Liveblog

Terugblik Stuw Grave

Gepubliceerd op: 1 september 2023, 15.00 uur - Laatste update: 4 september 2023, 09.56 uur

Tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de jukken bij stuw Grave klapte er vrijdagochtend 1 september 2023 1 juk uit. Een andere juk was door de werkzaamheden buiten werking. In deze terugblik leest u meer over het verloop van dit incident.

  • Waterpeil stuwpand stijgt weer

    Update 22:50 uur.

    Het is gelukt de schotten in de jukken te plaatsen. Hiermee is het gat gedicht en stopt het ongecontroleerde waterverlies vanuit het stuwpand. Sinds vrijdagochtend 1 september is het waterpeil in het stuwpand tussen Sambeek en Grave langzaam 1,55 meter gezakt naar een waterstand van 6,35 meter. Het normale waterpeil tussen Sambeek en Grave is 7,90 meter. Het waterpeil is ongeveer 8 tot 10 cm per uur aan het stijgen.

    De minimale waterstand waarbij scheepvaart mag worden toegestaan op de Maas is 7,60 meter en dat zal naar verwachting ongeveer zondagmiddag 3 september bereikt worden. Vanaf dan wordt scheepvaart naar alle waarschijnlijkheid toegestaan op de Maas tussen Sambeek en Grave.

    Ook het Maas-Waalkanaal kan vanuit het zuiden (locatie keersluis Heumen) weer open voor scheepvaart zodra op de Maas een waterpeil van 7,60 meter is bereikt.

    Scheepvaart wordt geadviseerd de scheepvaartberichtgeving te volgen (www.vaarweginformatie.nl), de informatie hierop is leidend. De actuele waterstand is te volgen via https://waterinfo.rws.nl

  • Plaatsen van de schotten gelukt

    Update 22:05 uur

    Nog meer goed nieuws! Het plaatsen van de schotten is gelukt! Daarmee is het gat gedicht en stroomt er geen water meer uit het stuwpand. We zijn inmiddels begonnen met het vullen van het stuwpand, de waterstand op de Maas tussen Sambeek en Grave zal dus weer langzaam gaan stijgen.

  • De jukken staan

    Update 20.50 uur

    Goed nieuws: het is gelukt de jukken 7 en 8 op hun plaats te krijgen! We gaan nu aan de slag met het plaatsen van de schotten (schuiven) van de jukken, zodat de stuw haar werk weer optimaal kan doen.

  • Drukverlaging jukken 7 en 8

    Update 15:50 uur

    Om de druk te verlagen in het gat bij de jukken 7 en 8, moeten tijdelijk andere schotten (schuiven) getrokken worden. Dit gaat ertoe leiden dat de waterstand iets sneller zal dalen dan de afgelopen uren. Hierna wordt geprobeerd de jukken 7 en 8 te plaatsen waarna ook de schotten op hun plekken kunnen.

  • Video stuwen en sluizen

    Update 15:30 uur

    Met de stuwen in de Maas sturen we het water door de rivier. De onderstaande video laat zien welke rol stuwen en sluizen in de scheepvaart hebben.

    <p>(Beeldtitel: O, zit dat zo! Een animatie. Voice-over:) LEVENDIGE MUZIEK VOICE-OVER: De Lage Landen, een nuchter volkje omringd met water en vol hardwerkende schippers. Die, euh, ja, hoe komen we hier nou omhoog? Zo stroomopwaarts is het moeilijk varen. (Een schipper denkt na.) SCHIPPER: Euhm... VOICE-OVER: Tja, het klinkt eenvoudig, maar we bouwen gewoon een trap. Nee, niet zo een. Kijk, hier een groot hoogteverschil en daar is het water veel te laag om te varen. (Op de bodem van een rivier komen wanden te staan, waardoor een soort trap ontstaat. Een schip heeft moeite met het beklimmen van de trap.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKT EEN MOTORGELUID Euh, ja, dit wordt natuurlijk een beetje lastig. (Bij het water verschijnen drie mannen met deuren.) DE LEVENDIGE MUZIEK SPEELT VERDER Kijk, als je deze sluis in vaart, dan kunnen we je zo een niveau hoger tillen. En dan kom je uiteindelijk helemaal boven. Ja, wie omhoog wil, moet slim zijn. En met al die vernuftige stuwen en sluizen kunnen we goed zakendoen blijven de rivieren hier op peil en genieten we volop van al dat water. (Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/rivieren. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2020.) DOOR DE LEVENDIGE MUZIEK KLINKEN VOGELS</p>
  • Vaarverbod beroeps- en recreatievaart

    Update 14:25 uur

    Let op, vandaag wordt het goed weer. Dat zou kunnen betekenen voor sommige recreanten dat ze willen gaan varen. Door problemen bij stuw Grave is er een vaarverbod op de Maas tussen Sambeek en Grave. Dit verbod geldt zowel voor de beroeps- als recreatievaart

  • Gestart met herstelwerkzaamheden stuw

    Update 09.50 uur

    Goedemorgen! Wij zijn vanmorgen weer gestart met herstelwerkzaamheden aan de stuw. Het keerschot is op dit moment door het gat in de stuw geduwd naar de achterkant van de stuw. Het keerschot zit nog niet los en ligt nog steeds in de weg. Daardoor kunnen we de jukken 7 en 8 nog niet terugplaatsen. Tevens gaan wij onderwaterinspecties middels onderwatercamera’s doen om te controleren of er schade is aan de constructie van de stuw.

