De deuren van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden: groot, groter, grootst

Nieuwsbericht

De deuren van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden: groot, groter, grootst

Gepubliceerd op: 11 april 2017- Laatste update: 11 april 2017 09:26 uur

De nieuwe zeesluis bij IJmuiden wordt de grootste zeesluis ter wereld. Niet zo raar dus dat ook de deuren van de sluis enorm zijn. Maar hoe worden die deuren gemaakt? We vragen het aan Menno Moerman, projectleider deur en bewegingswerk bij aannemersconsortium OpenIJ.

Worden de deuren van de nieuwe sluis de grootste zeesluisdeuren ter wereld?

‘Qua lengte zijn ze zeker de grootste: de deuren worden 72 m lang. Ook qua breedte zijn ze met 11 m fors; er moet immers verkeer over de deuren kunnen rijden en ze moeten water kunnen keren. De deuren worden echter niet de hoogste ter wereld. De deuren van de sluizen bij het Panamakanaal zijn hoger. Dat komt omdat het waterstandsverschil daar groter is. Maar al met al kun je wel stellen dat het enorme deuren zijn.’

Hoe worden de deuren gemaakt?

‘Het klinkt misschien raar, maar de sluisdeuren zijn eigenlijk te beschouwen als een bijzonder vormgegeven schip. Net zoals een schip kunnen ze drijven. Ook zijn ze verdeeld in compartimenten, waardoor je er dus binnen in kunt zijn zonder een nat pak te halen. En net zoals een schip worden de deuren plat – op hun kant – gebouwd. Elke deur bestaat uit 12 boxen. Die worden een voor een gebouwd en vervolgens per 2 aan elkaar gelast. Van 12 boxen krijg je er dus 6, dan 3 en ten slotte 1 hele deur. Een hele efficiënte manier van bouwen.’

Uit welke materiaal bestaan de deuren?

‘De deuren worden gemaakt van standaard staal. Daar is dus eigenlijk niets bijzonders aan. We hebben voor dit type staal gekozen, omdat het overal gemakkelijk verkrijgbaar is. Reparaties zijn dus snel uit te voeren.’

De deuren worden in Zuid-Korea gemaakt. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

‘We hebben daar lang over nagedacht, maar de keuze is inderdaad op Zuid-Korea gevallen. Daarbij gaf hun prijs-kwaliteitsverhouding de doorslag. Omdat het een complexe klus is, is er tijdens het bouwen van de deuren een team van OpenIJ op locatie. Zij houden de kwaliteit, het proces en de planning in de gaten. Overigens is het wel zo dat alleen het bouwen van het staalwerk in Zuid-Korea plaatsvindt. De afbouw – het aanbrengen van het bewegingswerk, de elektra en verlichting en de onder- en bovenrolwagens – gebeurt half 2018 in Nederland. Dat is trouwens behoorlijk veel werk.’

Hoe worden de deuren naar Nederland getransporteerd?

‘Dat gebeurt per schip. De route loopt via Zuid-Afrika – langs Kaap de Goede Hoop – naar IJmuiden. Eenmaal aangekomen moeten we de deuren van dat schip afhalen. Daar is iets bijzonders voor bedacht. Het schip is namelijk 'semi-submersible'. Dit betekent dat het schip zichzelf half kan afzinken, waardoor het dek grotendeels onder water komt te staan. Hierdoor gaan de deuren drijven, waardoor we ze van het schip kunnen aftrekken.’

Wat gebeurt er als de deuren eenmaal zijn afgemeerd?

‘De deuren zijn dan nog niet gebruiksklaar; alleen het staalwerk is dan gereed. Daarom worden de deuren naar ons logistiek centrum gebracht, waar ze verder worden afgebouwd en de techniek in de deuren wordt getest. Als alles volgens planning verloopt, zijn ze eind 2018 klaar voor gebruik en worden ze in de sluis aangebracht.’

Onderliggende pagina's