A2: wegverbreding Het Vonderen-Kerensheide (A2VK)

Waarom

  • De snelweg A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide is de enige snelwegverbinding tussen Zuid- en Midden-Limburg en de rest van het (buiten)land.
  • Een goede doorstroming van het verkeer is van groot belang voor bewoners, reizigers, bedrijven en logistiek.
  • Ook levert de verbreding een positieve bijdrage aan de economische ontwikkeling van Limburg.

Meer Doelen en resultaten

Hoe

verbreden naar 2x3 rijstroken plus vluchtstrook

Heb ik last van de werkzaamheden?

Ja, u kunt straks hinder ervaren van de werkzaamheden. Om de hinder te beperken, proberen we om tijdens de uitvoering 2x3 rijstroken beschikbaar te hebben. Daarop mag u met een snelheid van maximaal 90 km/h rijden. Toch zullen soms delen van de A2 en ook sommige wegen rondom de A2 tijdelijk smaller zijn of afgesloten worden.

Dit doen we om ervoor te zorgen dat onze mensen onder veilige omstandigheden kunnen werken.

Ook kan u als omwonende last hebben van bouwverkeer. Wij proberen om, samen met de aannemer, de overlast tot een minimum te beperken.

Wanneer

Klaar: 2025 - 2027
2025 - 2027

Openstelling

Bekijk de hele planning

Deze planning kan nog veranderen.

Video: Vóór de verbreding maar hoe…?

In deze video vertellen een aantal deelnemers van het buurtenplatform hoe zij de samenwerking met Rijkswaterstaat en hun betrokkenheid bij dit project hebben ervaren. Een uitgebreidere versie van de video vindt u op de pagina Video's .

Verbreding A2 Tussen Het Vonderen - Kerensheide Henny de Mooij, Buurtplatform Hondsbroek Aldenhof Born: Ik was voor de verbreding van de A2. Marcel Claessens, Actiegroep Holtum: Ik was in eerste instantie tegen de verbreding vanwege het verdwijnen van een aantal dwarsverbindingen. Wil Kerkhof, Baakhoven Ik was voor. Om economische redenen zien wij allemaal dat de autoweg steeds voller werd. Marcel Claessens Het traject op dit… even opnieuw Op dit deel van het traject wordt de autobaan aan de rechterzijde ongeveer 30 tot 40 centimeter…… Op dit deel van het traject wordt de autobaan aan de rechterzijde ongeveer 30 tot 40 meter verbreed. Pierre Wagemans, Dorpsraad Susteren We zitten hier op het smalste stukje Nederland. Vanuit de gemeente promoten we dat heel erg; het smalste stukje Nederland. 6 kilometer breed, van België naar Duitsland. Henny de Mooij Ik maak me zorgen om onze knoteik hier, die dus straks onder het asfalt gaat verdwijnen. Met de A2 verbreding komt de weg van hier tot voorbij de boom. Wil Kerkhof Voor mij en voor de gemeenschap betekent het dat het asfalt zeg maar 21 meter onze richting op schuift. Dit is dan 21 meter. Dat betekent dat op de dichtstbijzijnde woning het ongeveer een meter of 60 wordt. Dus dat komt dan wel heel dichtbij. Marcel Claessens In eerste instantie kregen wij te horen via de media dat er een vijftal dwarsverbindingen zouden verdwijnen. Dat is ook het moment geweest dat die burgers zich zijn gaan roeren. Wil Kerkhof Voordat het A2 buurtenplatform er was, hadden we een hele slechte ervaring opgedaan met Rijkswaterstaat. Marcel Claessens Dat heeft ook echt voor een hele hoop onrust gezorgd. Niet alleen in onze gemeenschap, maar ook in de buurten en wijken verderop. Herman Vrehen, Buurtplatform A2 Het Vonderen - Kersenheide Dat heeft geleid tot wat we dan nu het buurtenplatform noemen. Henny de Mooij Rijkswaterstaat is nu zeer betrokken bij, toch wel bij ons. Ze zorgen en ook voor het behoud van de boom. Herman Vrehen Wat niet meer kon, was dat de ene partij zei “ja, maar dat is voor de gemeente en die zit nu niet aan tafel”. Nee, ze zaten wel aan tafel. Henny de Mooij Je hebt overal pijnpunten, hè. Wil Kerkhof Want in den beginne komt er ook natuurlijk de fietsclub uit Geleen die graag over een brug wil. Maar dat is voor ons als directe omwonenden is dat eigenlijk, dat boeit mij helemaal niet. Marcel Claessens We verliezen toch een tunneltje bij ons in het dorp. Mij boeit gewoon echt oprecht de mensen hier die direct aan de A2 wonen. Nu moeten we een stuk omlopen. Henny de Mooij En toen zag ik die boom ineens onder het asfalt verdwijnen. Ik denk ho, daar moeten we een stokje voor steken! Marcel Claessens Deze dwarsverbinding blijft, maar helaas het tunneltje niet. En dat blijft wel een beetje moeilijk. Herman Vrehen Ze hebben allemaal hun uiterste best gedaan om hun buurtschap en de stem daarvan te laten horen in het platform. Marcel Claessens We hebben ons wel heel serieus genomen gevoeld. Ik ben heel blij met de opzet zoals die tot nu toe is gelopen. Rijkswaterstaat was een groot lichaam, log lichaam. Om met omwonenden te gaan praten, vertegenwoordigers van de kernen, dat levert heel veel winst op. Heeft u nog advies voor Rijkswaterstaat? -Nee, ik vind het zo goed lopen. Wees eerlijk. Iedereen snapt uiteindelijk en dient in ieder geval begrip te hebben voor het feit dat nooit alles kan en dat je nooit het iedereen altijd naar de zin kunt maken. Denk niet voor, maar denk met. Communicatie, communicatie zeg ik altijd. Herman Vrehen Better safe than sorry. We houden het heel goed in de gaten dat dat ook gebeurt Dus ja, dat is het zo’n beetje denk ik. Met dank aan alle deelnemers van het Buurtenplatform De verbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide wordt mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Provincie Limburg, Waterschap Limburg, de Gemeenten Sittard-Geleen, Echt-Susteren en Stein. Meer weten? Kijk op rijkswaterstaat.nl/a2 Een productie van Rijkswaterstaat 2020

Nieuws