Smart Mobility: informatie uit sensoren met een CAN-lezer

Nieuwsbericht

Smart Mobility: informatie uit sensoren met een CAN-lezer

Gepubliceerd op: 13 april 2017- Laatste update: 13 april 2017 11:37 uur

Rijdende auto’s die informatie verschaffen over bijvoorbeeld het weer en gaten in de weg. Bij het ‘Sensor data uit voertuigen-project’ gebruikt men een CAN-lezer om uit sensoren van rijdende voertuigen informatie te verkrijgen.

Rijkswaterstaat organiseert samen met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en de provincies Groningen, Noord-Holland en Overijssel een praktijkdemonstratie, waarbij data van allerlei sensoren in voertuigen via de zogenoemde CAN (Controller Area Network)-bus wordt uitgelezen en opgehaald. Laurens Schrijnen, adviseur Smart Mobility bij Rijkswaterstaat: ‘Met dit Sensor data uit voertuigen-project verkennen we de mogelijkheden om op slimme en zorgvuldige wijze voertuigdata te verkrijgen voor onze verkeers- en assetmanagementtaken.’

Sensoren uitlezen

Hoe gaat dat in zijn werk? ‘We maken gebruik van bestaande sensoren en ICT-systemen die in alle auto’s zitten van 20 jaar of jonger’, legt Schrijnen uit. ‘Door het plaatsen van een CAN-lezer kunnen we uit deze sensoren informatie verkrijgen, bijvoorbeeld over positie, remkracht, snelheid en weersomstandigheden. De werking is eigenlijk heel simpel. Als meerdere auto’s in een bepaalde omgeving hun mistlicht aan hebben, kun je ervan uitgaan dat het daar mist. Zo geeft ook de stand van de ruitenwisser informatie over het lokale weer en worden we via de schokbrekers en stuurhandelingen geïnformeerd over eventuele gaten in de weg.’

Explosieve groei meetpunten

Bij het Sensor data uit voertuigen-project is Beijer Automotive betrokken. ‘We zijn blij dat Rijkswaterstaat inziet dat voertuigsensordata toegevoegde waarde kan bieden aan verkeers- en assetmanagement’, aldus Ronald de Beijer. ‘Rijdende auto’s worden meetinstrumenten. In dat geval groeit het aantal meetpunten op ons wegennet van het ene op het andere moment explosief. Dat kan niet alleen leiden tot een hogere dekking en dus tot een nauwkeuriger meetwaarde, maar mogelijk ook besparen op de aanschaf van dure meetstations. Ons team van ingenieurs en software-analisten ontwikkelt de technologie om sensordata uit de voertuigen te extraheren. Onze CAN-oplossing transformeert talloze CAN-bus-variaties naar 1 consistent formaat, panklaar voor de medewerkers van Rijkswaterstaat, die hiermee de werking van hun applicaties kunnen verbeteren. En daar profiteert de weggebruiker uiteindelijk van.’

Stap voor stap

Het project gaat kleinschalig van start. Schrijnen: ‘We willen stap voor stap leren. Hoe werkt het? Is het technisch haalbaar? Waar lopen we tegenaan? In januari 2017 zijn de eerste contacten gelegd en in februari 2017 hebben we in 20 dienstauto’s de CAN-lezers geplaatst. Op vrijdag 10 maart is de eerste datastroom op gang gekomen, die via een viewer inzichtelijk is gemaakt. We gaan een jaar lang meten en diverse analyses op de data loslaten. Intussen zullen we de resultaten van de proef nauwkeurig evalueren - technisch, financieel en organisatorisch - en op basis daarvan een besluit nemen over vervolgstappen.’

Smart Mobility

Om Nederland ook in de toekomst bereikbaar, veilig en leefbaar te houden, zet Rijkswaterstaat kennis, relaties, data, ervaring en landelijk wegennet in om smart mobility verder te brengen. Zo zorgen we ervoor dat smart mobility er aan bijdraagt dat we veiliger, vlotter en comfortabeler van A naar B kunnen reizen, met minder belasting voor het milieu.

Andere projecten

Naast het project Floating Car Data zijn er meerdere projecten waarbij data uit voertuigen wordt omgezet naar bruikbare informatie voor de infrastructuur. Benieuwd naar deze projecten? Lees dan Smart Mobility: betere doorstroming met Floating Car Data en Smart Mobility: weginformatie verzamelen met Probe Vehicle Data

Dit artikel werd gepubliceerd in Smart Mobility Stories#4. Op de website Innovatiecentrale vindt u meer informatie over Smart Mobility Stories.

Onderliggende pagina's