    Op https://waterinfo.rws.nl/ zijn de actuele waterstanden te vinden. Het waterpeil zakt langzaam nog steeds door. Scheepvaart, woonbooteigenaren en jachthavens worden verzocht de waterstand in de gaten te houden en indien nodig, erop te acteren

  • Morgenochtend starten met de herstelwerkzaamheden

    Update 22.25 uur

    Veilig werken staat voorop. Daarom wordt het werk aan de stuw gestaakt tot morgenvroeg. Zodra er updates zijn zullen wij deze hier melden.

  • Advies voor de scheepvaart

    Update 20.55 uur

    Ten gevolge van de situatie bij stuw Grave is het scheepvaartverkeer op de Maas tussen Sluis Sambeek en Sluis Grave gestremd. Ook op het Maas-Waalkanaal wordt beperkt geschut bij sluis Weurt. Sluis Heumen blijft vooralsnog dicht. Voor actuele informatie kan de scheepvaart terecht op vaarweginformatie.nl. Grootschalige omvaarroutes zijn vooralsnog niet van kracht, vanwege de lange omvaartijd. Zodra er een beter inschatting is van de herstelperiode, dan wordt de scheepvaart hierover geïnformeerd via de gebruikelijke kanalen.

  • Verwijderen verplaatste keerschot

    Update 19.00 uur



    Samen met de aannemer proberen we de komende uren het verplaatste keerschot te verwijderen. Dat doen we met behulp van een drijvende bok en een sleepboot. Ondertussen is een kraanschip onderweg naar Grave om -indien nodig- mee te helpen. Als dit lukt, dan kunnen we de jukken 7 en 8 waarschijnlijk terugplaatsen. Daarmee is de stuw dan weer in bedrijf en loopt er geen water meer uit het stuwpand.

  • Wat is er gebeurd bij de stuw in Grave?

    Update 15.00 uur

    Deze week vinden er geplande werkzaamheden plaats aan de stuw bij Grave. Dit betreft regulier onderhoud aan de stuwkettingen. De stuw bij Grave bestaat uit meerdere jukken. De geplande werkzaamheden vonden vanmorgen plaats aan juk 7. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, is een keerschot gerealiseerd; een tijdelijke constructie om de waterdruk op het juk te verminderen. Eén van de poten van dit keerschot was bevestigd tegen het naastgelegen juk 8. Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden is er helaas iets verkeerd gegaan en is juk 8 per abuis omhoog getrokken. Het keerschot is vervolgens verschoven en in het ontstane gat in de stuw ter plaatse van juk 8 gezogen.

    Wat zijn de gevolgen daarvan?

    Er stroomt momenteel water door de stuw ter hoogte van de jukken 7 en 8. Het keerschot ligt in de opening van de stuw ter hoogte van juk 8. De jukken kunnen daardoor niet gestreken worden. Zo lang de jukken 7 en 8 getrokken zijn, stroomt er water uit het stuwpand. Rijkswaterstaat en de aannemer werken hard aan een oplossing om het keerschot te verwijderen en hopen vervolgens de jukken 7 en 8 te kunnen strijken. Daarmee is de stuw dan weer in bedrijf en loopt er geen water meer uit het stuwpand.

  • Stuw Grave: problemen met 2 jukken, Maas tussen Sambeek en Grave gestremd

    Update: 11.00 uur

    Tijdens onderhoudswerkzaamheden aan de jukken bij stuw Grave is vrijdagochtend 1 september 2023 1 juk eruit geklapt. Een andere juk was door de werkzaamheden buiten werking. Er lag een bouwkuip, die bouwkuip is in het gat gezogen. Gelukkig werd er op dat moment niet aan de jukken gewerkt en is niemand gewond geraakt. Het incident gebeurde rond 7.50 uur.

    De aannemer probeert de bouwkuip weer op zijn plek te krijgen, dat is een ingewikkelde klus in combinatie met de sterke stroming op de Maas.

    Er is sprake van een waterstandsdaling tussen Sambeek en Grave. De Maas is preventief gestremd om eventuele problemen voor scheepvaart te voorkomen. De Keersluis Heumen is dicht om effecten op het Maas-Waalkanaal en de aftakkingen te voorkomen. 

    Rijkswaterstaat informeert de omgeving zoals woonbooteigenaren en jachthavens.