Je auto opladen terwijl je rijdt, binnenkort werkelijkheid?

Nieuwsbericht

Je auto opladen terwijl je rijdt, binnenkort werkelijkheid?

Gepubliceerd op: 07 februari 2017- Laatste update: 07 februari 2017 14:07 uur

Het laden van een auto door middel van een laadpaal en laadsnoer kennen we allemaal. Dit wordt momenteel het meest toegepast. Er zijn echter meer laadmogelijkheden die in de toekomst gebruikt kunnen worden.

Een van deze mogelijkheden is dynamisch laden, ofwel opladen terwijl je rijdt. In hoeverre kan dit werkelijkheid worden? Rijkswaterstaat deed daar onderzoek (PDF, 1,33 MB) naar en bekeek de impact van dynamisch rijden op het huidige netwerk van Rijkswaterstaat.

Dynamisch laden

Dynamisch laden kent verschillende toepassingsgebieden; auto, bus, en vrachtwagens met ieder verschillende technieken, met elk een eigen ontwikkelpad. Om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen en de mogelijkheid tot het opladen terwijl over de snelweg wordt gereden, heeft Rijkswaterstaat samen met EVConsult en Movares ontwikkelingen naar dynamische opladen onderzocht. 

Er bestaan verschillende technieken: inductielussen in de weg, een stroomkabel boven de weg (zoals trollybussen) of een sleepcontact in de weg. Alle technieken hebben invloed op aanleg, beheer en onderhoud van wegen. Voor Rijkswaterstaat is het van belang om goed op de hoogte te zijn van de technieken en de ontwikkelingen. Dit onderzoek geeft een overzicht van de verschillende mogelijkheden en de rol van Rijkswaterstaat.

Het lijkt erop dat inductie bij bussen en vrachtwagens sneller ontwikkelt ten opzichte van inductie bij personenauto’s. Dit komt met name doordat bussen en vrachtwagens modulair (op)gebouwd kunnen worden. Hierdoor kan makkelijker op nieuwe technieken worden ingespeeld zonder, zoals bij personenauto’s, de gehele productielijn aan te moeten passen.

Impact voor Rijkswaterstaat

Ongeacht welke techniek verder wordt doorontwikkeld; het raakt altijd het netwerk van Rijkswaterstaat. Spoelen of een sleepcontact in het wegdek hebben een andere onderhoudsbehoefte dan alleen asfalt. En is een dergelijke rijstrook nog wel voor iedereen bruikbaar? Uiteraard spelen er vragen omtrent veiligheid. Levert een stroomkabel boven de weg bijvoorbeeld een potentieel groter gevaar bij ongelukken? Vragen waar Rijkswaterstaat voor gesteld komt te staan en daarom blijft Rijkswaterstaat de ontwikkelingen actief volgen en willen wij leren door actief betrokken te zijn bij pilots op dit gebied.

Onderliggende pagina's