Smart Mobility: weginformatie verzamelen met Probe Vehicle Data

Nieuwsbericht

Smart Mobility: weginformatie verzamelen met Probe Vehicle Data

Gepubliceerd op: 13 april 2017- Laatste update: 13 april 2017 11:39 uur

Er zijn vele manieren op data van rijdende auto’s te gebruiken voor het beheer van de weg, de verkeersveiligheid en doorstroming. Bij het project Probe Vehicle Data gebruiken we mobiele en vaste bakens langs de weg om informatie uit voertuigen te verzamelen.

Yvonne Dierikx, Informatieanalist Verkeersmanagement bij Rijkswaterstaat: ‘Ook hier wordt de geanonimiseerde sensordata, zoals snelheid, positie en lampenstatus, uit passerende voertuigen verzameld ten behoeve van verkeersmanagement. Het verschil zit ’m in de wijze waarop dat gebeurt: deze data wordt niet via 3G of 4G, maar middels ETSI (European Telecommunications Standards Institute) ITS-standaarden via een beveiligde Wifi-verbinding (Wifi-P) verstuurd. Daarbij houden we uiteraard rekening met de geldende (internationale) security- en privacywetgeving.’

De praktijk

Hoe werkt dit in de praktijk? ‘Langs de route in de Corridor - het tracé Rotterdam-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo - plaatsen we bakens, zowel vast als mobiel’, legt Dierikx uit. Die communiceren door middel van wifi-P met de naderende voertuigen en staan via het Rijkswaterstaat-datacommunicatienetwerk in contact met een zogenoemde Central Unit die de Probe Vehicle Data kan opslaan.’

Test

In een test op de A58 is de Probe Vehicle Data vergeleken met de Floating Car Data en de lusdata. Dierikx: ‘Daaruit bleek dat je met de Probe Vehicle Data goed de snelheden, de verstoringen in het verkeer en het begin en einde van files kan detecteren. Maar aangezien er nog bijna geen voertuigen zijn die Probe Vehicle Data verzenden, is het beter om voor de toepassingen te kijken naar Floating Car Data, waarvan er meer beschikbaar zijn. Dat komt omdat veel automobilisten een GPS-ontvanger hebben op de smartphone. Maar het voordeel van Probe Vehicle Data ten opzichte van de Floating Car Data is de veel kleinere vertraging tussen het verzenden en ontvangen van de data.’

Detectielussen

Probe Vehicle Data en Floating Car Data hebben een voordeel boven detectielussen in het wegdek: ‘Je beschikt dan namelijk ook over gegevens tússen de lussen. In theorie geven de Probe Vehicle Data en Floating Car Data dus een grotere dekking. Maar op dit moment zijn er nog te weinig voertuigen die Probe Vehicle Data en Floating Car Data doorgeven, waardoor de lussen niet zomaar kunnen worden vervangen’, zegt Dierikx. ‘Overigens is het voordeel van lussen de nauwkeurigheid van de positie van een voertuig op strookniveau. Die positienauwkeurigheid kunnen Probe Vehicle Data en Floating Car Data alleen, zonder bijvoorbeeld mapmatching, niet bieden.’

Smart Mobility

Om Nederland ook in de toekomst bereikbaar, veilig en leefbaar te houden, zet Rijkswaterstaat kennis, relaties, data, ervaring en landelijk wegennet in om smart mobility verder te brengen. Zo zorgen we ervoor dat smart mobility er aan bijdraagt dat we veiliger, vlotter en comfortabeler van A naar B kunnen reizen, met minder belasting voor het milieu.

Andere projecten

Naast het project Floating Car Data zijn er meerdere projecten waarbij data uit voertuigen wordt omgezet naar bruikbare informatie voor de infrastructuur. Benieuwd naar deze projecten? Lees dan Smart Mobility: betere doorstroming met Floating Car Data en Smart Mobility: informatie uit sensoren met een CAN-lezer.

Dit artikel werd gepubliceerd in Smart Mobility Stories#4. Op de website Innovatiecentrale vindt u meer informatie over Smart Mobility Stories.

Onderliggende pagina's