dan wij hebben, kan ik me niet voorstellen’, aldus Tiets. ‘Werkelijk alles van de scheepvaart zien we hier voorbij komen, we zitten er met onze neus bovenop.’ En dat is nou precies de reden dat hij in het burenoverleg is gaan zitten, vertelt hij. ‘Ook de werkzaamheden aan de sluis krijgen we volop mee, dus zijn we bezorgd om de hinder die de werkzaamheden met zich meebrengen.’

Oude woningen

Een andere belangrijke reden om actief aan het burenoverleg mee te doen, zijn de sloopplannen voor de oude sluiswachterswoningen, vertelt Tiets. ‘De functie van behuizing voor Rijkswaterstaatmedewerkers die altijd stand-by moeten zijn voor werk aan de sluis, is er niet meer. Nu is er in het bestemmingsplan van de gemeente, een zogenaamd uitsterfbeleid afgesproken: bij vertrek van een bewoner, komt er geen nieuwe bewoner meer terug, maar wordt het huis een antikraakwoning totdat de laatste bewoner van het eiland is vertrokken. Pas dan volgt de sloop.’

Rechtstreeks

Geert Jan Ebbinge is zo’n Rijkwaterstaatmedewerker die onderkomen vond op het sluiseiland. Hij werkte bij het gemaal-spuicomplex en betrok in 1974 zijn woning op het eiland. Ook bij hem was bezorgdheid om overlast tijdens de werkzaamheden, maar ook om de sloop, reden om zitting te nemen in het burenoverleg. ‘Ik vind het belangrijk om tijdig en volledig op de hoogte te zijn van al het werk dat gemoeid is met de sluis. Daarom hebben wij als bewoners meteen bij het eerste overleg aangegeven dat we geplande werkzaamheden en andere ontwikkelingen niet willen vernemen uit de krant, maar rechtstreeks via Rijkswaterstaat en OpenIJ. Daar hebben ze tot nu toe uitstekend gehoor aan gegeven. Via mail, brieven door de bus en – bij urgentie – via de telefoon, worden we voortdurend op de hoogte gehouden. Ook als werkzaamheden gaan uitlopen, wordt dat netjes gemeld.’

Ogen en oren

Beide bewoners zijn blij met het burenoverleg. ‘Zo’n overleg is tweerichtingsverkeer’, stelt Ebbinge. ‘Wij krijgen een update van de geplande werkzaamheden en hebben volop de gelegenheid om vragen te stellen. Het is ook prettig dat er altijd iemand van de gemeente bij het overleg aanwezig is. Ik voel me gehoord.’ Zo denkt Tiets er ook over. ‘Ik zou niet weten wat er nog beter kan. De communicatie is helder en correct. Bovendien betrekken Rijkswaterstaat en OpenIJ ons op een actieve manier door ons de ogen en oren van de omgeving te laten zijn. Ze willen bijvoorbeeld van ons weten of werkzaamheden gevaarlijke situaties opleveren. Binnenkort is er een rondvaart door het sluisgebied en krijgen we live toelichting op de werkzaamheden. Fijn dat ze dat organiseren.’

Onderliggende pagina's