Nieuwsbericht

Veel draagvlak voor bereikbaarheidsaanpak Noordtunnel: ‘Iedereen denkt mee.’

Gepubliceerd op: 20 december 2023, 12.22 uur

Rijkswaterstaat renoveert de komende jaren tunnels in Zuid-Holland. Eind 2026 start de renovatie van de Noordtunnel. Er wordt groot onderhoud gepleegd, de tunnel wordt gemoderniseerd en toekomstbestendig gemaakt. Daarvoor moet de tunnel een tijdlang dicht en dat gaat voor hinder zorgen in de regio. De voorbereidingen voor de renovatie zijn in volle gang.

Marcel de Jong (verkeersadviseur) en Lisanne de Wijs (mobiliteitsadviseur) houden zich bezig met de aanpak van de hinder, binnen het team van Project Tunnelrenovaties Zuid-Holland (PTZ). Er gaat hoe dan ook grote hinder ontstaan tijdens de renovatie, maar er wordt hard gewerkt om dat te beperken.

Het bereikbaarheidsteam heeft samen met stakeholders uitgebreid onderzocht wat de beste aanpak is, en dat opgenomen in het strategisch bereikbaarheidsplan. 'Het strategisch plan is de aanpak van de hinder voor de renovatie van de tunnel. We brachten een aantal dingen in kaart: Wat is de opgave? Wat zijn de belangen? Hoe ziet het gebied eruit en wat is kansrijk om op in te zetten', vertelt De Wijs.

'We hebben van daaruit gekeken naar de bereikbaarheidsmogelijkheden en of de stakeholders zich hierin konden vinden. Het is nog vroeg in het project, dus het plan is nu vooral op de hoofdlijnen gericht.’

Anders reizen

‘De Noordtunnel heeft 3 rijstroken in beide rijrichtingen en in de spits kunnen er 10.000 voertuigen per uur rijden’, geeft De Jong aan.

‘Er gaat dus ontzettend veel verkeer door deze tunnel, dat tijdens de renovatie op een andere manier moet gaan reizen. De ochtendspits begint vroeg en eindigt eigenlijk niet, omdat de middagspits snel daarop volgt. Uit onze studie blijkt dat de werkzaamheden aanzienlijke hinder voor het verkeer in de hele regio gaat veroorzaken. Er zijn logische omleidingsroutes, via de N3 en de A16, maar die zullen snel vollopen’, zegt De Jong. ‘Er zal grote drukte ontstaan op het wegennet in alle nabije gemeenten.’

De experts van Zuid-Holland Bereikbaar, een regionaal samenwerkingsverband tussen verschillende overheden en infrabeheerders, gaan gebruikers van de tunnel zo veel mogelijk motiveren om in deze periode anders te reizen. Dat kan zijn met de fiets, met het openbaar vervoer, of door wat vaker thuis te werken (als dat kan).

'Hierdoor blijft er ruimte op de weg voor mensen die niet thuis kunnen werken, omdat ze bijvoorbeeld werkzaam zijn in de zorg of in de Rotterdamse haven', legt De Wijs uit. ‘Zuid-Holland Bereikbaar voert al gesprekken met bedrijven om te kijken wat mogelijk is.'

‘Er ligt ook een grote rol voor Zuid-Holland Bereikbaar in het promoten van alternatief vervoer. Denk aan het motiveren van weggebruikers om vaker met de bus of de trein te reizen. We onderzoeken de mogelijkheid van een fietsplan. Bijvoorbeeld het verdienen van punten door te fietsen of het opzetten van proefprogramma's met elektrische fietsen.'

Samenwerken met betrokken partijen

Het strategische bereikbaarheidsplan is ontstaan met behulp van een kerngroep van stakeholders, waaronder de veiligheidsregio, omliggende gemeenten, de provincie, waterschappen vertelt De Jong. 'We merken dat er veel draagvlak is bij alle partijen om minder autogebruik te stimuleren. Het is een ‘ongoing proces’ waarin nog veel duidelijk moet worden. We vragen veel van onze stakeholders, maar de kerngroep is positief in het meedenken en altijd aanwezig.’

De Wijs: 'Er staan de komende jaren veel renovatie- en vervangingswerkzaamheden gepland op de Zuid-Hollandse wegen. We merken dan ook dat er behoefte is om over de projecten heen te kijken, zodat er een overkoepelende bereikbaarheidsaanpak komt, ook voor de andere projecten. We werken met Zuid-Holland Bereikbaar om die aanpak voor alle tunnels van PTZ uit te werken.‘

Volgende stappen

De volgende stap is het verder uitwerken naar concrete doelstellingen en maatregelen in een tactisch bereikbaarheidsplan. 'Met dat tactische plan zijn we nu al bezig', zegt De Wijs. 'We overleggen verder met de kerngroep, we concretiseren de plannen, we scherpen verkeersmodellen aan. In de fase tussen nu en de uitvoering werken we toe naar een uitvoerend plan, met een concrete lijst van maatregelen.'

Actieve stakeholders

'We willen de leden van de kerngroep bedanken voor hun inzet de afgelopen periode', benadrukt De Wijs. 'We hebben actieve leden die meedenken in vergaderingen en onze documenten lezen. Heel erg fijn dat ze daar de tijd insteken en dat we dit samen kunnen doen.'

De Jong voegt toe: 'We hebben een actieve kerngroep, maar we staan altijd open om in gesprek te gaan met andere belanghebbenden. Dus mocht je willen aansluiten bij de kerngroep of je input willen leveren, dan kun je contact opnemen via ons contactformulier.'