Interview

De mensen achter de renovatie van de Heinenoordtunnel: maak kennis met Paul (pijplasser) en Hassan (pijpfitter)

Gepubliceerd op: 29 november 2023, 14.55 uur

De renovatie van de Heinenoordtunnel is een grote en complexe opgave. Aan deze megaklus werken veel mensen mee, allemaal met verschillende expertises.

Vele nachten en weekenden, en in de (zomer)vakanties, zetten de mensen van aannemerscombinatie Savera III (bestaande uit Dura Vermeer, Spie en SWARCO), onderaannemers en Rijkswaterstaat zich in om de bijna 60-jarige Heinenoordtunnel helemaal op te knappen en weer klaar te maken voor de toekomst. We willen jullie graag met een aantal van hen kennis laten maken. In deze nieuwsbrief vertellen Paul de Bruyn (pijplasser) en Hassan Boukhidous (pijpfitter) van SPIE over hun werkzaamheden tijdens de renovatie.

Wat is je rol bij de renovatie van de Heinenoordtunnel?

Paul: Wij zijn de loodgieters van de Heinenoordtunnel. Alleen solderen we niet, we lassen. We leggen de leidingen aan, met name voor bluswater. Daarbij las ik de leidingen aan elkaar. Daarna checken we met een röntgenfoto of die las helemaal goed is, want je wilt natuurlijk niet dat die gaat lekken.

Hassan: Ik ben de werkvoorbereider voor Paul. We zijn eigenlijk een duo. Ik zorg ervoor dat de leidingen op maat zijn. Dus ik meet alles in en slijp de leidingen op lengte, zodat Paul snel door kan. Naast de leidingen in de tunnel zelf, hebben we ook leidingen aangelegd in de pompkelders en rond de vuilwatertank voor het afvoeren van regenwater.

Waarom is het werk voor de Heinenoordtunnel zo leuk?

Paul: Het is weer een keer wat anders. Ik werk al 38 jaar in de petrochemie, veel in de Rotterdamse haven. En ik woon in Bergen op Zoom. Dus ik rij al 38 jaar door die tunnel, maar ik heb nooit stilgestaan bij de techniek die erachter zit. Dus het is leuk om dan hier te werken. Je ziet veel waarvan je het bestaan niet wist, zoals de controlekamer in de dienstgebouwen en die grote pompkelders.

Hassan: Dit is heel anders dan op een raffinaderij. We werken normaal gesproken voor de petrochemische industrie, ook op zee. Dat zijn veel grotere leidingen over grotere afstanden met veel meer veiligheidsvoorschriften, want je zit daar ook nog eens tussen de giftige en brandbare vloeistoffen. Een tunnel is een hele andere werkomgeving, met andere veiligheidseisen en hier leggen we ‘maar’ 1 kilometer leiding aan, voornamelijk voor water. In de Heinenoordtunnel kun je gewoon een radio meenemen als je wilt. Wat dat betreft is het dus heel anders.

Wat is je tot nu toe het meest bijgebleven bij dit project?

Paul: De sfeer. Er werken hier verschillende bedrijven, zoals Dura Vermeer, SWARCO en SPIE, elk ook weer met verschillende onderaannemers. En die samenwerking is goed. Je helpt elkaar als het nodig is en er is geen concurrentie onderling. En ik ben onder de indruk van hoeveel werk er is verricht tijdens de afsluiting in de zomer. De tunnel was een maand dicht en er is heel veel gebeurd.

Hassan: Het is hier goed geregeld. Bij de afsluiting in de zomer moest er met veel mensen veel gebeuren in de tunnel. Dan loop je elkaar weleens in de weg. Maar doordat de sfeer goed was, geef je elkaar de ruimte. Dat maakt het een leuke klus.

Wat staat er de komende tijd op stapel?

Paul: Tijdens de afgelopen zomerafsluiting was er te weinig tijd om al het leidingwerk in de tunnel af te krijgen. Daarom zitten er nog tijdelijk waterslangen tussen de hoofdleiding en de hulppostkasten. Die gaan we de komende tijd 1 voor 1 vervangen en we maken al het laswerk af. De hoofdleiding en de hulppostkasten zitten in het middentunnelkanaal. Daarin kunnen we veilig werken terwijl er verkeer door de tunnel rijdt. Dat scheelt afsluitingen.

Hassan: De tijdelijke waterslangen hangen nu in de vluchtgang nog niet op de juiste hoogte. De komende maanden gaan we daarmee aan de slag, zodat al die leidingen straks in de vluchtgang allemaal netjes aan het plafond hangen, op 2.10 m hoogte.